شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

مرکز توسعه بیوتکنولوژی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری به بهره برداری رسید

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50711
سه شنبه، ۲۷ تیر، ۱۴۰۲ | 16:17

مرکز توسعه بیوتکنولوژی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری به بهره برداری رسید

با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مرکز توسعه بیوتکنولوژی با هدف تکمیل زنجیره ایده تا بازار محصولات دارویی زیست‌فناور در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری به بهره برداری رسید.

به گزارش دید بان علم ایران، مرکز توسعه بیوتکنولوژی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری، ظهر امروز و با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از فعالان حوزه زیست‌فناوری افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری در حاشیه مراسم افتتاح این مرکز با بیان این‌که طی سال‌های اخیر گام‌های بلند و ارزشمندی در توسعه فناوری و اقتصاد زیست‌فناوری توسط متخصصان، محققان و فناوران برداشته شده است، عنوان کرد: امروز تولید داروهای زیست‌فناور، نوترکیب و پیشرفته، توانمندی در تولید و توسعه واکسن‌های انسانی و دامی و رسوخ زیست‌فناوری در صنعت کشاورزی و غذا از برجسته‌ترین شاخصه‌های برتری فناورانه ایران در عرصه‌ بین‌المللی به شمار می‌رود. این مهم به مدد تلاش‌های چندین ساله محققان و پژوهشگران و فعالان حوزه توسعه فناوری و اقتصاد زیست‌فناوری به دست آمده است.

دهقانی ادامه داد: خوشبختانه حرکت علمی و فناوری کشور با سرعت و شتاب خوبی به سمت جلو پیش می‌رود. این مرکز تحقیقاتی که بستری مناسب را برای استقرار فعالیت بیش از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در یک فضای هفت هزار متر مربعی فراهم آورده است، با همکاری پژوهشگاه و نقش آفرینی بخش خصوصی احیا شده است و به کمک این مرکز امید دارم زیست‌فناوری و تولید فرآورده‌های دارویی مبتنی بر این فناوری، یک گام جدی دیگر رو به جلو بردارد.

دهقانی، ایجاد بسترهای لازم برای مولدسازی و ارزش‌آفرینی مبتنی بر فناوری‌ها را یکی از اولویت‌های جدی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برشمرد و ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیانی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، باید بتوانند در هم‌افزایی با بخش دولتی، خلق ارزش افزوده، اشتغال و اقتصاد را تحقق ببخشند.

وی با اشاره به این‌که مولدسازی و توسعه مبتنی بر نوآوری امروز یکی از شاخصه‌های اقتصاد دانش‌بنیان در قالب این مرکز تجلی یافته است که این رویکرد از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری حمایت می‌شود، ادامه داد: با تلاش و مشارکت بخش خصوصی، ساختمانی متروکه با قدمت بیش از ۳۰ سال که در آستانه از بین رفتن بود، ظرف مدت کم‌تر از هفت ماه آماده‌سازی شده و امروز به بستری برای تجمع شرکت‌های دانش‌بنیانی که در مرزهای دانش حرکت می‌کنند و پیشرفته‌ترین داروها و ملزومات حوزه سلامت را توسعه می‌دهند، تبدیل شده است.

ایجاد زنجیره کامل ایده تا بازار زیست‌فناوری

مرکز توسعه بیوتکنولوژی در دل ساختمانی ۷۵۰۰ متر مربعی در یکی از بخش‌های پژوهشگاه و در حالی فعالیت خود را آغاز کرده است که احیا، بازطراحی و آماده‌سازی ساختمان، توسط بخش خصوصی و فعالان فناور شرکت‌های مستقر در این مرکز، انجام شده است.

۷۰۰متر مربع از ساختمان مرکز توسعه بیوتکنولوژی به آزمایشگاه شتابدهنده فناوری اختصاص دارد و آزمایشات بالینی، تخصصی و تحقیقاتی در این مجموعه انجام می‌شود. در فاز نخست این پروژه ظرفیت استقرار و اشتغال ۳۰۰ نفر نیروی انسانی که عمدتا از متخصصان حوزه زیست‌فناوری، سلولی و مولکولی و دارویی هستند فراهم شده و با راه‌اندازی فاز بعدی، این ظرفیت به ۵۰۰نفر افزایش خواهد یافت.

گفتنی است ساختمانی که امروز به بهره‌برداری رسید، بیش از سه دهه بدون استفاده بوده و با سرمایه‌گذاری و تلاش فعالان بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده است.

این مجموعه زیرساختی را برای کنار هم قرار گرفتن تمامی حلقه‌های زنجیره ارزش صنعت دارویی و زیست‌فناوری ایجاد کرده و قرار است پیوند میان ایده تا بازار را در حوزه دارویی، صنایع غذایی و واکسن‌های انسانی شکل دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در همایش بین المللی بیوتکنولوژی اعلام شد: پیگیری تشکیل سازمان نظام مهندسی ژنتیک

پژوهشگاه رویان، میزبان بیوتکنولوژیست های غرب آسیا و شمال آفریقا

مطالعه محققان ایرانی نشان داد: نقش احتمالی ژنهای کروموزوم Y در تکوین سلولهای پیش ساز عصبی

رئیس پژوهشگاه ملی زیست فناوری: محصولات تراریخته، ایران را از وابستگی به خارج می‌رهاند/ واردکنندگان محصولات کشاورزی، برنده اصلی جلوگیری از تولید ملی تراریخته ها

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها