جمعه، ۱۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 3 May , 2024

انجام نخستین پژوهش در حوزه «باستان‌شناسی جنایی» در ایران/باستان‌شناسی در خدمت پلیس جنایی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51905
یکشنبه، ۲ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | 16:48

انجام نخستین پژوهش در حوزه «باستان‌شناسی جنایی» در ایران/باستان‌شناسی در خدمت پلیس جنایی

نخستین پژوهش در حوزه «باستان‌شناسی جنایی» در ایران در قالب یک رساله دکتری در گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران انجام شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، بهره‌گیری از روش‌های علم باستان‌شناسی در پرونده‌های جنایی که رویکردی نوین در علم باستان‌شناسی است، برای نخستین بار در کشور از سوی پژوهشگران گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفت.

سرهنگ رسول بابایی، افسر آگاهی ناجا و دانشجوی دکتری باستان‌شناسی دانشگاه تهران توانست با موفقیت از رساله دکتری خود با عنوان «باستان‌شناسی جنایی: روش‌های ارزیابی جنایی در تجزیه و تحلیل خشونت در بستر باستان‌شناسی» دفاع کند.
حسن کریمیان، استاد راهنمای این رساله و مدیر گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در این خصوص اظهار داشت: با تربیت این متخصص، زمینه همکاری مؤثر باستان‌شناسان با کارگاهان پلیس جنایی و دستگاه قضائی فراهم آمده است.
وی افزود: پس از همکاری باستان‌شناسان با بازرسان سازمان ملل در کاوش قبور جمعی و تعیین کیفیت تدفین قربانیان جنایات جنگی در بوسنی و هرزگوین و نیز گورهای جمعی عراق، زمینه همکاری باستان‌شناسان با پلیس جنایی فراهم آمد.
این تجربیات تدریجاً منجر به تربیت باستان‌شناسان جنایی و تالیفات بسیار شد به کیفیتی که در کشورهای غربی، این متخصصان در همکاری با سایر دست‌اندرکاران کشف جرایم، ضمن حفاری سیستماتیک و کشف آلات و ادوات مجرمانه موجود در صحنه‌های جرم، در خصوص کمیت و کیفیت وقوع جرم اظهارنظر می‌کنند.
کریمیان با اشاره به اهمیت باستان‌شناسی جنایی در کشف حقیقت، گفت: از آنجایی که مدیریت صحنه جرم اولین و حساس‌ترین مرحله در تحقیقات جنایی است، باستان‌شناسان جنایی قادر خواهند بود با به کارگیری روش‌های علمی کاوش، ضمن مطالعه دقیق مکان تدفین و اشیا مکشوفه، بازسازی‌های مفیدی برای درک دقیق‌تر صحنه جرم انجام دهند.
در انجام این رساله، ضمن بهره‌گیری از تجربیات باستان‌شناسان غربی، پس از مطالعه چند صد پرونده جنایی، ۴۹ مورد را در دستور کار مطالعات میدانی قرار داده و با بهره‌گیری از نتایج مطالعات میدانی، برای اولین بار در کشور، پژوهشی بسیار دشوار در حوزه باستان‌شناسی جنایی انجام شد.
بر اساس یافته‌های این پژوهش، باستان‌شناسی جنایی می‌تواند به عنوان یکی از علوم کشف جرم در کنار پلیس و پزشکی قانونی کشور قرار گرفته و در کشف رازهای پنهان جنایت مورد استفاده قرار گیرد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

راهکار نوین پژوهشگران ایرانی برای تأمین پایدار آب آشامیدنی در مناطق دوردست

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها