شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

رقابت خودروی «فرمول دانشجویی» ایرانی با تیم‌های دانشجویی از ۸۰ کشور دنیا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50597
دوشنبه، ۲۹ خرداد، ۱۴۰۲ | 10:58

رقابت خودروی «فرمول دانشجویی» ایرانی با تیم‌های دانشجویی از ۸۰ کشور دنیا

خودروی «فرمول دانشجویی» ساخته شده توسط دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد اواخر تیرماه در بزرگترین مسابقه فرمول دانشجویی در ایتالیا با خودروهای دانشجویی از ۸۰ کشور دنیا رقابت می کند.

به گزارش امیر حسین میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات علمی و فناوری معاونت علمی در نشست خبری رونمایی از خودرو فرمول دانشجویی «رهام» با بیان با بیان اینکه در این مسابقات ۷۰۰ تیم برتر دانشگاه‌های دنیا حضور دارند ادامه داد: ایران نیز با تیم رهام بعد از پنج سال غیبت مجددا در این مسابقات مشارکت خواهد کرد.
وی با تأکید بر اینکه حضور در این مسابقات یک دستاورد محسوب می‌شود گفت: با تلاشی که صورت گرفته در حوزه فناوری‌های خودرو اتفاقات خوبی رخ داده است.
میرآبادی تأکید کرد: در معاونت علمی و مرکز تعاملات علمی این معاونت مسئولیت داریم که از هر نوع اقدامی که بتواند کمک به درخشش نام ایران در حوزه‌های علم و فناوری در ایران کند حمایت کنیم.
میرابادی حضور تیم‌های ایرانی در رقابت‌های جهانی را زمینه ساز تبادلات فنی دانست و یادآور شد: اگر این ارتباطات شکل بگیرد ما به اهداف خود رسیدیم و امیداورم حضور تیم ایرانی در ایتالیا این نوع ارتباطات را توسعه دهد.

سید محمدحسین ابریشمی، سرگروه تیم و دانشجوی مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد نیز درباره خودروی مسابقه‌ای (فرمول دانشجویی) رهام در این نشست گفت: ساخت این خودروی دانشجویی دو سال زمان برد که موفق شدیم با انجام تست‌های نهایی، آنرا به نتیجه برسانیم.

وی با بیان اینکه این خودرو می‌تواند تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشد، گفت: با تحقیقاتی که انجام دادیم توانستیم سیستم شاسی، تعلیق، فرمان، بدنه، موتور و … آنرا به صورت اصولی طراحی کنیم و بسازیم.

این دانشجوی مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: در این خودرو تمامی بخش‌ها از جمله شاسی و بدنه، سیستم تعلیق و فرمان، سیستم انتقال قدرت، جاذب انرژی و … کاملا به دست خودمان طراحی شده است؛ حتی سیستم‌های الکتریکی و کنترل موتور خودرو کاملا بازطراحی شده است.

وی با بیان اینکه ۹ دانشجوی مهندسی مکانیک و سه دانشجوی رشته مهندسی صنایع در ساخت این خودرو سهیم بودند، گفت: یکی از چالش‌های ما در کشور این است که تمایلی برای رفتن به سمت فناوری‌های جدید در ساخت خودرو و حمایت از فعالیت‌های این‌گونه را ندارند.

وی اضافه کرد: ما با ساخت خوردوی رهام نشان دادیم که می‌توان با کمترین امکانات خوردویی بسازیم که سیستم مکانیکی پیچیده‌ای دارد؛ برای ساخت آن دو میلیارد تومان هزینه کردیم که در این راستا سرمایه‌گذاران خصوصی و مرکز تعاملات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از ما برای شرکت در این مسابقات حمایت می‌کنند.

وی گفت: تمام تست‌های طراحی و ساخت با کمترین هزینه انجام شده است.

ابریشمی در ادامه خاطر نشان کرد: قرار است از ۲۱ تا ۲۵ تیرماه در مسابقات جهانی خودرو فرمول دانشجویی ایتالیا ٢٠٢٣ به عنوان تنها نماینده کشور حضور بیابیم.

وی در خصوص این مسابقات گفت: مسابقات فرمول دانشجویی، بزرگترین مسابقات مهندسی دانشجویی در سطح دنیاست که سال ۱۹۷۹ در کشور آمریکا افتتاح شد و امروزه در ۱۴ کشور دنیا برگزار می‌شود. هر ساله بیش از ۷۰۰ دانشگاه از پنج قاره دنیا تیم دانشجویی خود را به این مسابقات اعزام می کند. برگزار کنندگان مسابقات نیز انجمن مهندسان خودرو آمریکا (SAE) و غول‌های خودروسازی دنیا هستند.

ابریشمی با تاکید براینکه کاملا منطبق با قوانین و استانداردهای مسابقات است، گفت: پس از تجربه موفق تیم‌های کاسپین (مسابقات ۲۰۱۴ روسیه) و سورنا (مسابقات ۲۰۱۸ ایتالیا)، تیم رهام، به عنوان سومین تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، در مسابقات ۲۰۲۳ کشور ایتالیا پذیرفته شده و در تاریخ ۲۱ تا ۲۵ تیر ماه در آن شرکت خواهد کرد.

وی با بیان این اینکه هدف از این مسابقات کسب تجربه توسط دانشجویان حین تحصیل است، گفت: در ابتدا با پشتوانه مالی و صنایع بزرگ خودرویی جهان این مسابقات برگزار شد و توسط کشورهای دیگر مورد استقبال قرار گرفت به طوریکه صنایع خودروسازی نیروهای انسانی خود را از میان برگزیدگان این مسابقات انتخاب می کنند.

گفتنی است، تیم رهام و یک تیم از اندونزی تنها تیم های شرکت کننده از آسیا هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

افزایش صادرات دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار/رشد ۴۲ درصدی همکاری‌ها با ایرانیان مقیم خارج

بهینه‌سازی تولید پپتیدهای نوترکیب ضد مقاومت آنتی بیوتیکی به ابتکار محقق ایرانی

عضویت دو دانشگر ایرانی در آکادمی علوم جهان

نام‌گذاری سه خیابان مشهد به نام اساتید فقید دانشگاه فردوسی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها