شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

پایش تداخلات فرکانسی و تخمین موقعیت منبع خارجی در شبکه تلفن همراه

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51715
سه شنبه، ۷ فروردین، ۱۴۰۳ | 16:07

پایش تداخلات فرکانسی و تخمین موقعیت منبع خارجی در شبکه تلفن همراه

مخترع ایرانی موفق به طراحی یك ابزار نرم افزاری هوشمند تحت وب شد که امکان پایش تداخلات فرکانسی و تخمین موقعیت منبع خارجی در شبکه تلفن همراه را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، نرم افزار پایش فرکانس «کاشف» با استفاده از شاخص های کیفی شبکه موبایل و بدون تحمیل هیچ سخت افزار جدید به شبکه موقعیت مکانی تداخل فرکانسی را بر روی نقشه نمایش می دهد.

عباس آذری که با ارائه این اختراع، رتبه دوم پژوهش های کاربردی در سی و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی خوارزمی (۱۴۰۲) را کسب کرده در توضیح قابلیت‌های نرم‌افزار کاشف گفت: یکی از مشکلات که سرویس دهندگان تلفن همراه با آن رو به رو هستند، موضوع تداخلات فرکانسی است که موجب می شود کیفیت شبکه به شدت پایین آمده و در نتیجه باعث کاهش رضایت مشترکان می شود. این اختراع شیوه‌ای برای داده كاوی مكانی از طریق تلفیق داده های مرتبط با طیف فركانس استخراج شده از سامانه های پشتیبان عملکرد شبکه سیار OSS و اطلاعات فیزیكی سایت های مخابراتی در بازه زمانی كوتاه به صورت مداوم و كاربر پسند بر روی نقشه است كه هدف آن تشخیص عوامل اختلالات فركانسی در شبكـه های موبایـل می باشد.

وی خاطرنشان کرد: از مزایای بهره‌گیری از این ابزار نرم‌افزاری، کاهش آسیب های ناشی از عوامل تداخل در شبكه و استهلاك تجهیزات و هزینه های جانبی، تنظیم كیفیت پوشش در سطح استاندارد بر اساس داده كاوی مكانی، شناسایی سریع منابع غیرقانونی و تداخل تشخیص آنومالی به صورت خودكار و روزانه و نظارت بر طیف فركانس در شبكه های سلولی با استفاده از داده كاوی مكان مبنا اشاره کرد.

آذری افزود:  این نرم افزار ضمن پایش مستمر شبکه در سرعت بخشی به کشف عامل تداخل بسیار موثر بوده و همچنین پایش فرکانسی شبکه موبایل در کل کشور را به صورت تشخیص هدفمند محدوده منابع مزاحم تداخل فرکانسی در زمان کمتر امکان پذیر می کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

برگزیدگان جشنواره های خوارزمی، معرفی و تقدیر شدند/جشنواره بین المللی خوارزمی، امسال، تنها پنج برگزیده داشت

دوشنبه با حضور روحانی: برگزیدگان جشنواره بین‌المللی خوارزمی معرفی می شوند

دانشمند ایرانی، برنده مدال نقره «اکتابیومتریالیا» ۲۰۱۸ شد

معرفی ارقام جدید و برتر گل داودی توسط پژوهشگر ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها