دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Monday, 20 May , 2024

سهم ۱٫۸۷ درصدی ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای جهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:52004
چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | 17:46

سهم ۱٫۸۷ درصدی ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای جهان

مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی با همکاری ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته با هدف اشاعه و توسعه هدفمند فناوری در راستای تکمیل زنجیره ارزش بخش‌های اولویت‌دار کشور، داخلی سازی اقلام راهبردی و خودکفایی و کاهش ارزبری در گواهی‌‌های تاییدیه مورد نیاز صنایع داخلی، رویداد جمع‌اوری، ذخیره و تبدیل کربن را در نخستین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران در این رویداد که با حضور چشمگیر فعالان عرصه فناوری و صنعت برگزار شد، مصطفی میلانی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری طی سخنانی درخصوص اهمیت جمع آوری، ذخیره و تبدیل کربن سخن گفت و خاطرنشان کرد: بنا بر گزارش سازمان ملل متحد درخصوص تغییرات آب و هوا (IPCC)، ممکن است اثر گازهای گلخانه‌ای تا تنها شش سال دیگر به مرحله غیر قابل بازگشت برسد.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از یک میلیون گونه جانوری و گیاهی در معرض انقراض هستند در حالی که نرخ مورد انتظار انقراض گونه ها، معمولا پنج گونه در سال است؛ ما در حال حاضر تا ۱۰ هزار برابر  نرخ عادی در حال از دست دادن گونه های جانوری هستیم این بدان معناست که ده‌ها گونه هر روز منقرض می شوند
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته  با اشاره به تغییرات بوم زیست ها، اذعان کرد:  این تغییرات می‌تواند نتایج فاجعه باری را برجای گذارد و از دست دادن تنوع زیست میتواند امنیت آبی و غذای ما را تحت تاثیر قرار دهد و کنترل آفات بدون شکارچیان طبیعی آنها نظیر قورباغه ها و عنکبوت ها غیر ممکن است.
به گفته میلانی، با افزایش دمای کره زمین، میلیون ها نفر برای جلوگیری از تاثیرات خشکسالی و طوفان های شدید خانه‌های خود را ترک می کنند و این اعداد قرار است افزایش یابد. در همین راستا سازمان بین المللی مهاجرت تخمین می زند که تا سال ۲۰۵۰ ممکن است تا ۲۰۰ میلیون نفر به دلیل تغییرات آب و هوایی آواره شوند در نتیجه بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ سیاره، اتمسفر آن از گازهای گلخانه ای پر شده است.
وی با بیان اینکه زمین با باران کمتر، خشکسالی های طولانی تر و طوفان های شدید تر رو به رو است تاکید کرد: اگر امروز کاری نکنیم فردایی برای جبران باقی نمی‌ماند.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری  با اشاره به تولید سالانه بیش از ۴۰ میلیارد تن گاز های گلخانه ای و ۳۷ میلیارد تن تولیدات CO2 جهانی اشاره کرد: ایران مسئول مستقیم حداقل ۱٫۸۷ درصد از تولیدات جهان گازهای گلخانه‌ای است و این در حالی است که تنها یک درصد جمعیت جهان در ایران زندگی میکنند.

به گفته او  با همکاری و حمایت ویژه‌‌ای که مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران داشته‌اند، راه حل‌های سبزی برای فایق آمدن بر این مشکل برنامه‌ریزی شده است.

میلانی CCS را مجموعه فناوری هایی دانست که جذب تولیدات کربن از منشاءهای آن مانند نیروگاه‌های پتروشیمی ها و صنایع دیگر را هدف قرار می‌دهند و بیان کرد: در  CCS پس از جذب کربن باید بتوان آنها را به نحوی ذخیره کرد تا به صورت آزاد در اتمسفر وجود نداشته باشند.
دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در پایان سه مرحله جذب، انتقال و ذخیره را از جمله راه ‌حل‌های پیش‌بینی شده دانست
.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پیش‌بینی بودجه پنج هزار میلیارد تومانی در حوزه هوش مصنوعی

شیوه نامه برنامه «حمایت معاونت علمی از کارآفرینان فناور در حوزه های فناوری راهبردی» تدوین شد

اجرای ۲۰ هزار میلیارد ریال پروژه پیشران هسته‌ای طی چهار سال آینده

اعطای معافیت نظام وظیفه تخصصی به ۱۱۰ نفر از متخصصان ایرانی خارج از کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها