شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51172
سه شنبه، ۲۲ اسفند، ۱۴۰۲ | 10:25

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

رضا اسلامی، دانش آموخته جوان مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر سال ۲۰۱۶ در بازدید از یک خانه سالمندان با مشاهده دردسری که بیماران دیابتیک برای تست قند خون با استفاده از خون سرانگشتان خود داشتند، ایده‌ای خلاقانه برای کمک به این بیماران پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، این ایده که هفت سال بعد با راه‌اندازی استارتاپی در کانادا محقق شد، روشی انقلابی برای تشخیص و کنترل قند خون است که به آسانی و با پوشیدن یک لباس امکان پذیر است.

اسلامی اخیرا با این ابتکار جایزه «میتاکس» در مقطع دکتری را از سازمان ملی نوآوری دولت انتاریو دریافت کرده است. لباس هوشمندی که اسلامی با همکاری دکتر حدیث زرین و دکتر مهراب مهرپرور، استادان راهنمای خود در دانشگاه متروپولیتن تورنتو ساخته با استفاده از سنسورهایی که با حرکات بدن شارژ می شوند به طور پیوسته سطح قند (گلوکز) خون را از طریق تعرق اندازه می گیرد. تنها چند سی سی عرق برای اندازه گیری قند خون کفایت می کند. اگر هم نیاز به تعرق بیشتر باشد خود لباس با تحریک پوست دست به کار می‌شود. مقدار قند خون محاسبه شده به تلفن همراه، ساعت هوشمند یا تبلت فرد ارسال می‌شود.

رضا اسلامی که سال ۲۰۱۳ تحصیلات کارشناسی خود را در دانشگاه امیرکبیر به پایان برده پس از چند سال فعالیت در شرکت‌های حوزه نانوفناوری در ایران در سال ۲۰۱۹ برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی شیمی و پیاده کردن طرح نوآورانه خود به کانادا رفته است.

او ایده جالب خود در زمینه تست قند خون با لباس را نخستین بار با استادان راهنمای ایرانی خود در دانشگاه متروپولیتن در میان گذاشت. آنها از این موضوع استقبال کردند، ولی نگران این مساله هم بودند که چنین کاری به اندازه کافی دشوار است، چه رسد به آنکه بخواهد طی دوره کوتاه تز دکتری به نتیجه برسد.

اسلامی با تکیه بر تحقیقات دوره دکتری خود شرکتی را بنیاد نهاده که به طراحی دستگاه‌های پوشیدنی پایش سلامت اختصاص دارد.

این محقق ایرانی پاییز امسال موفق به دریافت مدال طلایی فرماندار کل شد که معتبرترین جایزه علمی دانشگاه متروپلیتن تورنتو (TMU) به شمار میآید. این جایزه هر سال به فارغ التحصیلی اعطا میشود که بالاترین دستاورد را در برنامه تحصیلی خود داشته است.

وی اخیرا جایزه معتبر ابتکارات برجسته میتاکس (Mitacs) را نیز دریافت کرده است.

لباس هوشمند ابتکاری اسلامی قرار است سال ۲۰۲۵ به بازار بیاید و او قصد دارد با توسعه ایده خود با این لباس، ۱۳ پارامتر دیگر نظیر دمای بدن، سطح کلسترول و تحرک مفاصل را هم بسنجد.

لباس هوشمند کنترل قند خون

مطالب مرتبط

جایزه «دستاورد تمام عمر» سازمان همکاری‌های اسلامی به دو دانشگر ایرانی رسید

تولید ارزان الکتروکاتالیست بر پایه چارچوب‌های فلزی-آلی با طول عمر بالا

دستاورد محققان ایرانی در ترمیم استخوان‌ با هیدروژل نانویی تولیدی از پیله کرم ابریشم

دانشجوی ایرانی، برنده جایزه جهانی «طراحی نورپردازی»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها