شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در خدمت‌رسانی به زائران اربعین

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50785
دوشنبه، ۲۳ مرداد، ۱۴۰۲ | 17:08

حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در خدمت‌رسانی به زائران اربعین

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در چند سال گذشته، محصولات مبتنی بر فناوری، به شکل محسوسی وارد زندگی مردم شده و آحاد جامعه از موهبات این محصولات استفاده می‌کنند که ورود فناوری در جهت خدمت‌رسانی بهتر به زائرین حسینی در ایام اربعین، یکی از این مصادیق است.

به گزارش دیده بان علم ایران، رویداد همکاری فناورانه برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین با حضور محسن منصوری، معاون اجرایی رییس‌جمهور، محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی و حسین یکتا، رییس ستاد مردمی اربعین در محل صندوق نوآوری برگزار شد.

در این رویداد، علاوه برنامه‌های مختلف و به هم‌رسانی ارائه‌دهندگان نیاز به شرکت‌های دانش‌بنیان، ۵۱ شرکت دانش‌بنیان، فناور و خلاق نیز در یک نمایشگاه که به همت صندوق نوآوری برپا شده بود به ارائه محصولات و دستاوردهای خود پرداختند.

ضرورت حفاظت از زیست‌بوم نوآوری کشور و ارج نهادن به دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در این رویداد گفت: برگزاری رویداد توسعه خدمات فناورانه برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین، اقدامی بدیع و نوآورانه و سرآغازی است که با انسجام و اثربخشی بیشتر در سال‌های آینده دنبال خواهد شد.

خیاطیان افزود: امروز می‌بینیم زیست‌بوم نوآوری کشور به مرتبه‌ای از رشد و بلوغ رسیده است که می‌تواند در تامین نیازها، چالش‌ها و مسائل یک رویداد بین‌المللی فرهنگی نقش موثر ایفا کند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: در ۱۰ سال گذشته تمام جهت‌گیر‌ی‌ها بر این متمرکز بود که محصولات دانش‌بنیان تولید شوند و اقتصاد دانش‌بنیان پای گیرد. سال گذشته با قانون جهش تولید دانش‌بنیان، گام مکمل و بسیار موثری در این زمینه برداشته شد.

خیاطیان خاطرنشان کرد: در بسیاری از چالش‌های کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند سایه بحران را از سر کشور بردارند. در زمینه کرونا، چنانچه تجربه کشورهای دیگر نیز نشان می‌دهد، حتی اگر تحریم هم نبودیم، نمی‌توانستیم به واردات تجهیزات و امکانات مرتبط با رفع کرونا دلخوش باشیم. از همان روزهای نخست، شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند مداخله‌ موثری برای مقابله با شرایط ناشی از بیماری کرونا داشته باشند و هر تجهیز و ابزاری که نیاز بود را فراهم آورند.

وی همچنین ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته با جدیت تمام در حال پیگیری فعالیت‌های زیست‌بوم دانش‌بنیان بوده و بر حمایت‌ها از این زیست‌بوم تاکید کرده‌اند. ایشان سال گذشته مصداق مردمی‌بودن اقتصاد را شرکت‌های دانش‌بنیان خوانده و همواره بر اهمیت زیست‌بوم فناوری در اقتصاد کشور تاکید ورزیده‌اند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: در چند سال گذشته، محصولات مبتنی بر فناوری و دانش‌بنیان به شکل محسوسی وارد زندگی مردم شده و آحاد جامعه از موهبات این محصولات استفاده می‌کنند. ورود فناوری در جهت خدمت‌رسانی بهتر به زائرین حسینی در ایام اربعین، یکی از این مصادیق است که چگونه فناوری ایرانی توانسته در بهبود کیفیت خدمت‌رسانی در بخش‌های مختلف موثر باشد. شرکت‌های دانش‌بنیان حتما می‌توانند به نیازهای پیچیده‌ای که در رابطه با زیرساخت‌های (پیاده‌روی) اربعین وجود دارد، پاسخ‌ها و راه‌حل‌های فناورانه دهند.

وی تصریح کرد: اگر امروز کسی دغدغه کشور و مردم را دارد، می‌داند که باید از زیست‌بوم نوآوری کشور نیز حفاظت شود. دشمن امروز متمرکز بر یاس‌آفرینی در کشور شده و سعی می‌کند دستاوردها را مخفی نگاه دارد یا نگاه بدبینانه به این دستاوردها داشته باشند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: دولت در برنامه هفتم توسعه بر این نکته تاکید کرده که سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی باید به هفت درصد افزایش یابد.

میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان بالغ بر ۴۳۵ میلیارد تومان است

دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی هم در رویداد خدمت‌رسانی به زائران اربعین که امروز در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، تاسیس این صندوق را زاییده قانون حمایت از مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: در طول ۱۰ سال اجرایی این قانون، در سال گذشته قانون مترقی جهش تولید دانش‌بنیان مصوب شد تا دوره جدیدی برای فعالان حوزه فناوری را بر اساس آموزه‌های ۱۰ سال اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان رقم بزند.

وی با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون تعداد هشت هزار و ۸۳۱ شرکت دانش‌بنیان ایجاد شده است، افزود: این شرکت‌ها در حوزه‌هایی چون فناوری اطلاعات، زیستی، ماشین‌آلات پیشرفته، نرم افزار، مواد شیمیایی و غیره فعال هستند.

ملکی‌فر، میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان را ۴۳۵ میلیارد تومان ذکر کرد و ادامه داد: میزان اشتغال این شرکت‌ها ۲۶۶ هزار نفر است و صندوق به این شرکت‌ها تعداد ۷۷ خدمت در حوزه‌های تسهیلات، ضمانت، توانمندسازی و سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی میزان سرمایه این صندوق را ۴۰ همت و میزان خدمات ارائه شده به شرکت ها را ۳۹ هزار و ۶۳۶ همت عنوان کرد و یادآور شد: این عدد نشان می‌دهد نسبتی میان سرمایه صندوق و خدمات ارائه شده وجود ندارد.

وی  خاطرنشان کرد: اشتغال دانش‌بنیانِ تا ۵۰۰ هزار نفر و توسعه صادرات دانش‌بنیان از دیگر راهبردهای ما است‌.

ملکی‌فر با اشاره به برگزاری ۳۷ رویداد فناورانه در این صندوق، گفت: تاکنون پنج هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه منعقد شده که ۲۰ درصد این میزان به قرارداد ختم شده است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: در رویداد امروز ۵۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق حضور دارند و دستاوردهای خود را در حوزه‌های حمل و نقل، سلامت، بیمه، فناوری اطلاعات و لجستیک عرضه کردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«مرکز ملی پیشران طراحی تراشه» راه‌اندازی می‌شود

ساخت «فلزیاب صنعتی» با قابلیت تشخیص سریع ضایعات فلزی در خطوط تولید

افتتاح خط تولید کاملا بومی «لوله خلأ خون‌گیری» در کشور

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها