دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Monday, 29 April , 2024

حاصل ربع قرن همکاری علمی استاد و دانشجوی کیهان‌شناسی، کتابی از اشپرینگر شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51192
چهارشنبه، ۶ دی، ۱۴۰۲ | 14:26

حاصل ربع قرن همکاری علمی استاد و دانشجوی کیهان‌شناسی، کتابی از اشپرینگر شد

پژوهشی که حدود ربع قرن پیش با رساله دکتری صمد خاکشورنیا، دانشیار کنونی سازمان انرژی اتمی ایران به راهنمایی استادش رضا منصوری در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف شروع شده بود، تبدیل به یک کتاب با انتشارات اشپرینگر شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، کتاب با عنوان «هنر چسباندن خمینه های فضا-زمانی: روش ها و کاربردها» در آخرین روزهای سال میلادی ۲۰۲۳ به چاپ رسیده است.

وبگاه معرفی کتاب دانشگاه MIT در توصیف این اثر نوشته است: «این کتاب دربارۀ چسباندنِ خمینه ها نوشته شده است. مفهومی که در فیزیک شامه ها، صفحه ها و دامنه ها استفاده می شود. مفاهیمی که در کیهان شناسی نظری، اخترفیزیک و فیزیک گرانش پرکاربرد است. همچنین این مفاهیم در کاربردهای هندسۀ ریمانی در ماده چگال نیز که در این روزها مهم و مورد توجه است به ظهور رسیده است. این کتاب همچنین تاریخِ چسباندنِ خمینه ها را از سال های آغازین نسبیت عام تاکنون مرور کرده است.»

به نوشته انجمن فیزیک، صمد خاکشورنیا در سال ۱۳۸۰ خورشیدی رسالۀ خود را تحت راهنمایی استاد رضا منصوری با عنوان «لایه های نازک در نسبیت عام و کیهان شناسی» دفاع کرده و تاکنون با استادش به این موضوع پرداخته است.

رضا منصوری هم علایق اش به فضا زمان های فشردۀ بدون تکینگی را از دوران تحصیلش در وین در دهه ۷۰ میلادی تاکنون حفظ کرده است!

منصوری این علاقه را در کنار سایر پژوهش هایش در زمینۀ بنیادی های نسبیت، تعریف و مفهوم جرم، همگرایی گرانشی، کیهان شناسی مدل های ناهمسانگرد و تشکیل ساختار را در نیم قرن گذشته با گروه پژوهشی اش پیگیری کرده است. پیگیری‌ای که نشان از استمرار و تعمق او دارد.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها