شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50993
دوشنبه، ۲۲ آبان، ۱۴۰۲ | 22:03

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند با تلفیق روش‌های تحلیلی هوشمند، راه‌های جدیدی برای کشف ذخایر اقتصادی مس کشف کنند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، عارف شیرازی دانش‌آموخته دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «تلفیق روش‏های تحلیلی هوشمند به منظور مدل‏ سازی ژئوشیمیایی و شناسایی کلیدهای اکتشافی» گفت: شناسایی مناطق پر پتانسیل معدنی از نظر کانی زایی، اولین مرحله از چرخه عمر معدن به شمار می ‏آید؛ بنابراین به طور مستقیم و یا غیرمستقیم، مراحل بعدی را تحت تأثیر نتایج خود قرار می‌‏دهد.
وی ادامه داد: ارائه یک مدل یکپارچه از ویژگی‌های مختلف مربوط به کانی ‏زایی به منظور اکتشاف ذخایر اقتصادی مس به وسیله روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هدف این پروژه بوده است.
شیرازی با بیان اینکه مدل یکپارچه پتانسیل معدنی مس از اعتبار بالایی برخوردار است به طوری که بر اساس روش ماتریکس در‏هم ریختگی، صحت میانگین بیش از هشتاد درصد محاسبه شده است، گفت: به عبارت ساده تر مدل ارائه شده مبتنی بر هوش مصنوعی توانسته است با اعتبار بالایی پتانسیل های کانی زایی مس را بارزسازی کند.
وی خاطر نشان کرد: نتایج حاصل از این پژوهش، گامی بزرگ در جهت صرفه‌جویی در منابع مدیریتی در بخش اکتشافات مواد معدنی بوده است.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: بر اساس بررسی‌‏های صورت گرفته روی داده‌‏ها، کلیدهای اکتشافی مربوط به کانی ‏زایی مس ‏سولفید‏ توده‌‏ای در قالب پنج لایه ‏اطلاعاتی آماده شد؛ این لایه‏‌های اطلاعاتی عبارتند از ‏زمین‏ شناسی ساختاری، دگرسانی، ‏لیتولوژی، ژئوشیمی و زمین‏گاه ‏شناسی که در روند مطالعاتی هریک، از روش‌های تحلیلی و مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده شده است.
وی گفت: از جمله روش‏های به ‏کارگرفته شده در تحلیل لایه‏ های اطلاعاتی می‏ توان به آمار کلاسیک، زمین ‌آمار، هندسه فرکتالی، شبکه عصبی مصنوعی، یادگیری ماشین و خوشه ‏بندی اشاره ‏کرد. نهایتاً به منظور شناسایی نواحی پرپتانسیل کانی ‏زایی مس، لایه‌های اکتشافی مطالعه شده، به روش ابداعی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی – عصبی فازی (NFAHP) یکپارچه شد.
وی خاطر نشان کرد: صحت‏سنجی مدل پتانسیل معدنی مس‏سولفید‏توده‏ای در ناحیه سهل‌آباد، با رویکرد ماتریکس درهم ‏ریختگی و ضریب توافق کاپا ارزیابی شد؛ میزان صحت کلی برای کلاس‏های پتانسیل بالا، متوسط و پایین به ترتیب ۸۰، ۸۳ و ۸۳ درصد و ضریب توافق کاپا ۰٫۶۵ محاسبه شد. این نتیجه تاییدی است بر اعتبار مدل پتانسیل کانی‏زایی مس در ناحیه سهل ‌آباد است.
وی خاطر نشان کرد: سیستم مدیریت اکتشافات معدنی کشور، دیر یا زود باید خود را با روش ‏های روز دنیا از جمله روش های مبتنی بر هوش مصنوعی همراه کند. مدل‏های تلفیقی بهینه سازی شده بر مبنای هوش مصنوعی، می ‏تواند تا حد زیادی در صرفه جویی در منابع مالی و زمانی موثر باشد. این مهم به عنوان گام نخست در شناسایی ذخایر معدنی، به طور کلی تاثیر به سزایی بر روند رشد صنایع کشور خواهد داشت.
وی گفت: این پژوهش از جنس روش‌شناسی و ارائه الگوی بهینه در اکتشاف مواد معدنی است، لذا پیشینه مطالعاتی دانشمندان چراغ راه مسیر مطالعاتی پژوهش بوده و نتایج این پژوهش در نوع خود به روزترین نمونه بهینه شده بر مبنای هوش مصنوعی و مدل های تصمیم گیری است.
وی گفت: از کاربردهای این طرح می توان به افزایش صحت مناطق مستعد کانی زایی شناسایی شده، استفاده هم‏ زمان از روش های داده محور و دانش محور، ارائه رویكردی جدید از کاربرد روش خوشه بندی کا-میانگین در تفكیک جوامع آماری و جدایش آنومالی از زمینه، ارائه روش ابداعی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی عصبی (Neuro-Fuzzy- Analytic Hierarchy Process) که اختصاراً NFAHP خوانده می شود به عنوان روشی جدید در یكپارچه سازی لایه های اطلاعاتی اشاره کرد؛ گفتنی است که این روش به طور کلی قابلیت تلفیق و یکپارچه‌سازی هرگونه لایه اطلاعاتی را دارد که در طرح حاضر به صورت کاربردی در اکتشاف معدن استفاده شده است.
استاد راهنمای این پروژه، اردشیر هزارخانی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید ارزان الکتروکاتالیست بر پایه چارچوب‌های فلزی-آلی با طول عمر بالا

دستاورد محققان ایرانی در ترمیم استخوان‌ با هیدروژل نانویی تولیدی از پیله کرم ابریشم

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها