شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50814
سه شنبه، ۳۱ مرداد، ۱۴۰۲ | 17:15

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اختصاص پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جاری اظهار امیدواری کرد که با این میزان تسهیلات، ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی برای کشور ایجاد شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمدصادق خیاطیان در نشستی با خبرنگاران در آستانه هفته دولت به دو موضوع اصلی عملکرد صندوق در طول دو سال گذشته و همچنین بسته رشد تولید محصولات دانش بنیان پرداخت.

وی تصریح کرد: صندوق نوآوری به موجب قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسه‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات ایجاد شد و از بدو تاسیس ماموریت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را پی گرفت. در قانون حمایت از شرکت های دانش‌بنیان یک سرمایه اولیه سه هزار میلیارد تومانی به اضافه اختصاص سالانه نیم ‌درصد از بودجه عمومی برای سرمایه صندوق تعریف شده بود. به جز سه‌ هزار میلیارد تومان سرمایه اولیه متاسفانه در سال‌های گذشته منابع جدیدی به صندوق اضافه نشد و سرمایه آن به اندازه همان سه هزار میلیارد تومان باقی ماند.

اعطای ۴۲ همت خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان

وی افزود: با این وجود صندوق با همان سه هزار میلیارد تومان توانست با شبکه همکاران خود نظیر صندوق‌های پژوهش و فناوری، شبکه بانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، بازار سرمایه و … نزدیک به ۴۲ همت خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کند. این میزان از ارائه خدمات نشان می‌دهد صندوق چابک بوده است و توانسته با سازوکار اهرمی‌کردن سرمایه خود، منابع وسیعی به زیست‌بوم دانش‌بنیان تزریق کند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین بیان کرد: کل خدمات ارائه‌شده صندوق در چهار دسته اصلی تسهیلات، ضمانت‌نامه، توانمندسازی و سرمایه‌گذاری تقسیم می‌شود. از ۴۲ همتی که صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت کرده است، حدود ۲۵ همت به حوزه تسهیلات اختصاص دارد. ۱۲ همت نیز در قالب ضمانت‌نامه اعطا شده که ابزار مالی بسیار مهمی برای گسترش بازار فروش شرکت‌های دانش‌بنیان به حساب می‌آید. ۵ همت نیز در قالب سرمایه‌گذاری در جهت توسعه زیست‌بوم نوآوری صرف شده است. ۱۵۵ میلیارد تومان نیز سهم خدمات بلاعوض توانمندسازی از کل خدمات صندوق بوده است.

خیاطیان همچنین اعلام کرد که از میزان ۲۵ همت تسهیلاتی که صندوق نوآوری به زیست‌بوم دانش‌بنیان اعطا کرده است، ۱۵٫۵ همت با همکاری شبکه بانکی کشور و ۹٫۵ میلیارد تومان از منابع داخلی بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری نیز توانستیم با به میان آوردن یک همت سرمایه از منابع صندوق، ۴ همت از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و بنگاه‌های اقتصادی جذب سرمایه کنیم.

اعطای تسهیلات به دانش بنیان‌ها در دولت سیزدهم ۲٫۸ برابر میانگین سالانه دولت دوازدهم رشد داشته است

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با مقایسه عملکرد این صندوق در دولت سیزدهم و دولت دوازدهم، اظهار کرد: در دولت سیزدهم رشد خیلی خوبی در حوزه خدمات داشتیم. آمار نشان می‌دهد که از آغاز کار دولت سیزدهم حدود ۱۳ هزار میلیارد تسهیلات به ۴ هزار و ۶۳۰ طرح دانش بنیان و فناور ارائه دادیم. این مسئله نشان می‌دهد که میانگین سالانه پرداخت تسهیلات صندوق در دولت سیزدهم رشد تقریبا ۲٫۸ نسبت به دولت دوازدهم داشته است.

وی افزود: در این دو سال در مقایسه با میانگین ارائه ضمانت‌نامه در سال‌های گذشته نیز رشد داشتیم. صندوق در حوزه ضمانت‌نامه از سال ۱۴۰۰ تاکنون رشد ۳٫۸ برابری را تجربه کرده است. در این دو سال ۶۹۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه در قالب دو هزار و ۷۷۴ فقره صادر شده است.

به گفته خیاطیان، صندوق نوآوری در حوزه توانمندسازی نیز ۱۲۳ میلیارد تومان خدمات ارائه کرده است که این رقم خبر از رشد میانگین سالانه ۷٫۵ برابری ارائه این خدمات نسبت به دولت دوازدهم را می‌دهد. بر اساس آماری که رییس صندوق نوآوری ارائه داد در حوزه سرمایه‌گذاری نیز رشد ۵٫۶ برابری سرمایه‌گذاری‌ها بر اقتصاد دانش‌بنیان مشاهده می‌شود.

ضریب نفوذ خدمات صندوق نوآوری به بیش از ۶۲ درصد رسیده است

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین درباره ضریب نفوذ خدمات این صندوق در شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بیان کرد: در حوزه نفوذ خدمات صندوق، همیشه این سوال مطرح است که خدمات صندوق به تهران خلاصه شده و استان‌های دیگر از خدمات صندوق کمتر برخوردار هستند. همانطور که می‌دانید مخاطب اصلی صندوق نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که احراز صلاحیتشان به عهده معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است. آمارها نشان می‌دهد ۵۴ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان در تهران مستقرند و به همین نسبت میزان منابعی که دریافت می‌کنند نیز بیشتر است.

خیاطیان ادامه داد: امروزه ضریب نفوذ خدمات صندوق نوآوری در زیست‌بوم دانش‌بنیان به بیش از ۶۲ درصد رسیده است یعنی ۶۲ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان دست‌کم یکبار از خدمات صندوق استفاده کرده‌اند. از سوی دیگر صندوق تمام تلاش خود را برای شکل‌دهی به زیست‌بوم‌های تامین مالی استانی نیز کرده است و بخشی از خدمات صندوق نوآوری از مسیر صندوق‌های پژوهش و فناوری در استان‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان استانی می‌رسد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین اعلام کرد: با این همه شرکت‌های دانش‌بنیان تهران با ۵۶ درصد، بیشترین سهم را در دریافت خدمات صندوق نوآوری به خود اختصاص داده‌اند. در رتبه دوم شرکت های دانش‌بنیان اصفهانی با ۱۰ درصد و در رتبه سوم استان خراسان رضوی با ۹٫۲ درصد قرار دارند. در واقع تامین مالی با تراکم شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌ها تناسب داشته است.

وی اظهار کرد: البته متاسفانه باید بگویم که استان‌های کمتر برخوردار درصد کمتری از منابع مالی صندوق نوآوری به خود اختصاص داده اند، به علت اینکه ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در این استان‌ها محدودتر بوده است. استان سیستان و بلوچستان به علت اینکه چهار دهم شرکت‌های دانش‌بنیان را در اختیار دارد، سهم ۰٫۰۵ درصدی از خدمات صندوق را داراست و پس از آن نیز خراسان جنوبی با سهم ۰٫۶ درصدی از کل شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به جذب ۰٫۰۸ درصد خدمات مالی صندوق نوآوری شده است. همچنین ایلام و بوشهر نیز با سهم ۰٫۰۹ درصدی از خدمات صندوق، در رتبه سوم استان‌های کم‌برخوردار از خدمات صندوق نوآوری جای گرفته‌ است.

خیاطیان خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم، امیدواریم در این دوره، توسعه خوبی را در حوزه تامین مالی فناوری در استان‌ها شاهد باشیم.

تشریح جزئیات بسته رشد تولید دانش‌بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های جدید این صندوق، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم و جدی ما که از امروز آغاز می‌شود بسته رشد تولید محصولات دانش‌بنیان است. این بسته را متناسب با شعار سال یعنی «مهار تورم، رشد تولید» طراحی کرده‌ایم. اعتقاد ما این است که توسعه اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند نقشی جدی در رشد تولید و مهار تورم داشته باشد. به همین مناسبت «بسته رشد تولید محصولات دانش‌بنیان» را طراحی کردیم با این نیت که به رشد تولید شرکت‌های دانش بنیان کمک کنیم. طبق برآوردهای ما، این بسته می‌تواند رشد ۱۰۰ همتی فروش شرکت‌های دانش‌بنیان را رقم زند.

خیاطیان ادامه داد: برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای افزایش فروش آن‌ها و تحقق هدف بسته رشد تولید، ما با چهار بانک به توافق رسیدیم که در راستای رشد تولید و فروش شرکت‌های دانش‌بنیان به آن‌ها تسهیلات ارائه دهند. این فرآیند تاکنون به صورت پایلوت انجام شده و امروز نیز رسما فراخوانی منتشر کرده‌ایم که شرکت‌های دانش‌بنیانی که توانایی دارند فروش خود را نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش دهند یا بتوانند بالای ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داشته باشند تقاضای تسهیلات خود را از طریق سامانه غزال در وبگاه صندوق به نشانیinif.ir  اعلام کنند. ما نیز پس از ارزیابی کوتاه، این شرکت‌ها را به شبکه بانکی معرفی می‌کنیم و آن‌ها می‌توانند با تضمین صندوق نوآوری تسهیلات دریافت کنند.

پیش بینی ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفری با اعطای ۵ همت تسهیلات اشتغال زایی

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی موضوع اشتغال را از دیگر محورهای برنامه‌‌های این صندوق در سال جاری برشمرد و گفت: ما به عنوان نهاد متولی تامین مالی نوآوری معتقدیم شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه بسیار خوبی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور هستند. سال گذشته با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس قرار شد ۵ همت در راستای اشتغال دانش‌بنیان از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص یابد. در این راستا شبکه بانکی کشور نیز مکلف شده است که از منابع خود این ۵ همت را به صورت تسهیلات با نرخ ۴ درصد به شرکت‌ها ارائه دهد. در این راستا لازم بود به تفاهمی با وزارت اقتصاد و دارایی دست یابیم. خوشبختانه این توافق به ثمر رسید و اکنون فرایند را شروع کرده‌ایم. تسهیلات نیز به هر شرکت تا سقف سه میلیارد تومان با اولویت مناطق محروم پرداخت خواهد شد. شرکت‌هایی که اعضای بنیاد ملی نخبگان را جذب کنند، می‌توانند تا سقف ۵ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند.

وی ادامه داد: طی این فرایند پیش‌بینی ما این است که ۱۲ هزار و ۵۰۰ شغل جدید ایجاد شود.

پیش‌بینی رشد ۳۰ درصدی صادرات با اجرای بسته رشد تولید

خیاطیان درخصوص بحث صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد: یکی دیگر از محورهایی که بر آن متمرکز شدیم موضوع صادرات محصولات دانش‌بنیان است. معتقدیم اگر صادرات  اتفاق نیفتد شرکت های دانش بنیان به رشد قابل توجه دست پیدا نخواهند کرد. این ظرفیت وجود دارد. ما این امر را در قالب بسته صادرات دانش بنیان طراحی کردیم. این بسته حمایتی شامل حمایت از حضور در نمایشگاه‌های خارجی، پذیرش هیئت خارجی، دریافت تاییدیه‌ها و استانداردها برای حضور در بازارهای بین‌المللی و همچنین تولید فراسرزمینی است.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که با اجرای بسته رشد صادرات، ۳۰ درصد رشد صادرات دانش بنیان را رقم بزنیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با اشاره به نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در حل مسائل مهم کشور گفت: ما در این دوره بر چهار مسئله تامین فناوری‌های بهینه‌سازی مصرف آب، انرژی، ارائه فناوری در راستای تضمین امنیت غذایی و به‌کارگیری فناوری در نهضت ملی مسکن و تولید دانش‌بنیان مسکن متمرکز شده‌ایم.

خیاطیان همچنین تصریح کرد: در حوزه توسعه تکنولوژی هم امیدواریم پیشرفت خوبی حاصل شود. در این سال‌ها شاهد رشد شرکت‌ها بوده‌ایم اما صندوق به‌طور خاص بر تامین مالی سه فناوری نوظهور شامل هوش مصنوعی، زیست فناوری و میکرو الکترونیک متمرکز شده است. توسعه این سه فناوری ظرفیت بالایی در کشور دارد و از نظر نیروی انسانی و زیرساخت‌ها نیز غنی هستیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«مرکز ملی پیشران طراحی تراشه» راه‌اندازی می‌شود

ساخت «فلزیاب صنعتی» با قابلیت تشخیص سریع ضایعات فلزی در خطوط تولید

افتتاح خط تولید کاملا بومی «لوله خلأ خون‌گیری» در کشور

حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در خدمت‌رسانی به زائران اربعین

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها