دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Monday, 29 April , 2024

دور پایانی ۱۲ سال «زحل» گردی «کاسینی»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7700
یکشنبه، ۲۸ شهریور، ۱۳۹۵ | 12:10

دور پایانی ۱۲ سال «زحل» گردی «کاسینی»

فضاپیمای کاسینی ناسا پس از  ۱۲ سال گردش به دور زحل و بررسی حلقه‌ها و قمرهای آن به سال آخر ماموریتش رسیده و نزدیکترین رصدها از این سیاره را در آخرین گردش خود تجربه خواهد کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، ماموریت پایانی این فضاپیما برای سپتامبر سال آینده برنامه‌ریزی شده، اما پیش از آن کاسینی یک گردش دو مرحله‌ای را در اطراف سیاره اجرا خواهد کرد. این فضاپیما در روز ۳۰ نوامبر  از لبه خارجی حلقه‌های اصلی زحل عبور خواهد کرد. این مدارها که مجموعه‌ای ۲۰ تایی هستند، مدارهای حلقه F نام دارند. کاسینی در جریان این مدارهای هفتگی به فاصله ۷۸۰۰ کیلومتری مرکز حلقه نازک F نزدیک خواهد شد که از ساختاریی با پیچ و بافت عجیب برخوردار است. آخرین باری که کاسینی تا این حد به زحل نزدیک شده بود، زمان ورود آن در سال ۲۰۰۴ بود.

مراحل پایانی ماموریت این فضاپیما که “پایان بزرگ” نام گرفته، احتمالا آوریل سال آینده آغاز خواهد شد. عبور کاسینی از نزدیکی قمر تیتان باعث خواهد شد که مدار فضاپیما تغییر کرده و از شکاف بین زحل و حلقه‌های آن با عرض ۲۴۰۰ کیلومتر عبور کند. کاسینی در این زمان از نزدیک به رصد منظومه زحل پرداخته، میدان‌های مغناطیسی و گرانشی سیاره را نقشه‌برداری کرده و نماهای بازگشتی از جو را ثبت می‌کند. محققان نیز همچنین بطور مستقیم به بررسی ذرات غبار مانند در حلقه‌های اصلی سیاره پرداخته و جو بیرونی زحل نمونه‌برداری خواهند کرد. در نهایت، این فضاپیمای ناسا در جو زحل شیرجه زده و تا زمان مرگ، اطلاعاتی در مورد ترکیبات شیمیایی سیاره را به زمین ارسال خواهد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

زحل در ابعاد یک قطره!

بدرود «کاسینی»!/ عصر جمعه صورت گرفت: شیرجه مرگبار فضاپیمای ناسا در جو زحل در پایان ماموریت ۲۰ ساله

ناسا: کاسینی به سلامت از فضای میان کیوان و حلقه هایش گذشت

حیات در «تیتان» زحل، فراتر از احتمالات موجود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها