پنج شنبه، ۲۲ شهریور، ۱۴۰۳ | Thursday, 12 September , 2024

رتبه پنجم خودرو فرمول ایرانی در بخش «طراحی مفهومی» رقابت‌های جهانی فرمول دانشجویی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:52498
سه شنبه، ۹ مرداد، ۱۴۰۳ | 10:12

رتبه پنجم خودرو فرمول ایرانی در بخش «طراحی مفهومی» رقابت‌های جهانی فرمول دانشجویی

تیم خودروی فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد (FUM Racing) که با خودرو ققنوس در مسابقات بین‌المللی فرمول دانشجویی بریتانیا حضور یافته بود توانست رتبه پنجم این مسابقات را در طراحی مفهومی کسب کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، مسابقات بین‌المللی خودروی فرمول دانشجویی بزرگترین و معتبرترین مسابقات دانشجویی در دنیا است که هر ساله با حضور بیش از ۷۰۰ تیم از دانشگاه‌های مختلف سراسر جهان در بیش از ۲۰ کشور برگزار می‌شود.

کشور انگلستان از ۲۷ تا ۳۱ تیرماه سال جاری در پیست سیلوراستون در نزدیکی شهر لندن میزبان ۱۲۱ تیم از ۲۰ کشور دنیا از جمله انگلستان، فرانسه، مکزیک، ترکیه، ایرلند، پرتغال، اتریش، مصر، امارات، چین و ایران بود که تنها نماینده کشورمان در این مسابقات، خودروی ققنوس از تیم Racing FUM دانشگاه فردوسی مشهد بوده است.

تیم خودروی فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، با سابقه حضور در مسابقات فرمول دانشجویی کلاس کانسپت روسیه ۲۰۱۴ و مسابقات فرمول دانشجویی کلاس ۱ ایتالیا ۲۰۱۸ و ۲۰۲۳ پرسابقه‌ترین تیم شرکت کننده کشور در این مسابقات است. این مسابقات در سه کلاس کانسپت، کلاس ۱، کلاس خودران و در سه رده خودروهای احتراق داخلی، الکتریکی و خودران برگزار می‌شود.

اعضای تیم ۲۱ نفره خودروی فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد شامل دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های مهندسی مکانیک، هوافضا، برق، خودرو، صنایع و مدیریت کسب و کار از دانشگاه‌های فردوسی، شهید منتظری مشهد، صنعتی شریف، شهید بهشتی و علامه طباطبایی با هدایت دکتر حسین ابوترابی زارچی، عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه فردوسی در این رقابت ها حضور داشتند.

تیم Racing FUM با خودروی ققنوس در رده خودروهای الکتریکی و در کلاس کانسپت (طراحی مفهومی) با سایر تیم‌ها به رقابت پرداخت. تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد؛ «ققنوس» با وجود مشکلات فراوان قبل از مسابقات همچون تامین منابع مالی، ریجکت شدن درخواست ویزا تمامی اعضاء یک ماه قبل از مسابقات و قبول شدن درخواست ویزای برخی از اعضا و گرفتن ویزا تنها دو روز قبل از شروع مسابقات و نگرانی‌های شرایط خاص به وجود آمده، توانست در مسابقات بین‌المللی بریتانیا در کلاس کانسپت حضور یابد.

در نهایت تیم ققنوس توانست رتبه هفدهم را بالاتر از تیم‌هایی از کشورهای انگلیس، مصر، ایرلند، ولز، آلمان و امارات متحده عربی به دست آورد.

کلاس کانسپت دارای سه آیتم دیزاین (طراحی مفهومی)، کاست و بیزنس پلن (توسعه طرح تجاری) است. در بخش دیزاین (طراحی مفهومی) تیم‌های شرکت کننده به توضیح و دفاع از طراحی‌های خود می‌پردازند.

هدف این بخش این است که تیم‌ها اهداف خود را از طراحی هر بخش نظیر دلیل انتخاب نوع پیشرانه، مشخصات سیستم انتقال قدرت، توجیه وجود آیرودینامیک و وزن نهایی خودرو و غیره، نتایج بدست آمده و راه‌های رسیدن به آن نتایج را توضیح دهند.

این بخش در پنج قسمت توسط داوران مورد سنجش قرار می‌گیرد که شامل این موارد می‌شود:

۱-مشخص کردن اهداف کلی و پارامترهای عملکردی خودرو با در نظر گرفتن توان تیم
۲-بررسی سیستم تعلیق، شاسی، ترمز و دیگر سازه‌های موجود در خودرو
۳-بررسی نوع پیشرانه، باتری، سیستم انتقال قدرت، سیستم مدیریت دما، الکترونیک و سیستم‌های کنترل
۴-مدیریت پروژه و زمان‌بندی
۵-ساخت.

تیم فرمول دانشجویی ققنوس توانست با یک ارائه قوی و هماهنگ از نظر بیشترین امتیاز کسب شده چهارمین امتیاز را کسب کند و در رتبه پنجم قرار گیرد. (به دلیل وجود ۲ تیم در رتبه سوم به صورت مشترک). این تیم از بین ۳۷ تیم شرکت‌کننده به صورت مشترک با ۳ تیم دیگر و تنها با ۲۱ امتیاز اختلاف نسبت به تیم اول قرار گرفت.

از آنجا که تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد برای اولین بار در طراحی‌های خود از یک پیشرانه تماما الکتریکی پیشرفته استفاده کرده بود، این رتبه بسیار با ارزش و یک افتخار بزرگ برای این تیم و تک تک اعضای آن است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رقابت خودروی «فرمول دانشجویی» ایرانی با تیم‌های دانشجویی از ۸۰ کشور دنیا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها