شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

رصد تحولات فناوری در آینده از نگاه مؤسسات بین‌المللی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51733
چهارشنبه، ۸ فروردین، ۱۴۰۳ | 15:29

رصد تحولات فناوری در آینده از نگاه مؤسسات بین‌المللی

فناوری ها به طور دائم در حال تغییر و تحول هستند و آشنایی با روند های آتی پیشرفت فناوری برای توسعه پایدار و رشد اقتصادی کشورها ضروری است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، توجه به توسعه فناوری و سرمایه گذاری در آن از به حاشیه رانده شدن کشورها در عصر رقابتی هوش مصنوعی و تحولات دیجیتالی ممانعت می کند.
روندهای آتی فناوری اغلب دارای نیروی بالقوه مقابله با چالش های عمده اجتماعی نظیر تغییرات آب و هوا، مراقبت های بهداشتی، کشاورزی، آموزش و توسعه پایدار هستند. با آشنایی و آگاهی از این روندها، می توان فعالانه مهارت ها و دانش های جدید هر حوزه را مطابق با تقاضای بازار کار آینده توسعه داده و برنامه های راهبردی و سیاستگذاری مؤثرتری در جوامع کنونی ارائه کرد. هدف اصلی این گزارش شناسایی و دسته بندی کلان روندهای فناوری برگرفته از پیش بینی های مؤسسات معتبر بین المللی در بیست سال آینده است.

نتایج بررسی کلان روندهای آتی فناوری پیش بینی شده توسط چهار مؤسسه معتبر بین المللی مکنزی، گارتنر، امپریال کالج لندن و مجمع جهانی اقتصاد نشان می دهد فناوری های دیجیتالی با تمرکز بر هوش مصنوعی و فناوری های کوانتومی، فناوری های زیستی و فناوری های مرتبط با انرژی و حمل و نقل هوشمند، تحول قابل توجهی در حوزه های مربوطه ایجاد خواهد کرد.
با توجه به نقش مؤثر روندهای فناوری در یافتن بینش صحیح از شرایط و موقعیت ها، بی شک استقبال و پذیرش فناوری های نوین و سرمایه گذاری هدفمند و قاعده مند در این مسیر، محرک اصلی توسعه و پیشرفت کشورها در دنیای پیش رو خواهد بود، از این رو نیاز است که این امر در برنامه های توسعه ای کشور متناسب با اقتضائات بومی، دینی، فرهنگی و توسعه صنعتی در نظر گرفته شود.

دریافت فایل گزارش

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها