دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Monday, 20 May , 2024

افتتاح «مرکز ملی نخستی‌سانان» در نیمه مردادماه

نسخه قابل پرینت
کد خبر:52016
چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | 18:36

افتتاح «مرکز ملی نخستی‌سانان» در نیمه مردادماه

رئیس جهاد دانشگاهی از راه اندازی مرکز ملی تحقیقات مغز یا «مرکز ملی نخستی سانان» جهاد دانشگاهی در ۱۶ مردادماه سال جاری همزمان با سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: در این مرکز تحقیقاتی به جای کار کردن روی هوش مصنوعی روی هوش طبیعی یا هوش انسان کار می‌‎شود که این مطالعات و تحقیقات به روزترین مطالعات در زمینه مغز به شمار می‌آید.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، حسن مسلمی نائینی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه جهاد دانشگاهی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما همواره طی دوره های مختلف از بودجه مناسبی برخوردار نبوده ولی در عین حال با همین بودجه های اندکی اختصاصی در جهاد دانشگاهی کارهای بزرگی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی، جهاد دانشگاهی ستون علمی کشور است، افزود: این نهاد دانش بنیان پیشران در علم و فناوری بوده و اخیرا نیز در آستانه دستیابی به دستاوردهای بسیار بزرگی قرار دارد.
وی ادامه داد: در آینده ای نزدیک شاهد خواهید بود که جهاد دانشگاهی مرکز ملی «نخستی سانان» یا مرکز ملی تحقیقات مغز را راه اندازی خواهد کرد که در این مرکز روی مغز انسان و نمونه های حیوانات نزدیک به انسان کار خواهد شد.
رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: در این مرکز که با جدیدترین یافته های علمی اداره خواهد شد، تلاش می‌شود به جای استفاده از هوش مصنوعی از هوش طبیعی یا هوش انسان بهره گرفته شود که کاری نوین بوده و موجب تحولی بزرگ خواهد شد.
وی اضافه کرد: خبر راه اندازی این مرکز در جامعه علمی دنیا به قدری تأثیرگذار بوده که جمعی از اساتید تراز اول دنیا و برخی اساتید و محققان ایرانی خارج از کشور فعال در حوزه هوش مصنوعی، هوش طبیعی، رباتیک، علوم شناختی مشتاق به حضور و فعالیت در این مرکز شده اند، لذا راه اندازی این مرکز نیز می‌تواند موجب مهاجرت معکوس نیز بشود.
به نقل از خانه ملت، مرکز ملی تحقیقاتی مغز جهاد دانشگاهی، دهمین مرکز از این نوع در دنیا است که با ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه در زمینی به مساحت شش هزار متر مربع در پارک فناوری پردیس در شرق تهران در حال احداث است. راه‌اندازی این مرکز تحول بزرگی در حوزه علوم شناختی و مغز و اعصاب در کشور ایجاد می کند.

نخستی‌سانان، نخستی‌ها یا پریمات‌ها (Primates) یکی از راسته‌های پستانداران از فروردهٔ جفت‌داران است که شامل تمامی میمون‌ها، کپی‌ها و انسان می‌شود. این راسته از جمله گروه‌های بسیار متنوع و پرجمعیت در میان پستانداران است و تاکنون بیش از ۳۵۰ گونه از نخستی‌ها شمارش شده‌اند.

در نخستی‌سانان نیمکره‌های مغز بسیار توسعه یافته است. چشم‌ها در جلوی سر واقع شده‌اند. انگشت شصت در پا یا دست طوری قرار گرفته که گرفتن اجسام را امکان‌پذیر می‌سازد. این انگشت در مقابل چهار انگشت دیگر قرار می‌گیرد. مانند میمون‌های دم‌دار آسیایی، آفریقایی و آمریکایی مانند بابون یا میمون‌های بی‌دم آسیایی و آفریقایی مانند گوریل و ماداگاسکار مانند لمور.

نخستی‌سانان به دو گروه عمده پیش‌میمونان و میمونان تقسیم می‌شوند و گرچه گروه پیش‌میمونان اغلب «آغازین‌تر» از میمونان در نظر گرفته می‌شود، بسیاری از ویژگی‌های این دو گروه مشترک است. اغلب نخستی‌ها توانایی زندگی بر درختان را دارند و چشمانشان دید دوچشمی دارند. شش ویژگی اصلی اعضای این گروه داشتن چشم‌های با جهت رو به جلو، کاسه چشمی، دست‌های قابل چنگ انداختن و گرفتن اشیا، ناخن دست و پا، اثر انگشت، و مغزهای بزرگ است. کوچکترین عضو نخستی‌ها تنها ۵۵ گرم وزن دارد و بزرگترینشان (گوریل پشت‌نقره‌ای) تا ۲۵۰ کیلوگرم وزن پیدا می‌کند.

نخستی‌ها به خاطر ساختارهای اجتماعی پیچیده و هوششان شناخته شده هستند. چنین چیزی به آن‌ها امکان می‌دهد تا تجربه به دست بیاورند و آن را به نسل پس از خود منتقل کنند. همه آن‌ها دوره‌ای طولانی از نگهداری از فرزند دارند که در طی آن مادر تجربه‌های خود را به فرزندان خود آموزش می‌دهد. انتقال نسل به نسل آموخته‌ها و تجربه‌ها باعث پدید آمدن فرهنگ شده‌است؛ چیزی که در بعضی اعضای این گروه همچون انسان‌ها و کپی‌ها بیشتر دیده می‌شود.

به دلیل شباهت آناتومی بدن این حیوانات به انسان‌ها، می‌توان از آنها در مطالعات پیش بالینی بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های مرتبط با علوم اعصاب، کلیه و بیماری‌های قلب استفاده کرد.

پیش بینی شده است در این مرکز ۵۰۰ قلاده میمون نگهداری خواهد شد تا شرایط نقشه برداری از مغز میمون‌ها و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم مغز و اعصاب فراهم شود.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

تلاش محققان رویان برای سلول‌درمانی «یائسگی زودرس» و «چسبندگی رحم»

پیش‌بینی روند سلول‌درمانی بیماری «لوپوس» با مدل محققان ایرانی

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها