یکشنبه، ۹ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Sunday, 28 April , 2024

هشت استاد دانشگاه تهران، نشان ویژه «استاد ممتازی» گرفتند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51508
سه شنبه، ۸ اسفند، ۱۴۰۲ | 16:03

هشت استاد دانشگاه تهران، نشان ویژه «استاد ممتازی» گرفتند

«نشان ویژه استاد ممتازی» طی مراسمی با حضور وزیر علوم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر سینه هشت استاد ممتاز دانشگاه تهران اعطا شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران  غلامعلی افروز از دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،  علی‌اکبر موسوی موحدی و علی‌اکبر صبوری از مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران،  محمدعلی اخوان بهابادی از دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران، محمدرضا مخبر دزفولی از دانشکده دامپزشکی، محمود کمره‌ای و جواد فیض از دانشکدگان فنی و  عباس مصلی‌نژاد از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، هشت استاد ممتاز دانشگاه تهران هستند که دوشنبه شب در آیینی که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، تجلیل شدند و حکم، تندیس و نشان ویژه استاد ممتازی را از سوی  سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران دریافت کردند.

بر اساس مصوبه هیأت امنای دانشگاه تهران و به منظور بهره‌مندی هر چه بیشتر و بزرگداشت و ارج نهادن به اعضای هیأت علمی دانشگاه با مرتبه استادی که دارای شایستگی‌های علمی و شخصیت فرهنگی شاخص در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز حسن شهرت و دارای مرجعیت علمی در زمینه تخصصی خود باشند، طبق ضوابط دستورالعمل نحوه انتخاب استاد ممتاز، معرفی می‌شوند.

شرط اولیه به منظور احراز مقام استاد ممتازی دانشگاه تهران، دارا بودن ۱۰ سال سابقه خدمت تمام وقت در دانشگاه تهران پس از ارتقا به مرتبه استادی است. همچنین برای این منظور، کسب حداقل ۲۵۰ امتیاز از فعالیت‌های پژوهشی، فناوری و هنری پس از ارتقا به مرتبه استادی بر مبنای آئین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی، الزامی است.

نحوه انتخاب استاد ممتاز در دانشگاه تهران به این ترتیب است که مدیران گروه‌های علمی و یا رؤسای دانشکده‌ها و همچنین اساتیدی که حداقل پنج سال سابقه استادی در دانشگاه دارند می‌توانند نامزدهای مدنظر خود برای استاد ممتازی را به صورت محرمانه و با ذکر دلایل شایستگی‌های عضو هیأت علمی مربوطه، ارائه نمایند.

پس از بررسی شاخص‌های کمی و کیفی مورد توجه در دستورالعمل نحوه انتخاب استاد ممتاز، شورای انتخاب استاد ممتاز که ریاست آن بر عهده رئیس دانشگاه تهران قرار دارد و علاوه بر معاونان پژوهشی، آموزشی، بین‌الملل و فرهنگی دانشگاه، تعدادی از شخصیت‌های علمی پژوهشی برجسته کشور نیز در آن عضویت دارند، به تصمیم‌گیری درباره استاد ممتازی اساتید می‌پردازند.

بر اساس مصوبه هیأت امنای دانشگاه تهران، حکم استاد ممتازی توسط رئیس دانشگاه تهران صادر می‌شود. تعویق بازنشستگی بر اساس آئین‌نامه استخدامی دانشگاه و اعطای یک پایه ترفیع ممتاز از جمله مواردی است که به استاد ممتاز دانشگاه تهران تعلق می‌گیرد.

در این مراسم محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران و جمعی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی و سیاسی در محل تالار علامه امینی حضور داشتند.

دانشگاه تهران از سال ۱۳۸۶ برنامه اعطای نشان استاد ممتاز را آغاز کرد و پس از دانشگاه تهران، این برنامه در برخی دیگر از دانشگاه‌های کشور نیز اجرا شد.

 

 

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها