شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

یافته جالب محققان ایرانی درباره تاثیر تشابهات ژنتیکی در انتخاب همسر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50896
یکشنبه، ۹ مهر، ۱۴۰۲ | 15:51

یافته جالب محققان ایرانی درباره تاثیر تشابهات ژنتیکی در انتخاب همسر

جایزه ویژه هفتاد و پنجمین کنگره سالانه انجمن ژنتیک آمریکا (ASHG 2023) به مطالعه ژنوم مرجع ایرانیان (ژمیران) در زمینه نقش تشابه ژنتیکی در ازدواج زوجین ایرانی رسید.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر مریم السادات دانشپور، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد مطالعه ژنوم مرجع ایرانیان (ژمیران) گفت: یکی از مباحث علمی مطرح در دنیا بررسی میزان تشابه ژنتیکی افراد است. شایعترین شکل تشابه ژنتیکی در مورد تشابه والدین با فرزندان و خواهران و برادران با یکدیگر است. اما این فرض مطرح است که آیا حضور زمینه ژنتیکی مشابه در افراد، می‌تواند عاملی در انتخاب زوجین در قبل از ازدواج باشد یا خیر؟

وی با یادآوری خصوصیات مطالعه ژنوم مرجع ایرانیان (ژمیران) که با بهره‌مندی از داده‌های مطالعه قند و لیپید تهران انجام پذیرفته، خاطر نشان کرد: این مطالعه بر مبنای بستر خانواده طراحی شده است و اطلاعات ۲۵ ساله محیطی، بالینی و ژنتیکی از افراد این خانواده­‌ها را در دسترس پژوهشگران قرار داده است،

دکتر مهدی اکبرزاده، دیگر عضو هیات علمی و از مجریان این پروژه در توضیح نتایج این مطالعه اظهار کرد: یافته‌هانشانگر این بود که نحوه انتخاب زوجین در ایران مشابه مطالعات سایر نقاط جهان بوده و اثر تغییرات ژنتیکی در این انتخاب تاثیر داشته است. از طرف دیگر این بررسی نشان داد که میزان تشابه زوجین از سایر جنبه‌ها نظیر وضعیت چربی­‌های خون و چاقی در طول زمان افزایش می‌یابد که می‌­توان این نتیجه را به عنوان ردپایی از نحوه انتخاب زوجین هنگام انتخاب یکدیگر قلمداد کرد.

مقاله حاصل از این پژوهش که در مرکز سلولی مولکولی غدد درون‌ریز پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی توسط این دو پژوهشگر و اعضای تیم تحقیقاتی ژمیران (مرکز ژنوم ایرانیان) اجرا شده است، پس از داوری و از بین بیش از ۱۸۰ مقاله مشابه، برنده جایزه حضور در کنگره سالانه انجمن ژنتیک آمریکا (ASHG 2023) شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران، نیمه اسفندماه برگزار می شود

سمپوزیوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی با رویکرد ژن درمانی برگزار می‌شود

تاکید شورای عالی امنیت ملی بر امنیتی نبودن حوزه تنوع زیستی و ژنتیک

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها