یکشنبه، ۹ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Sunday, 28 April , 2024

قرار داشتن ۱۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه تهران بر روی گسل/ ضرورت تخریب یا مقاوم سازی ۴۰ درصد ساختمان‌های بلندمرتبه تهران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51565
سه شنبه، ۱۵ اسفند، ۱۴۰۲ | 16:28

قرار داشتن ۱۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه تهران بر روی گسل/ ضرورت تخریب یا مقاوم سازی ۴۰ درصد ساختمان‌های بلندمرتبه تهران

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  با اشاره به این که از حدود هزار و ۴۰۰ ساختمان بلندمرتبه واقع در مناطق بیست و دوگانه تهران، ۲۵ درصد نیازمند مقاوم سازی بوده و ۱۵ درصد باید تخریب شوند نسبت به خطر استقرار ۱۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه بر روی گسل های پایتخت هشدار داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، حیدری که در نشستی با خبرنگاران سخن می‌گفت با اشاره به چهار وظیفه پژوهش‌های کاربردی، گفت: ۱۵۰ قطعه از اراضی الحاق شده برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در منطقه فرونشست و ۱۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه تهران روی گسل قرار دارند که مطالعات لازم در خصوص آنها انجام شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: در حوزه الحاق زمین‌های نهضت ملی مسکن مقرر شده، بعد از آنکه اراضی مصوبه شورای عالی شهرسازی را دریافت کردند در صورتی که در زون فرونشست قرار داشته باشند، توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بررسی شوند.

معاون وزیر راه، مسکن و شهرسازی افزود: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بیش از ۱۵۰ نقطه مکانی ورود کرده و مباحث آن را مورد بررسی قرار داده است و در سه، چهار نقطه به صورت موردی و میدانی ورود کرده و مطالعات میدانی و فنی را انجام دادیم که بر اساس دستور و الزاماتی که وجود داشته، ساخت واحدهای مسکونی در آنها مشکلی ندارد.

حیدری بیان کرد: طبق پیوستی که شورای عالی شهرسازی ارائه کرده، ساخت واحدهای مسکونی اگر در حریم گسل باشند، با رعایت الزامات و قوانین فنی امکان پذیر است. در بحث بیمارستان و برخی از پلاک‌ها هم مسکونی و هم انواع ساختمان‌ها روی حریم و گسل‌ها ساخته شده و باید اقدامات لازم برای افزایش تاب‌آوری آنها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه باید سامانه پایش مصرف انرژی را در راستای ناترازی انرژی راه‌اندازی کنیم، گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد از انرژی در حوزه ساختمان مصرف می‌شود. طبق برنامه‌ریزی که صورت گرفته سامانه پایش مصرف انرژی راه‌اندازی می‌شود تا از طریق مصالح ساختمانی استاندارد بتوانیم آن را کنترل کنیم.

علی بیت اللهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هم با بیان این که بیشترین نرخ فرونشست زمین در تهران (۲۲ سانتی متر در سال) در مناطق ۱۷، ۱۸ و ۱۹ مشاهده شده و در اطراف تهران هم دشت ورامین دارای فرونشست‌های وسیع است، خاطرنشان کرد: زون‌های فرونشست زمین در تهران عمدتا در جنوب و جنوب غربی شهر تا حوالی شهریار قرار دارند.

وی نرخ فرونشست زمین در تهران را ۱۵ تا ۲۲ سانتی متر در سال عنوان و اظهار کرد: علاوه بر آن لکه‌هایی در فرونشست در دشت ورامین، شهریار به سمت پیشوا مشاهده می‌شود که نرخ ۱۷ سانتی‌متر در سال را نشان می‌دهد.

بیت‌اللهی با بیان اینکه در دشت ورامین شکاف‌هایی نمایان شده که در دنیا بی‌نظیر است، تصریح کرد: این منطقه فرونشست شامل معین‌آباد به سمت جاده گرمسار به قم می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بیت اللهی هشدار داد: تشدید خطر فرونشست در شهرهای ساحلی شمال با کاهش سطح آب دریای خزر

جلوگیری از نفوذ رطوبت و شوره زدگی دیوارها با نانوپوشش ایرانی

در یک رساله دکتری بررسی شد: کاهش ردپای کربن در ساختمان‌سازی تهران

استفاده از باکتری ها به عنوان مصالح ساختمانی!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها