یکشنبه، ۹ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Sunday, 28 April , 2024

ابداع روشی جدید برای درمان موثرتر آرتروز با تزریق سلول های بنیادی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50763
دوشنبه، ۱۶ مرداد، ۱۴۰۲ | 15:56

ابداع روشی جدید برای درمان موثرتر آرتروز با تزریق سلول های بنیادی

محققان پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق به درمان پیشرفته زانو با استفاده از سلول‌های بنیادی شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، محققان پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی با همکاری اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق شدند با استفاده از سلول‌های بنیادی و تصویربرداری مداخله‌ای برای اولین بار در جهان، “روش جدید سلول درمانی هدفمند آرتروز پیشرفته زانو” را ابداع کنند.

آرتروز، شایع‌ترین بیماری مفصلی است که می‌تواند منجر به درد مزمن و ناتوانی شدید بیمار شود. ایدهٔ درمان استئوآرتریت با استفاده از تزریق داخل شریانی سلول‌های مزانشیمی ایدهٔ جدید بوده و مطالعات زمینه‌ای در حیطهٔ کارآزمایی بالینی در این زمینه از تعداد زیادی برخوردار نیست و بیشتر مطالعات در زمینهٔ حیوانی صورت گرفته است. با توجه به درمان کامل بیماران مبتلا به آرتروز شدید زانو و جمعیت بالای افرادی که به این بیماری در ایران مبتلا هستند، این روش را می‌توان به سایر پزشکان و مراکز درمانی ذیربط توصیه کرد.

مائده روزبهانی، دانشجوی پزشکی و مبدع این ایده و دبیر کمیته تحقیقات دانشجویی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی گفت: این ایده ابتکاری در زمینه درمان آرتروز از سوی پژوهشکده سرطان معتمد و با همراهی دکتر قناعتی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران به رهبری استاد اردشیر قوام زاده با استفاده از سلول‌های بنیادی بانک سلول های بنیادی مرکز تحقیقات هماتولوژی، آنکولوژی و پیوند سلول های بنیادی بیمارستان شریعتی بر روی ۳۰ بیمار مبتلا به آرتروز زانو با موفقیت آزمایش شده است.

وی خاطرنشان کرد: در روش ابتکاری به جای تزریق مستقیم سلول های بنیادی به مفصل، آن را به شریان زانویی مفصل تزریق می‌کنیم که باعث اثربخشی بیشتر و سریعتر درمان می‌شود.

روزبهانی با بیان این که آرتروز یکی از بیماری‌های شایع مفصلی می‌باشد و OA یا استئوآرتریت از زیرمجموعه‌های این بیماری است که عدهٔ بسیار زیادی از زنان و مردان در بازهٔ ۶۰ تا ۶۵ سال را در برمی‌گیرد، تصریح کرد: با استفاده از این روش که هیچ گونه عارضه جانبی به دنبال ندارد، طی چند روز درد و خشکی مفصل به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

مطالب مرتبط

کیت «استخراج اگزوزوم از محیط کشت سلول» تولید و بهینه سازی شد

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

مرکز مشاوره رایگان در حوزه خون و سرطان به همت پژوهشکده سرطان معتمد راه اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها