یکشنبه، ۹ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Sunday, 28 April , 2024

دهقانی تاکید کرد: ضرورت ایجاد بیمه و بانک تخصصی با ریسک‌پذیری بالا برای حمایت از دانش‌بنیانها

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50759
دوشنبه، ۱۶ مرداد، ۱۴۰۲ | 15:07

دهقانی تاکید کرد: ضرورت ایجاد بیمه و بانک تخصصی با ریسک‌پذیری بالا برای حمایت از دانش‌بنیانها

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری اظهار داشت: نیاز داریم که بیمه‌ای تخصصی با خطرپذیری بالا برای شرکت‌های دانش‌بنیان، محصولات و خدماتشان داشته باشیم؛ همچنین یک بانک تخصصی خطرپذیر که متناسب با شرایط نیازها و دارایی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در تامین سرمایه و تامین مالی کمک‌کار این کسب‌وکارها باشد، جزو ضرورت‌های اصلی پیوند شرکت های دانش‌بنیان به اقتصاد است که برای تحقق این دو مهم، تمام تلاش و عزممان را به کار می بندیم.

به گزارش دیده بان علم ایران، روح الله دهقانی که در مراسم اعطای گواهی تایید کیفیت و تضمین کیفیت به شرکت‌های دانش‌بنیان پارک فناوری پردیس سخن می گفت با اشاره به این‌که نسل جدید حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مبتنی بر توسعه بازار این شرکت‌ها است، عنوان کرد: دستاوردها و قله‌های فناوری که جامعه فناور و پیشرو شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به آن دست یافته‌اند، تحسین برانگیز است و نوآوری‌هایی که توسط  زیست‌بوم‌فناوری و نوآوری به دست آمده، ارزشمند و شایسته تقدیر است.

وی با بیان این‌که امروز شرکت‌ها از حیث دانش و فناوری محدودیتی ندارند و هر سطحی از علم و فناوری برای آن‌ها دست یافتنی است، ادامه داد: به مدد تلاش‌های فعالان این زیست بوم شاهد فعالیت شرکت‌هایی هستیم که برای متخصصانشان از نظر علم و فناوری محدودیتی وجود ندارد. امروز دانش و فناوری ای در دنیا نیست که متخصصان کشور توانایی رسیدن به آن را نداشته باشند.

دهقانی با بیان این که اکنون بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور فعالیت دارند که گوهری ارزشمند برای اقتصاد کشور به شمار می‌روند، افزود: در حالی که امروز از حیث فناوری مشکلی وجود ندارد، در عین حال مهم‌ترین دغدغه امروز ما توسعه بازار این کسب و کارها است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، دو الزام تضامین توسط بیمه و تامین مالی با یک بانک تخصصی را دو لازمه توسعه اقتصاد دانش بنیان دانست و افزود: زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان با نقش آفرینی بالغ بر ۱۰ هزار شرکت و جامعه ۵۰۰ هزار نفری نیروی انسانی، شایسته برخورداری از بیمه تخصصی و بانکی تخصصی است. نیاز داریم که بیمه‌ای تخصصی با خطرپذیری بالا برای شرکت‌های دانش‌بنیان، محصولات و خدماتشان داشته باشیم؛  همچنین یک بانک تخصصی خطرپذیر که متناسب با شرایط نیازها و دارایی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در تامین سرمایه و تامین مالی کمک‌کار این کسب‌وکارها باشد، جزو ضرورت‌های اصلی پیوند شرکت های دانش‌بنیان به اقتصاد است که برای تحقق این دو مهم، تمام تلاش و عزممان را به کار می بندیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان، هنر بیمه‌ها را کاهش فاصله بین باور جامعه، کاربرد و کارآمدی فناوری‌ها و ارائه تضمین‌ها برای استفاده از محصولات و خدمات دانش‌بنیان دانست و گفت: به کمک تضامین، گواهی‌های تایید و بیمه‌ها باید جامعه را به این باور برسانیم که استفاده از محصول یا خدمت دانش‌بنیان، مفید فایده است و تضمین‌های لازم را ارائه دهیم تا جامعه به سوی استفاده و استقبال از این فناوری‌ها و نوآوری‌ها ترغیب شود. حتی این قابلیت وجود دارد که در آینده پیامدهای استفاده از فناوری نیز قابل تضمین و بیمه شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند و پیشران امروز از اعتبار بالایی برخوردار هستند و کیفیتشان ضامن استمرار  این کسب‌وکارها است، ادامه داد: امروز شرکت های بزرگ با توانمندی بالا با قابلیت حضور پررنگ در اقتصاد کشور وجود دارند که اعطای تضامین و راهکارهای تامین مالی و تامین سرمایه خطرپذیر متناسب با شرایط این شرکت‌‌ها می‌تواند نقش اقتصاد دانش‌بنیان را در اقتصاد کشور پررنگ کند.

دهقانی بر ضرورت اعطای تضامین و تاییدیه‌ها برای حضور محصولات دانش‌بنیان در بازارهای بین المللی تاکید کرد و گفت: می بایست آینده این حوزه را با اعطای گواهی‌های تصمین کیفیت برای حضور در بازارهای مصرف خارجی با استفاده از ابزار مالی کارآمد و مناسب تضمین کنیم.

ضرورت شناخت پیچیدگی‌ها و نیازهای حوزه بیمه برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور

مجید بهزادپور، رییس کل بیمه مرکزی ایران هم با اشاره به بازار  هفت هزار میلیارد دلاری بیمه در دنیا عنوان کرد: بیمه در کشورما اگرچه سهم اندکی از این بازار بزرگ صنعت جهانی بیمه دارد اما نقش خوبی در تامین نیازهای کشور ایفا کرده که به کمک نیروی انسانی توانمند و متخصص صورت گرفته است.

وی با تاکید بر این‌که ورود فناوری و نوآوری به حوزه بیمه و پوشش ریسک در صورت شناخت صحیح می‌تواند به ارتقای سهم ایران از بازار جهانی این صنعت منجر شود، ادامه داد: حضور فناوری و نوآوری در صنعت بیمه، نیازمند شناخت از پیچیدگی‌ها و گستردگی این حوزه است که فرآیند پوشش خسارات و تعدد و پیچیدگی مقررات از چالش‌های این حوزه به‌شمار می‌رود. هم شرکت هایی که در حوزه فناوری و نوآوری هستند و می خواهند در فضای بیمه فعالیت کنند باید این حوزه پیچیدگی های آن را بشناسند و هم شرکت ها و فعالان بیمه‌ای می بایست شناخت خوبی از نیازهای خود و ظرفیت‌های فناورانه موجود داشته باشند.

رییس کل بیمه مرکزی ایران تصریح کرد: می‌بایست ویژگی های صنعت بیمه را بشناسیم و اگر قرار است تحولی در این حوزه رخ دهد باید با همراهی، همدلی و هم افزایی تمامی فعالان صنعت بیمه باشد تا بتوانیم خدمات نوین بیمه ای را هم پای استانداردهای جهانی ارائه کنیم.

آیین رونمایی از نشان تجاری محصولات پارک فناوری پردیس با قابلیت تایید و تضمین کیفیت محصولات با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهوری و رییس کل بیمه مرکزی ایران برگزار شد. در این مراسم، تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان پارک فناوری پردیس برای محصولات دانش‌بنیان خود گواهی تایید کیفیت و گواهی تصمین کیفیت دریافت کردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بزرگ‌ترین ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی کشور رونمایی شد

افتتاح خط تولید کاملا بومی «لوله خلأ خون‌گیری» در کشور

محصولات و شرکت های برتر پارک فناوری پردیس تقدیر شدند

برخورد سازمان بازرسی با ترک فعل دستگاه‌های اجرایی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها