شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

در همایش بین المللی بیوتکنولوژی اعلام شد: پیگیری تشکیل سازمان نظام مهندسی ژنتیک

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50923
یکشنبه، ۱۶ مهر، ۱۴۰۲ | 19:03

در همایش بین المللی بیوتکنولوژی اعلام شد: پیگیری تشکیل سازمان نظام مهندسی ژنتیک

پنجمین همایش بین المللی و سیزدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی از روز یکشنبه ۱۶ مهرماه به مدت سه روز در محل سالن همایش های دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر جواد محمدی، رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری در مراسم افتتاحیه این همایش که با همکاری این پژوهشگاه و انجمن بیوتکنولوژی ایران برگزار می‌شود، اظهار داشت: مایه افتخار است که دانشمندان کشور توانایی های زیادی در حوزه تولید محصولات زیست‌فناوری دارند و هر زمانی که نیاز داشتیم روی پای خود بایستیم دانشمندان کشور توانسته اند نیازهای کشور را رفع کنند.

وی نمونه بارز این امر را محصولات شرکت های دانش بنیان و علاقه کشورهای مختلف و دانشگاه ها برای استفاده از محصولات و تعامل با مراکز علمی ایران ذکر کرد و ادامه داد: در نشست روسای دانشگاه های ایران و عراق که در مشهد در حال برگزاری است، هیات عراقی تمایل خود را برای همکاری در حوزه زیست‌فناوری با ایران اعلام کردند و این زمینه بسیار خوبی‌ برای توسعه دیپلماسی علمی در حوزه بیوتکنولوژی است‌.

رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری با تاکید بر توانمندی های کشور در حوزه زیست فناوری خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات کشور ما برای رشد علم‌ و فناوری بسیار کمک کننده است؛ از این رو هر چه تعامل ما با مراکز تصمیم گیری بیشتر باشد و به عنوان مراکز تصمیم ساز بهتر عمل کنیم، می توانیم برای ریل گذاری در تسریع حرکت ها مفیدتر باشیم.

محمدی یکی از اقدامات مهم را به حداقل رساندن مالیات برای شرکت های دانش بنیان دانست و گفت: این امر کمک می کند شرکت های دانش بنیان بتوانند سریع تر رشد کنند.

رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک در ادامه از پیگیری تشکیل سازمان نظام مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و آمادگی پژوهشگاه برای اختصاص فضای فیزیکی لازم برای استقرار این تشکیلات خبر داد.

وی در ادامه به توضیح امنیت و ایمنی غذایی پرداخت و تاکید کرد: تامین غذای کافی برای افراد یک جامعه امنیت غذایی و تامین کیفیت غذای جامعه، ایمنی غذایی است که برای همه جوامع مهم است ولی اکنون مشاهده می کنیم استفاده از مواد شیمیایی در قالب آفت کش ها و سموم در بسیاری کشورها بیش از حد لزوم است.

رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری به استفاده از سموم برای کاشت برنج در شمال کشور اشاره کرد و گفت: این سموم وارد آب های زیرزمینی می شود و عوارض زیادی برای سلامت مردم دارد. زیست فناوری کمک می کند حداقل سموم و افت کش ها در خاک و برای رشد گیاهان استفاده شود.

محمدی، مهندسی ژنتیک و زیست فناوری را فناوری هایی دانست که انقلاب آینده دنیا را رقم می زنند و افزود: این فناوری کمک می کند تا سلامت جامعه و امنیت و ایمنی غذایی حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: این انقلاب در حال رخ دادن است و ما هم با وجود دانشمندان و دانشجویان برجسته توانایی داریم هم امنیت و هم ایمنی غذایی را تامین‌ کنیم.

دکتر سیروس زینلی، رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران هم طی سخنانی در این مراسم با اشاره به فعالیت محققان کشور در حوزه زیست‌فناوری، گفت: فشارهای مالی و اقتصادی که دامنگیر بخش علمی نیز شده، موجب شده به زیرساخت‌های کشور آسیب‌هایی وارد شود، ولی با این فشارها تحقیقات در قالب پایان‌نامه و رساله ادامه دارد.

زینلی ادامه داد: به دلیل تنگناهای موجود در حوزه مالی، مراکز تحقیقاتی در تنگنا قرار دارند که موجب شده است پایان‌نامه‌های خوبی تعریف نشود و این زنگ خطر و هشداری برای ما به شما می‌رود.

وی با اشاره به کاهش تعداد مقالات و کیفیت آنها با بیان اینکه جای نگرانی دارد، افزود: به رغم این فشارها پژوهشگران اقدام به ارائه مقالات خود در این همایش کرده‌اند و ما در سه روز برگزاری همایش سعی داریم محققان را با پیشرفت‌های حوزه زیست فناوری آشنا کنیم.

زینلی خاطرنشان کرد: به رغم آنکه بیوتکنولوژی قدمت کمتری نسبت به صنعت داروسازی دارد، امروزه شاهد هستیم بیشترین صادرات کشور مربوط به داروهای مبتنی بر بیوتکنولوژی است که از سوی شرکت‌های دانش بنیان تولید شده است.

دکتر کسری اصفهانی، دبیر علمی پنجمین همایش بین‌المللی و سیزدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی هم در سخنرانی خود در افتتاحیه همایش نسبت به کاهش ارائه مقالات در همایش‌های علمی هشدار داد و گفت: این امر نشان می‌دهد شاید افراد تمایل ندارند در کنگره‌ها مقاله بدهند و مایل هستند بیشتر مقالات خود را در نشریات معتبر منتشر کنند.

وی گفت: فعالیتها برای برگزاری این همایش از بهمن سال گذشته آغاز شد و با انتشار فراخوان آن ۶۴۳ مقاله به دبیرخانه رسید که از این تعداد ۵۵۲ مقاله پذیرفته شد.

وی ادامه داد: مقالات ارسال شده در حوزه‌های مختلف و به تفکیک در حوزه زیست فناوری پزشکی ۲۲۵ مقاله، در حوزه زیست فناوری صنعت ۱۳۲ مقاله، در حوزه زیست فناوری گیاهی ۱۱۳ مقاله، در حوزه بیوانفورماتیک ۹۲ مقاله، در حوزه زیست فناوری جانوری ۷۳ مقاله و در حوزه مباحث نظری ۹ مقاله بوده است‌.

وی خاطر نشان کرد: این آمارها حاکی از آن است که زنگ خطر برای زیست فناوری گیاهی به صدا درآمده است که بی ارتباط با بی انگیزگی دانشجویان در این حوزه نیست؛ زیرا شاهد سرنوشت استادان خود که محصولات تراریخته آماده رهاسازی دارند، هستند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری با اشاره به روند نزولی ارائه مقالات در همایش‌ها، گفت: این امر نشان می‌دهد شاید افراد تمایل ندارند در کنگره‌ها مقاله بدهند و مایل هستند بیشتر مقالات خود را در نشریات معتبر منتشر کنند.

اصفهانی ادامه داد: همچنین کیفیت مقالات از ۸۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به روند دقیق داوری مقالات این همایش نیز گفت: برخی از مقالات با هوش مصنوعی تهیه شده بود و در ردیابی مشخص شد، بعضی هم یا قالب ارسالی را رعایت نکرده بودند و یا مقاله کامل ارسال نشده بود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری در ادامه به بیان جزئیات همایش پرداخت و افزود: اولین هدف ما از برگزاری همایش، دور هم جمع کردن محققان است. همچنین هر روز صبح از ۹ تا ۱۰ و نیم سخنرانی کلیدی، در نشست‌های بعدازظهر نیز سخنرانی محورهای تخصصی را داریم که ۵ جلسه زیست فناوری پزشکی داریم و ۵ جلسه زیست فناوری صنعت (گیاهی، جانوری و انفورماتیک) است.

وی با اشاره به اهمیت تبدیل پژوهش به محصول و فناوری نیز گفت: کارگاه‌های خوبی در مورد تبدیل پژوهش به فناوری در این حوزه خواهیم داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کارشکنی ها علیه مهندسی ژنتیک نتیجه داد: زنگ خطر کاهش فزاینده گرایش دانشجویان به حوزه بیوتکنولوژی گیاهی!

مرکز توسعه بیوتکنولوژی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری به بهره برداری رسید

مطالعه محققان ایرانی نشان داد: نقش احتمالی ژنهای کروموزوم Y در تکوین سلولهای پیش ساز عصبی

رئیس پژوهشگاه ملی زیست فناوری: محصولات تراریخته، ایران را از وابستگی به خارج می‌رهاند/ واردکنندگان محصولات کشاورزی، برنده اصلی جلوگیری از تولید ملی تراریخته ها

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها