جمعه، ۲۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 17 May , 2024

ملک‌زاده: ۹۸ درصد مبتلایان سرطان لوزالمعده در سال اول تشخیص فوت می‌کنند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:14517
چهارشنبه، ۲۹ دی، ۱۳۹۵ | 13:25

ملک‌زاده: ۹۸ درصد مبتلایان سرطان لوزالمعده در سال اول تشخیص فوت می‌کنند

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ۹۸ درصد مبتلایان به سرطان لوزالمعده در همان سال اول تشخیص فوت می‌کنند و هنوز نمی‌توان این سرطان را زود تشخیص داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر رضا ملک‌زاده امروز در دومین کنگره بین المللی آندوسونوگرافی ایران در بیمارستان فیروزگر  شیوع این سرطان در ایران را ۱٫۸ نفر در هر ۱۰۰هزار نفر اعلام کرد و گفت: هرچند شیوع این بیماری درکشور کم است اما مرگ و میر براثر این بیماری زیاد است و این موضوع بر لزوم انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی برای تشخیص زودهنگام و درمان آن می‌افزید.

وی سرطان لوزالمعده را چهارمین عامل مرگ براثر سرطان برشمرد و گفت: این بیماری بعد از سرطان های مری، معده و ریه قرار دارد.

ملک‌زاده گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۳۰ نرخ این سرطان افزایش خواهد یافت. هرچند مرگ و میر ناشی از برخی سرطان ها مانند ریه در حال کاهش است اما این سرطان در حال افزایش است.
ملک زاده، سن و چاقی را از عوامل ابتلا به این سرطان اعلام کرد و گفت: علل دیگری هم در ایتلا به این بیماری موثر هستند که هنوز تشخیص داده نشده اند و محققان باید تلاش های بیشتری در این زمینه انجام دهند.

وی به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی توصیه کرد که اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهند تا بتوانیم خدمات بهتری یه بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده ارائه دهیم.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد با اشاره به اینکه مطالعه ژنتیکی در این زمینه در حال انجام است، گفت: جنبه های ژنتیکی هم در ابتلا به این بیماری باید بررسی شود که این موضوع در دست اقدام است.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برلزوم شناسایی افراد پرخطر درمعرض ابتلا به این بیماری را مورد تاکید قرارداد و گفت: افرادی که یک نفر از بستگان درجه اول  به خصوص زیر ۶۰ سال و دو نفر از بستگان درجه دوم آنها به این بیماری مبتلا شده باشند می‌توانند از جمله افراد پرخطر باشند.

وی به انجام مطالعه ای در خصوص مبتلایان به سرطان لوزالمعده در تهران اشاره کرد و گفت: در این مطالعه مشخص شد که ۵ درصد مبتلایان قابل عمل جراحی هستند.

ملک زاده گفت: ۲۰ درصد این افراد در زمان تشخیص متاستاز داشتند، بیش از ۷۰ درصد دچار گرفتگی عروق و ۱۸ درصد این افراد به چاقی مبتلا بودند.

وی تعداد افراد بررسی شده را ۴۵۴ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲۷۳ نفر مرد و بقیه زن بودند؛ ۵۲ درصد این افراد تهرانی و مابقی هم شهرستانی بودند.همه این افراد ظرف هشت ماه بعد از تشخیص فوت کردند.

ملک زاده، سرطان لوزالمعده را سرطان افراد مسن خواند و گفت:این مطالعه نشان داد که تنها ۵ نفر از مبتلایان به این بیماری کمتر از ۵۰ سال سن داشتند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

در پژوهش محققان رویان بررسی شد: تاثیر هورمون های مردانه در تومورزایی در مبتلایان به سرطان پانکراس

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

کتاب «پتانسیل‌های درمانی اگزوزوم در سرطان» منتشر شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها