دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Monday, 29 April , 2024

کیت «استخراج اگزوزوم از محیط کشت سلول» تولید و بهینه سازی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50771
دوشنبه، ۱۶ مرداد، ۱۴۰۲ | 16:14

کیت «استخراج اگزوزوم از محیط کشت سلول» تولید و بهینه سازی شد

محققان پژوهشکده سرطان معتمد موفق به تولید و بهینه سازی کیت استخراج اگزوزوم از محیط کشت سلول شدند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، زهراسادات هاشمی، دکترای تخصصی بیوتکنولوژی پزشکی و عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه اگزوزوم درمانی از درمان های نوین مورد توجه در دنیا و زیرشاخه ای از سلول درمانی است، گفت: از آنجا که برای به‌دست آوردن اگزوزوم نیاز به صرف هزینه بسیار، خروج ارز از کشور، طی فرایندی زمانبر و دسترسی به منابع اولیه برای تهیه اگزوزوم بود و با توجه به ضرورت دستیابی کشور به این درمان نوین در راستای پزشکی ترمیمی، تیم تحقیقاتی ما، تولید و بهینه سازی کیت استخراج اگزوزوم از محیط کشت سلول را آغاز کرد. در نهایت با همت و پشتکار اعضای تیم، این پروژه به سرانجام رسید و کیت تولیدی تحت عنوان «اگزومد» به مرحله تجاری سازی رسید.

دکتر هاشمی با تأکید بر این نکته که، استفاده از این کیت که با مواد اولیه در دسترس بهینه سازی شده، دیگر نیازی به تهیه اگزوزوم از خارج کشور نیست، در خصوص اگزوزوم ها توضیح داد: اگزوزوم ها کیسه های کوچک ترشحی در مقیاس نانو هستند که توسط انواع سلول های مختلف پروکاریوتی و یوکاریوتی به فضای خارج سلولی آزاد می شوند و نقش کلیدی در ارتباطات بین سلولی ایفا می کنند. این کیسه های کوچک دارای ویژگی هایی دقیقا مشابه سلول والد خود هستند فقط فاقد هسته می باشند بنابراین نسل جدید درمان های مبتنی بر سلول درمانی به سمت اگزوزوم درمانی و برای توسعه درمان های بدون سلولی هدایت شده است. علاوه براین، در مقایسه با سلول های والد، اگزوزوم‌ها در سیستم گردن خون پایدارتر بوده، قابلیت عبور از سد خونی- مغزی داشته و خطرات ایمنی ذاتی مانند انسداد رگ های خونی را کاهش دهند.

وی ادامه داد: کیت مذکور قابلیت جداسازی در مقیاس انبوه را داشته و به طور کامل متناسب با شرایط کشور ایران با توجه به دسترسی به مواد اولیه، بهینه شده است؛ بنابراین با کمک این کیت راه برای انجام تمام کاربردهای بالینی و درمانی اگزوزوم ها که به تازگی در دنیا در حال انجام بوده و سالانه به این کاربردها افزوده می شود، باز خواهد شد. کاربردهایی مانند حامل های طبیعی و هدفمند برای داروهای شیمی درمانی به عنوان مارکر به منظور بررسی روند درمان بیماری های صعب العلاج به عنوان مارکرهای زیستی برای پیش آگهی بیماری ها.

عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد درباره آخرین وضعیت این پروژه گفت: تمام مراحل طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه برای کیت اگزومد به پایان رسیده و طراحی فرایند تولید آن با درنظر گرفتن تمام پیچیدگی های این فرایند انجام شده و درحال حاضر این پروژه تولیدی محصول محور به اتمام رسیده و خوشبختانه محصول آماده ورود به بازار است. البته در قدم اول استفاده تحقیقاتی برای این کیت مطرح است و پس از تایید سازمان غذا و دارو در بخش تجهیزات پزشکی، برای مصارف بالینی استفاده می شود.

هاشمی تصریح کرد: از آنجایی که این کیت جزو کیت های بیولوژیک است و فرآورده نهایی حاصل از آن برای مصارف بالینی به کار خواهد رفت به دلیل اهمیت آن، طبعا نیاز به تاییدیه و مجوزهای سختگیرانه از سازمان های ذی صلاح وجود دارد. البته پژوهشکده سرطان معتمد با توجه به پیشگامی در حوزه سلول درمانی و اگزوزوم درمانی، کلیه تسهیلات لازم برای دریافت این مجوزها را در اختیار دارد و با کمک پشتکار تیم اگزومد نیل به این هدف به زودی میسر می شود.

مطالب مرتبط

ابداع روشی جدید برای درمان موثرتر آرتروز با تزریق سلول های بنیادی

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

کتاب «پتانسیل‌های درمانی اگزوزوم در سرطان» منتشر شد

مرکز مشاوره رایگان در حوزه خون و سرطان به همت پژوهشکده سرطان معتمد راه اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها