شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

برنده دوازدهمین جایزه عليمحمدی در رشته فیزیک معرفی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51189
سه شنبه، ۵ دی، ۱۴۰۲ | 18:16

برنده دوازدهمین جایزه عليمحمدی در رشته فیزیک معرفی شد

وحید تقی‌لو، دانش آموخته دکتری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان به عنوان برنده جایزه شهید عليمحمدی سال ۱۴۰۲ در رشته فیزیک معرفی شد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، تعداد نامزدهای این دوره از جایزه ۱۲ نفر بودند که از بین آنها هیات داوران، رساله دکتری تقی‌لو، نامزد شده از شاخهٔ فیزیک انرژی‌های بالا را شایسته دریافت جایزه شهید علیمحمدی دانست.

پایان‌نامه تقی‌لو تحت نظر محمدحسن وحیدی‌نیا در مرکز تحصیلات تکمیلی زنجان و محمدمهدی شیخ‌جباری در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی انجام شده است.

موضوع رساله وی، مطالعهٔ برخی جنبه‌های (نیمه)کلاسیکی گرانش در فضا‌زمان‌های شامل مرز است.

مطالعه کمیت‌های پایسته گرانشی در این گونه فضا‌زمان‌ها ابزار پایه برای درک سازوکار دینامیک حاکم بر فضای فاز و یافتن خصوصیات جهان‌شمول در فضا‌زمان‌هایی با رفتار مجانبی یکسان ‌است. از جمله این خصوصیات می‌توان به ترمودینامیک حاکم بر سیاه‌چاله‌ها اشاره کرد.

افق سیاه‌چاله‌ در این رهیافت به عنوان یک مرز نورگونه از فضا‌زمان لورنتسی مورد مطالعه است که دربردارنده تقارن‌های مجانبی می‌باشد؛ بنابراین فیزیک نیمه‌کلاسیک سیاه‌چاله‌ها با مطالعه این تقارن‌ها که در برگیرنده درجات آزادی مرزی هستند علی‌الاصول قابل بررسی است.

انتخاب این رساله بر اساس به‌روز بودن پژوهشِ انجام شده، متن نگارش‌ شده، کیفیت و کمیت بالای مقالاتِ چاپ‌شده و توصیه‌نامه‌های بسیار مثبت از سوی کمیته داوران انجام شده است.

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با همکاری انجمن فيزيک ايران از سال ۱۳۹۰ به رساله‌های برتر دکتری فيزيک که در داخل کشور تهيه شده باشند جايزه‌ای به نام «جايزۀ عليمحمدی» اعطا می‌کند.

اين جايزه به پاس خدمات علمي و دانشگاهی شهيد دکتر مسعود عليمحمدی، استاد فقید دانشگاه تهران و اولین دانش‌آموختۀ دکتری فيزيکِ داخل کشور از جمله نقش مؤثرش در زيرساخت علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و تلاش‌های وی برای برپایی تحصيلات تکميلی در ایران، به نام او نامگذاری شده است.

علیمحمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران در بامداد ۲۲ دی ماه ۱۳۸۸، هنگام بیرون آمدن از منزلش بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور ترور شد و به شهادت رسید.

وی مدرک کارشناسی را از دانشگاه شیراز (۱۳۶۴) و کارشناسی ارشد (۱۳۶۷) و دکتری فیزیک با گرایش ذرات بنیادی را از دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۷۱ کسب کرد و نخستین فردی بود که در ایران دکتری خود را در رشته فیزیک دریافت کرد.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

جایزه «دستاورد تمام عمر» سازمان همکاری‌های اسلامی به دو دانشگر ایرانی رسید

انتشار مقاله محققان دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر انجمن فیزیک آمریکا

دانشجوی ایرانی، برنده جایزه جهانی «طراحی نورپردازی»

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها