شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

ساخت «فلزیاب صنعتی» با قابلیت تشخیص سریع ضایعات فلزی در خطوط تولید

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51053
یکشنبه، ۵ آذر، ۱۴۰۲ | 17:15

ساخت «فلزیاب صنعتی» با قابلیت تشخیص سریع ضایعات فلزی در خطوط تولید

در جریان بازدید رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (ایران متافو) از دو محصول دانش‌بنیان رونمایی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق، ظهر امروز از دستاوردهای ۲۱ شرکت دانش‌بنیان در پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی بازدید و از دو محصول تولید شده توسط دو شرکت دانش‌بنیان رونمایی کرد.

«نازل تاندیش زیرکونیایی» برای تأمین نیاز صنایع فولاد و ریخته‌گری

نازل تاندیش، نسوزهایی هستند که در کف تاندیش (پاتیل میانی) قرار گرفته و وظیفه هدایت جریان مذاب از تاندیش به قالب ریخته‌گری را بر عهده دارند. این محصول در صنایع فولاد و ریخته‌گری کاربرد فراوانی دارد.

احسان مشکاتی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آذربان نسوز آریا در خصوص کاربردهای این محصول، گفت: قطعات ساخته شده از زیرکونیا به خاطر قابلیت شوک‌پذیری، تنش‌پذیری و تحمل دمایی بسیار بالایی که دارند، در صنایع مختلف به‌ویژه فولاد و ریخته‌گری و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در حوزه پزشکی از این قطعات برای ساخت قرص‌های ایمپلنت و در صنعت فولاد برای ساخت نازل‌های عبور مذاب استفاده می‌شود.

وی افزود: محصول دانش‌بنیان «نازل تاندیش زیرکونیایی» اگرچه صرفا برای صنعت فولاد و ریخته‌گری کاربرد دارد، اما دانش فنی که پژوهشگران ما به آن دست یافته‌اند، می‌تواند در سایر حوزه‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد. شرکت تولیدکننده این محصول نخستین شرکتی است که موفق به ثبت دانش فنی تولید قطعات از زیرکونیا شده است. اصل دانش‌بنیانی این محصول براساس شکل‌دهی قطعات از زیرکونیا است. پودر زیرکونیا پس از تثبیت و پایدار شدن، برای ساخت قطعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل این شرکت خاطرنشان کرد: تمامی کشورهایی که در حوزه تولید فولاد فعال هستند، الزاما باید دانش فنی تولید این محصول را در اختیار داشته باشند. به عنوان مثال، کشورهای روسیه، چین، هند و کشورهای اروپایی باید توان تولید قطعات زیرکونیایی را داشته باشند. در ایران نیز با توجه به اینکه صنایع فولاد و ریخته‌گری درحال رشد است و با توجه به واردات این محصول از خارج، نیاز به تولید آن در داخل کشور به شدت احساس می‌شد.

مشکاتی با اشاره به توان این شرکت برای تأمین بخشی از نیاز صنعت فولاد و ریخته‌گری کشور، گفت: هنوز به فاز توسعه نرسیده‌ایم و درحال حاضر ماهانه ۱۰ هزار قطعه در این مجموعه تولید می‌شود؛ اما درصورت دریافت تسهیلات مناسب، خریداری تجهیزات و ورود به فاز توسعه تولید، قادر به تولید ماهانه ۵۰ هزار قطعه خواهیم بود که این امر به نفع صنعتگران داخلی، کمک به رفع نیاز داخلی، فراهم کردن زمینه اشتغال جوانان و کمک به کل کشور است و در این مسیر نیازمند حمایت همه‌جانبه مسؤولان هستیم.

تشخیص سریع ضایعات فلزی در خطوط تولید صنایع مختلف با محصول دانش‌بنیان «فلزیاب صنعتی»

«فلزیاب صنعتی» (IB-Metal Detector) تولید یکی دیگر از شرکت‌ها نیز دیگر محصول دانش‌بنیانی بود که با حضور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از آن رونمایی شد.

دستگاه فلزیاب صنعتی در صنایع معدنی و فولادی کاربرد دارد و با تشخیص ضایعات فلزی در خطوط تولید صنایع مختلف، به‌طور مستقیم باعث افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت محصول نهایی می‌شود.

سید احمد سیف الحسینی، مدیرعامل شرکت الکترونیکی بردهای هوشمند ایرانیان درخصوص کاربردهای این دستگاه، گفت: فلزیاب صنعتی یا متال دتکتور (metal detector)، دستگاهی با هدف تشخیص ضایعات فلزی در خطوط تولید صنایع مختلف از جمله صنایع معدنی، غذا و دارو، منسوجات، لاستیک و پلاستیک و امنیت است.

وی افزود: دستگاه فلزیاب صنعتی با استفاده از فناوری‌های مختلف از جمله فرکانس پایین، چند فرکانسی و پالسی و … عمل می‌کند که دستیابی به عملکرد پالسی نیازمند دانش فنی بسیار بالایی بوده و در معادن سنگ آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد و قادر به تشخیص ضایعاتی مانند ناخن بیل مکانیکی و سر مته حفاری و … از محصول اصلی (سنگ آهن) است. این فرآیند جداسازی به‌طور مستقیم به افزایش بهره‌وری، بهبود کیفیت محصول نهایی، کاهش توقف خط تولید و درنتیجه، افزایش سرعت خط منجر می‌شود. در عین حال به‌ صورت غیرمستقیم در کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست نیز تاثیر بسزایی دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

افتتاح خط تولید کاملا بومی «لوله خلأ خون‌گیری» در کشور

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در خدمت‌رسانی به زائران اربعین

حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکتهای دارای رشد دو برابری در تولید محصولات دانش بنیان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها