شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50747
شنبه، ۱۴ مرداد، ۱۴۰۲ | 14:32

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

تامین و ساخت ماهواره‌های تحقیقاتی و عملیاتی با اولویت شکل‌گیری منظومه‌های ماهواره‌ای به تعداد ۳۰ ماهواره و تکمیل پایگاه ملی پرتاب از تاکیدات برنامه هفتم توسعه در بخش فضایی است.

به گزارش دیده بان علم ایران، حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در جلسه اخیر خود مصوب کرده که تا پایان این برنامه باید ۳۰ پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی در کشور انجام شود؛ با توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه طراحی و ساخت ماهواره، طراحی و ساخت پرتابگر و زیرساخت‌های زمینی، تحقق این مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس دست یافتنی است.

وی افزود: سازمان فضایی ایران براساس برنامه ۱۰ ساله فضایی و با توجه به حمایت‌ رئیس‌جمهوری از صنعت فضایی، در حال هدایت بخش فضایی کشور در مسیر احیا و پیشبرد برنامه‌ها قرار دارد و این مسیر به صورت کاملا جدی در حال طی شدن است.

دلیریان خاطر نشان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی انجام شده است و قصد داریم با پرتاب‌هایی که با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح برای امسال پیش‌بینی کرده‌ایم، این رکودشکنی را ارتقاء دهیم.

بر اساس برنامه هفتم توسعه در ماده ۶۴ برنامه هفتم توسعه تاکید شده که در اجرای بندهای نوزدهم و بیستم سیاست‌های کلی برنامه، اهداف کمی سنجه‌های عملکردی شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد رقومی تعیین شده که از جمله آن می‌توان به تحقق ۶۰ درصدی تکمیل پایگاه ملی پرتاب فضایی و تحقق ۱۰۰ درصدی دستیابی به مدارهای عملیاتی (تثبیت قابلیت دستیابی به مدار لئو و دستیابی حداقلی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری) اشاره کرد.

راه‌اندازی مرکز تجمیع و آزمون ملی سامانه‌های ماهواره‌ای نیمه‌سنگین (کلاس هزار کیلوگرم) با ۱۰۰ درصد پیشرفت، تامین و ساخت ماهواره‌های تحقیقاتی و عملیاتی با اولویت شکل‌گیری منظومه‌های ماهواره‌ای به تعداد ۳۰ ماهواره از دیگر اهداف این برنامه در بخش فضایی به شمار می‌رود.

در ماده ۶۷ این سند همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده است که با همکاری وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح به منظور شتابدهی رشد صنعت فضایی کشور و توسعه کاربرد خدمات فضا پایه و داده‌های فضایی در بخش‌های اقتصادی نسبت به اجرای برنامه‌های فضایی با اولویت‌های ذیل اقدام کند:

۱-تثبیت قابلیت دستیابی به مدارهای پایین و حفظ نقاط مداری کشور
۲-ایجاد و توسعه زیر ساخت‌های تست و آزمون سامانه‌های ماهواره‌ای و ماهواره‌برها
۳-تکمیل پایگاه ملی پرتاب
۴-توانمندی ساخت بومی ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی
۵-توسعه توانمندی دستیابی به مدارهای ارتفاع بالا و زمین آهنگ
۶-پوشش خطرات سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی در تامین، توسعه فناوری و راه‌اندازی منظومه‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی، سنجشی و اینترنتی
۷-توسعه دسترسی خدمات مبتنی بر فناوری‌های فضایی برای کسب وکارها.

همچنین در تبصره این ماده آمده است هر گونه فعالیت موازی دستگاه‌های اجرایی در تامین تصاویر و داده‌های ماهواره‌ای ممنوع است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است نیاز دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی به تصاویر و داده‌های ماهواره‌ای را با اولویت شرکت‌های دانش‌بنیان تامین کند.

تعرفه این خدمات به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات می‌رسد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

رونمایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» همزمان با روز ملی فناوری فضایی

برآورد سطح زیرکشت گندم، جو و برنج کشور با فناوری سنجش از دور

شورای عالی فضایی پس از یک سال تشکیل جلسه می دهد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها