شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

کشف ردپای پرندگان در رسوبات مربوط به ۳۳ تا ۲۷ میلیون سال پیش ناحیه قم

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51665
چهارشنبه، ۲۳ اسفند، ۱۴۰۲ | 21:11

کشف ردپای پرندگان در رسوبات مربوط به ۳۳ تا ۲۷ میلیون سال پیش ناحیه قم

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کرمان از کشف ردپای پرندگان در رسوبات مربوط به ۳۳ تا ۲۷ میلیون سال پیش ناحیه قم خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در حین اجرای پروژه طرح تحول زمین­‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در پهنه قم- مرکزی و طی برداشت صحرایی برگه زمین­‌شناسی یک‌پنجاه‌هزارم حسین‌آباد میش‌مست، ردپای پرندگان با سن احتمالی الیگوسن زیرین (سازند قرمز زیرین) مربوط به ۳۳ تا ۲۷ میلیون سال پیش، توسط دکتر محمد صالحی تینونی و مهدی قربانی ده­نوی از اداره‌کل زمین‌شناسی کرمان و دکتر رضا کهنسال از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حوالی آبادی ده­نار کشف شد.

به گفته مهندس علی رشیدی، ردپاها در قاعده سازند قرمز زیرین و بر روی سطح زیرین لایه ماسه‌­سنگ قرمز رنگ ریزدانه که در تناوب با لایه­‌های سیلتستون نهشته شده به جای مانده‌­اند.

وی خاطرنشان کرد: طول بزرگ رد پاها حدود ۳ سانتی­متر است و جدای از اثرات ردپای پرندگان، آثار فراوانی از موجودات حفار، فلوت­کست، ریپل مارک و ترک‌­های گلی از دیگر شواهد رسوب­‌شناسی این افق است.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کرمان خاطرنشان کرد: مطالعات تکمیلی این رخداد بسیار زیبای دیرینه‌­شناسی برای تشخیص نوع و گونه این پرندگان به کمک متخصصان دیرینه­­‌شناسی در دست انجام است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کلوت‌های بیابان لوت و غار نمکدان قشم در فهرست ۱۰۰ محدوده برتر میراث زمین شناختی جهان

رییس سازمان زمین شناسی خبر داد: احتمال وقوع سونامی در آب های شمال کشور

کنفرانس جهانی تریگر در دانشگاه تهران برگزار می‌شود

نقشه فرونشست دشت‌های ایران تهیه شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها