شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50957
چهارشنبه، ۳ آبان، ۱۴۰۲ | 17:14

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس طی تحقیقی با هدف تشخیص ژن سرطان، موفق به بهینه سازی مدل آبشاری مستقل با طراحی آزمایش در شبکه تنظیم ژنی شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، سرطان به مجموعه ای از بیماری‌ها گفته می شود که در آن سلول‌ها کنترل رشد و تکثیر خود را از دست می ­دهند. دانشمندان عوامل ژنتیکی را از جمله مهم‌ترین عوامل دخیل در ابتلا به سرطان برشمرده‌اند و در این راستا شناسایی ژن‌هایی که عامل اصلی سرطان هستند مورد توجه قرار گرفته است.
محبوبه ایوبی، دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم داده دانشگاه تربیت مدرس که در قالب پایان نامه کارشناسی ارشدش موفق به بهینه سازی مدل آبشاری مستقل با طراحی آزمایش در شبکه تنظیم ژنی جهت تشخیص ژن سرطان شده است در توضیح تحقیقات خود گفت: به‌کارگیری تحلیل شبکه، شیوه نوینی از رویکردهای شناسایی ژن محرک سرطان است و مدل­ آبشاری مستقل یکی از مدل­ هایی است که با استفاده از حداکثرسازی انتشار در این زمینه به‌کاربرده شده است.
وی ادامه داد: مدل آبشاری مستقل نیاز دارد که مقادیر پارامترها از قبل مشخص باشد و به‌طور خاص احتمال انتشار یال­ ها در شبکه برای مدل آبشاری مستقل باید از قبل مشخص باشد.

در این پایان­ نامه از روش شناسی رویه پاسخ و تحلیل عاملی جهت برآورد مقادیر بهینه پارامترهای مدل آبشاری مستقل استفاده شده است.
ایوبی در تشریح مراحل این پروژه گفت: در این پژوهش ابتدا با به‌کارگیری تحلیل دو عاملی و روش تندترین صعود جهت و میزان گام برای رسیدن به مقادیر بهینه مشخص شد و سپس با استفاده از مدل رگرسیونی مرتبه دوم مقادیر بهینه حاصل شد. اجرای مدل آبشاری مستقل با مقادیر بهینه پارامترها تعداد ژن عامل سرطان شناسایی‌شده را افزایش داد.
وی در خصوص نتایج این پژوهش اظهار داشت: نتایج نشان می‌­دهد که استفاده از طراحی آزمایش­ها در تعیین مقادیر پارامترها  باعث بهبود مدل شده و با مقایسه مقدار F افزایش تقریباً دو درصدی را نشان می ­دهد. همچنین درصد شناسایی ژن­ های محرک را با حدود سه درصد افزایش به ۳۴٫۴۴ درصد رسانده است.
گفتنی است این پژوهش در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد محبوبه ایوبی با راهنمایی دکتر بابک تیمورپور در دانشکده علوم ریاضی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

کتاب «پتانسیل‌های درمانی اگزوزوم در سرطان» منتشر شد

مرکز مشاوره رایگان در حوزه خون و سرطان به همت پژوهشکده سرطان معتمد راه اندازی شد

ژن درمانی موفق یک کودک مبتلا به سرطان خون در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها