دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Monday, 29 April , 2024

نوآوری و نشاط، گم‌شده در شعارها و برنامه‌های کلیشه‌ای «هفته ملی پژوهش و فناوری»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51095
دوشنبه، ۱۳ آذر، ۱۴۰۲ | 18:44

نوآوری و نشاط، گم‌شده در شعارها و برنامه‌های کلیشه‌ای «هفته ملی پژوهش و فناوری»

هفته ملی پژوهش و فناوری، امسال هم با برنامه‌ها و مراسمی مشابه با آنچه در دوره‌های گذشته شاهد بودیم و با شعار «پژوهش و فناوری؛ پیشران رشد تولید و مهار تورم» -که روال هرساله براساس سنت همراهی با نامگذاری سال، اندک تفاوتی با شعار سال گذشته پیدا کرده – با رعایت حداکثر فاصله ممکن با هرگونه خلاقیت و نوآوری در برنامه‌ریزی‌ها گرامی داشته می‌شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، عناوین روزهای هفته پژوهش و فناوری به این شرح است:

یکشنبه، ۱۹ آذر روز پژوهش، مدرسه و آینده‌سازان

دوشنبه، ۲۰ آذر روز توسعه بازار محصولات تولید داخل

سه‌شنبه، ۲۱ آذر روز دانشمندان و سرآمدان علمی پیشران پژوهش و فناوری

چهارشنبه، ۲۲ آذر روز پژوهش و فناوری در خدمت جامعه و صنعت

پنج‌شنبه ۲۳ آذر روز پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی

جمعه، ۲۴ آذر روز علوم انسانی و علوم پایه ارکان توسعه و پیشرفت

شنبه، ۲۵ آذر روز پژوهش

دکتر پیمان صالحی، رئیس ستاد گرامیداشت هفته ملی پژوهش و فناوری با بیان این‌که آیین‌های استانی هفته پژوهش و فناوری از یازدهم تا هفدهم آذرماه در حال برگزاری است، گفت: شعار هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۲، «پژوهش و فناوری، پیشران رشد تولید و مهار تورم» است.

وی با بیان این‌که همانند سال‌های گذشته، از چند ماه قبل آیین‌نامه هفته پژوهش و فناوری از طرف استانداری‌ها ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: در هفته پژوهش و فناوری استانی برنامه‌هایی همچون برگزاری مراسم تجلیل از بانوان پژوهش و فناوری استان، تجلیل از مدیران برگزیده استان، تجلیل از دانشجویان نخبه و برگزیده استان، تجلیل از صنعتگران و صنایع برگزیده استان، تجلیل از کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و تجلیل از دانشجویان نخبه و برگزیده استان، برای اولین بار برگزار خواهد شد.

معاون پژوهشی وزیر علوم اظهار کرد: همانند سال‌های گذشته سه استاندار که بیشترین حمایت از پژوهش را داشتند و سه دانشگاه برگزیده، مورد تقدیر خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه هفته ملی پژوهش و فناوری از ۱۹ تا ۲۵ آذرماه برگزار می‌شود، گفت: روز ملی پژوهش ۲۵ آذرماه است و در این هفته، نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار، نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا)، زنگ پژوهش، نشست مدیران ارتباط جامعه و صنعت، جشنواره تقدیر از پژوهشگران و فناوران و نشست انجمن‌های علمی برگزار می‌شود.

صالحی اعلام کرد: بیست و چهارمین دوره نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار به مدت سه روز در تاریخ‌های ۲۰ ،۲۱ و ۲۲ آذرماه در مصلای تهران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همانند سال‌های گذشته پارک علم و فناوری گیلان برگزارکننده نمایشگاه فن‌بازار است و در آن محصولات پارک‌های علم و فناوری بر اساس سطوح آمادگی فناوری مورد داوری قرار می‌گیرند و دو هزار و ۵۸ فناوری داوری می‌شوند.

صالحی گفت: وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، بهداشت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش بیشترین همکاری را در حوزه پژوهش داشته‌اند.

وی درباره نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار، گفت: این نمایشگاه در حدود ۱۰ هزار متر در مصلای امام خمینی برپا می‌شود.

به گفته صالحی، برای جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران کشور، بر اساس آیین‌نامه‌ای که وجود دارد، برگزیدگان نهایی از بین ۳۴۱ پژوهشگر و دانشمند در حوزه‌های مختلف شناسایی می‌شوند و طی هفته آینده روز سه‌شنبه معرفی و تقدیر می‌شوند.

وی در مورد ۳۴۱ نفر از پژوهشگران برگزیده تا قبل از مرحله داوری نهایی، توضیح داد: از گروه آموزشی فنی و مهندسی ۱۱۸ نفر، علوم انسانی ۷۸ نفر، علوم پایه ۷۱ نفر، کشاورزی و منابع طبیعی ۴۱ نفر، هنر ۱۸ نفر، علوم پزشکی ۹ نفر و دامپزشکی شش نفر معرفی شده‌اند.

به گفته معاون پژوهشی وزیر علوم ۲۶۱ نفر از این پژوهشگران برگزیده در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خدمت می‌کنند، ۵۵ نفر از آن‌ها در مراکز پژوهشی و ۲۵ نفر در دستگاه‌های اجرایی خدمت می‌کنند.

وی ادامه داد: در نمایشگاه «تستا» که یک نمایشگاه تقاضامحور است، سازمان‌ها و نهادهای مختلف نیازهای خود را در این حوزه مطرح می‌کنند. نهادهای مالی و حامیان پژوهش و فناوری در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

رئیس ستاد گرامیداشت هفته ملی پژوهش و فناوری در مورد زنگ پژوهش، توضیح داد: برنامه زنگ پژوهش برای معرفی دانش‌آموزان برتر حوزه فناوری است که توسط آموزش و پرورش برگزار می‌شود. همچنین روز درهای باز دانشگاه را خواهیم داشت که دانش‌آموزان و مدارس از دانشگاه‌ها بازدید خواهند کرد.

صالحی درباره نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت، گفت: این نشست در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار می‌شود که اهمیت ارتباط با نهادهای قانون‌گذار را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: جشنواره تقدیر در دانشگاه شهید بهشتی و جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در دانشگاه تهران می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها