شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50743
شنبه، ۱۴ مرداد، ۱۴۰۲ | 13:52

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

مدیر گروه انفورماتیک پزشکی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی با اشاره به این‌که محققان این پژوهشکده موفق به طراحی و ساخت سامانه کمک تشخیصی بیماری سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی شدند، گفت: این پروژه در زمینه آنالیز تصاویر پزشکی برای بررسی ضایعات مغزی و سرطان پستان طراحی شده و شامل نرم‌افزارهایی است که با استفاده از الگوریتم‌ها و شبکه‌های عصبی مصنوعی، تصاویر پزشکی را بررسی کرده و ضایعات مغزی و سرطان پستان را تشخیص می‌دهند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر علیرضا آتشی، عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی و مدیر گروه انفورماتیک پزشکی این پژوهشکده، در توضیح این پروژه در دست اجرا گفت: پروژه فناورانه «کمک تشخیصی بیماری سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی» در زمینه آنالیز تصاویر پزشکی برای بررسی ضایعات مغزی و سرطان پستان طراحی شده است. این پروژه شامل نرم‌افزارهایی است که با استفاده از الگوریتم‌ها و شبکه‌های عصبی مصنوعی، تصاویر پزشکی را بررسی کرده و ضایعات مغزی و سرطان پستان را تشخیص می‌دهند.

این دانش‌آموخته دکتری تخصصی انفورماتیک پزشکی در ادامه بیان کرد: این تکنیک به دلیل دقت و سرعت بسیار بالا در تحلیل تصاویر پزشکی، به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های مؤثر در تشخیص ضایعات مغزی و سرطان پستان در حوزه پزشکی شناخته شده است.

وی با بیان اینکه سیستم کمک تشخیصی بیماری سرطان پستان با توجه به احتمال بالای بروز سرطان پستان در ایران و نیاز به روش‌های دقیق و سریع در تشخیص آن، طراحی شده است، اظهار کرد: برای اجرای این پروژه از افراد و تیم‌های متخصص در حوزه پزشکی و هوش مصنوعی و همکاری بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی جهت جمع‌آوری داده‌های پزشکی و تحلیل آن‌ها استفاده می‌کنیم و با اجرای این پروژه، امیدواریم که دقت و سرعت تشخیص سرطان پستان را افزایش داده و زندگی بیماران را بهبود بخشیم.

مدیر گروه انفورماتیک پزشکی پژوهشکده سرطان معتمد در خصوص میزان پیشرفت و زمان اتمام پروژه و تجاری‌سازی محصول گفت: در حال حاضر اولین محصولات ما به‌عنوان سیستم تصمیم‌یار برای تصاویر پزشکی بر روی بزرگ‌ترین پکس کشور و در چندین بیمارستان در حال فعالیت است، اما با توجه به ماهیت پیچیده و چند بعدی مسائل در زمینه تشخیص ضایعات مغزی و سرطان پستان، توسعه مداوم و افزایش مستمر دقت آن ضروری است، تعداد بیمارستان‌های طرف قرارداد را هم به مرور افزایش می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چه مشکلات و موانعی پیش روی به سرانجام رسیدن این طرح وجود دارد و راهکار عبور از مشکلات چیست، گفت: برخی از مشکلات و موانعی که ممکن است در اجرای این طرح و هر محصول پزشکی دیگر وجود داشته باشد، مشکلات قانونی در روند اخذ مجوزهای تجاری‌سازی است. کسب مجوز مستلزم ارائه داده‌های بالینی قابل اثبات است که برای این منظور، نیاز به همکاری با متخصصان و مراکز پزشکی برای تأیید دقت و اعتبار محصول دارد.

وی نبود داده‌های کافی و مشکلات مالی و مدیریتی را از دیگر موانع پیش رو عنوان کرده و خاطرنشان کرد: برای طراحی و توسعه محصولات هوش مصنوعی، نیاز به داده‌های بالینی کافی و دقیق دارید و در صورت نبود داده‌های کافی، ممکن است دقت و کارایی محصول شما کاهش یابد، از طرف دیگر، توسعه محصولات هوش مصنوعی نیازمند سرمایه‌گذاری بالا و مدیریت دقیق منابع است. ممکن است برای جذب سرمایه‌گذاری و مدیریت منابع، مشکلاتی وجود داشته باشد. همچنین برای طراحی و توسعه محصولات پزشکی، نیاز به همکاری با متخصصان پزشکی و مراکز پزشکی برای تأیید دقت و اعتبار محصول دارید.دکتر آتشی

دکتر آتشی تصریح کرد: همکاری با مراکز پزشکی و متخصصان پزشکی برای جمع‌آوری داده‌های بالینی و تأیید دقت و اعتبار محصول، جذب سرمایه‌گذاران و افزایش منابع مالی، جمع‌آوری داده‌های بالینی مانند انجام آزمایش‌های بالینی و یا همکاری با مراکز پزشکی در داخل و خارج از کشور و همکاری با متخصصان و کارشناسان دیگر در حوزه هوش مصنوعی و پزشکی جهت بهره‌برداری از تجربیات آن‌ها از راهکارهای عبور از این مشکلات و موانع است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهمی که در رابطه با این طرح و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی توسط جهاد دانشگاهی می‌توان به آن اشاره کرد، ایجاد همکاری و ارتباط بین دانشگاه و مراکز پزشکی است. برای اجرای موفق این طرح و پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط، لازم است که دانشگاه با مراکز پزشکی و بیمارستان‌ها همکاری و ارتباط داشته باشد و از تجربیات و دانش متخصصان پزشکی و تصویربرداری بهره بگیرد.

دکتر آتشی افزود: همچنین، لازم است که در این طرح و پروژه‌های تحقیقاتی به نیازها و مشکلات واقعی مراکز پزشکی و بیمارستان‌ها توجه کرد و سعی در ارائه راهکارهایی برای بهبود کیفیت تصویربرداری و تشخیص بیماری‌ها برای پزشکان داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برای موفقیت در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی، لازم است که به منابع مالی و انسانی کافی دسترسی داشته باشیم و از توانایی‌های دانشجویان و اساتید در این زمینه استفاده کنیم؛ اضافه کرد: همچنین، باید توانایی‌های فنی و فناوری جدید را در این زمینه پشتیبانی کرده و تلاش کنیم تا پروژه‌های تحقیقاتی در خدمت به جامعه و بهبود وضعیت بهداشتی کشور قرار گیرند. در این راستا، لازم است که با مراکز پزشکی و بیمارستان‌ها همکاری و ارتباط داشته باشیم، به نیازهای و مشکلات واقعی مراکز پزشکی توجه کنیم، منابع مالی و انسانی کافی را در اختیار داشته باشیم و از توانایی‌های فنی و فناوری جدید در این زمینه پشتیبانی کنیم.

مدیر گروه انفورماتیک پزشکی پژوهشکده سرطان معتمد در پایان در خصوص نقش جهاد دانشگاهی در پیشرفت دانش‌بنیان کشور گفت: این نهاد به‌عنوان تجلی‌گاه علم، ایمان و عمل با توجه به قدرت و پتانسیل نخبگان دانشگاهی، می‌تواند در بسیاری از زمینه‌های علمی، فنی و فرهنگی به توسعه کشور کمک کند. برخی از نقش‌هایی که جهاددانشگاهی می‌تواند در پیشرفت دانش‌بنیان کشور داشته باشد عبارتند از افزایش سطح علمی و فنی کشور با تربیت نخبگان دانشگاهی و تشویق آن‌ها به پژوهش و تحقیقات علمی، ارتقای فرهنگ علمی و فناوری کشور، تحقق توسعه پایدار، توسعه صنایع دانش‌بنیان از طریق تربیت نخبگان دانشگاهی و تشویق آن‌ها به کارآفرینی و توسعه صنایع دانش‌بنیان و ترویج ارزش‌های اخلاقی و دینی.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تشخیص زودهنگام سرطان پستان با بیوسنسور الکتروشیمیایی محققان ایرانی

پیشگیری از خودکشی در ایستگاه‌های مترو با سیستم هوش مصنوعی شناسایی رفتارهای مشکوک

تولید اپلیکیشن تشخیص بیماری‌های پوستی با هوش مصنوعی + لینک دسترسی

یافته محققان ایرانی در خصوص هم‌افزایی تاثیر دو دارو در درمان سرطان پستان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها