شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

امکان ردیابی تراریختگی مواد اولیه و خوراک آبزیان در کشور فراهم شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:50641
دوشنبه، ۵ تیر، ۱۴۰۲ | 17:45

امکان ردیابی تراریختگی مواد اولیه و خوراک آبزیان در کشور فراهم شد

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از رفع مانع اساسی صادرات خوراک آبزیان با بهره‌گیری از توانمندی محققان پژوهشگاه در ردیابی تراریختگی مواد اولیه و خوراک آبزیان در کشور خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر غلامرضا صالحی جوزانی خاطرنشان کرد: محققان بخش مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی که در راستای توسعه و دستیابی به فناوری تولید محصولات تراریخته (GMO) و کمک به بهبود تولیدات کشاورزی فعالیت دارند، ضمن اصلاح محصولات مهم کشاورزی با روش‌های نوین مهندسی ژنتیک نسبت به راه‌اندازی آزمایشگاه ردیابی محصولات تراریخته در پژوهشگاه (کرج) و سه آزمایشگاه تابعه در شهرهای رشت، اهواز و دزفول به‌عنوان آزمایشگاه مرجع کشوری درزمینهٔ ردیابی و تشخیص محصولات تراریخته اقدام کرده‌اند.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ادامه داد: از مهم‌ترین فعالیت‌های این آزمایشگاه‌ها، شناسایی و ردیابی محصولات تراریخته وارداتی به‌ویژه ذرت و سویا است که با توجه به واردات سالانه بیش از ۱۲ میلیون تن ذرت به‌عنوان خوراک دام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی بیان کرد: با توجه به توانمندی این مجموعه در ردیابی تراریختگی سایر محصولات و فراورده‌های کشاورزی و با توجه به نیاز صادرکنندگان خوراک آبزیان به اوراسیا به اطمینان از عدم وجود رخدادهای تراریختگی در خوراک صادراتی، نخستین آزمایش‌ها مربوط به مواد اولیه و خوراک آبزیان در آزمایشگاه ردیابی محصولات تراریخته پژوهشگاه انجام‌شده است. بدین ترتیب تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصولات می‌توانند بدون نیاز به ارسال نمونه به خارج از کشور نسبت به عدم تراریختگی مواد اولیه استفاده‌شده اطمینان حاصل کنند.

صالحی جوزانی افزود: با معرفی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به سازمان‌های نظارتی مربوطه در کشورهای اوراسیا از طرف مراجع داخلی (سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی) و تأیید رسمی آزمایشگاه مرجع کشوری (پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی) توسط آن سازمان‌ها، تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصولات نیازی به ارسال نمونه خوراک آبزیان صادراتی به آزمایشگاه‌های مشابه خارج کشور نخواهند داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید «بادمجان تراریخته» با «بتاکاروتن» بیشتر در ژاپن

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها