دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Monday, 29 April , 2024

محدودیت جدید کانادا علیه ۱۱ دانشگاه و موسسه پژوهشی ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51243
چهارشنبه، ۲۷ دی، ۱۴۰۲ | 13:48

محدودیت جدید کانادا علیه ۱۱ دانشگاه و موسسه پژوهشی ایران

دولت کانادا، محدودیت‌هایی را علیه ۱۱ دانشگاه و موسسه پژوهشی ایران از جماه دانشگاه‌های صنعتی شریف و شهید بهشتی و انستستو پاستور ایران وضع کرد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، این دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایرانی در کنار ۸۵ موسسه و دانشگاه از چین و شش موسسه از روسیه، موسساتی عنوان شده‌اند که به دلیل ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با نهادهای نظامی، دفاعی و امنیتی، بیشترین خطر را برای امنیت ملی کانادا دارند!

پژوهشگاه هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج)، مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی سازمان صنایع دفاع، مرکز تحقیقات تکنولوژی انفجار، دانشگاه امام حسین(ع)، مؤسسه فیزیک کاربردی، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، انستیتو پاستور ایران، مرکز تحقیقات فیزیک، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه هوایی شهید ستاری موسسات ایرانی مشمول این تحریم ها هستند.

این سیاست جدید همچنین ۱۱ حوزه ذیل را به عنوان «حوزه‌های تحقیقات فناوری حساس» در نظر گرفته است:

۱. فناوری زیرساخت دیجیتال
۲. فناوری انرژی
۳. مواد و تولید پیشرفته
۴. فناوری حسگری و نظارت
۵. فناوری اسلحه پیشرفته
۶. فناوری هوافضا، فضا و ماهواره
۷. هوش مصنوعی و فناوری کلان داده
۸. ادغام انسان-ماشین
۹. فناوری علوم سلامتی
۱۰. علم و فناوری کوانتوم
۱۱. رباتیک و سامانه‌های خودکار

اعمال این محدودیت‌های جدید در راستای سیاست جدید کانادا با عنوان Policy on Sensitive Technology Research and Affiliations of Concern، برای اختصاص بودجه به پژوهش های مرتبط با فناوری‌های حساس است. نوع تحریم به این صورت است که متقاضیان کمک هزینه در زمینه‌های تحقیقاتی حساس باید تأیید کنند به موسساتی که فهرست شده‌اند، وابسته نیستند یا از آنها کمک مالی یا حمایت غیر نقدی دریافت نمی‌کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها