شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

یافته محققان ایرانی در خصوص هم‌افزایی تاثیر دو دارو در درمان سرطان پستان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51263
دوشنبه، ۲ بهمن، ۱۴۰۲ | 17:37

یافته محققان ایرانی در خصوص هم‌افزایی تاثیر دو دارو در درمان سرطان پستان

محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران دریافتند که داروهای ضد دیابتی و نانوکورکومین در درمان سرطان پستان دارای اثر هم‌افزایی هستند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر زهره جهانی، دانش‌آموخته دکتری بیوشیمی دانشگاه تهران درباره اهمیت تحقیقات اخیر محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، گفت: شیوع گستردۀ سرطان پستان در زنان و عدم کارایی داروهای شیمی‌درمانیِ متداول به تنهایی، نیاز به یافتن ترکیبات با سمیت کمتر را پراهمیت می‌کند.
وی افزود: مطالعه انجام شده در مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران نشان می‌دهد که داروهای مورد استفاده در درمان دیابت دارای نوعی خواص ضد سرطانی هستند؛ اما غلظت‌های مورد استفاده برای مشاهدۀ این اثرات مطلوب در حد بالایی است.
جهانی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که بر اثر تیمار با داروهای ضددیابت، تولید پروتئین‌های بقاء در سلول‌های سرطانی از طریق یک مسیر جبرانی افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه از مرگ سلول‌های سرطانی جلوگیری به عمل می‌آید و همین دلیلی بر افزایش غلظت موثره این داروها می‌باشد.
این محقق بیوشیمی افزود: از طرفی، کورکومین می‌تواند میزان این پروتئین‌های منجر به مقاومت دارویی را کاهش دهد اما کورکومین در حالت طبیعی برداشت سلولی کمی دارد، در حالی که فرم نانودارویی آن علاوه بر اثرات سمیِ کمتر برای سلول‌های طبیعی، نفوذپذیریِ بهتر و سیمتِ بیشتری نسبت به سلول‌های سرطانی دارد.
جهانی گفت: در مطالعه اخیر که در «آزمایشگاه بیولوژی ساختار» مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران انجام شده است، تیمار هم‌زمان داروهای ضد دیابتی به همراه نانوکورکومین، موجب افزایش شدید حساسیت سلول‌های سرطان پستان به داروهای ضد دیابتی مانند متفورمین شد.
این یافته‌ها حاصل پژوهش‌هایی است که در قالب رساله دکتری زهره جهانی، دانشجوی دکتری بیوشیمی با عنوان «سینرژی فعال‌کننده‌های مسیرAMPK با نانوداروی کورکومین در ایجاد اپاپتوز در سلول‌های سرطان پستان» انجام شده است.

مطالب مرتبط

تشخیص زودهنگام سرطان پستان با بیوسنسور الکتروشیمیایی محققان ایرانی

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

ترکیبات زیستی انگور در پیشگیری و درمان سرطان پستان موثرند

ارائه یک مدل تشخیصی بالقوه برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها