یکشنبه، ۹ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Sunday, 28 April , 2024

در یک رساله دکتری محقق شد: کاهش عوارض شیمی درمانی با سامانه هوشمند دارورسانی محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45573
دوشنبه، ۲۲ مهر، ۱۳۹۸ | 13:12

در یک رساله دکتری محقق شد: کاهش عوارض شیمی درمانی با سامانه هوشمند دارورسانی محققان ایرانی

در رساله دکتری دانشجوی دانشگاه تهران، فرمولاسیون دوکسوروبیسین بر پایه آلفالاکتالبومین و نانوذرات مغناطیسی آهن جهت تشخیص و درمان سرطان پستان بررسی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، تیم تحقیقاتی بخش نانوبیوتکنولوژی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران، موفق به ارائه فرمولاسیون جدید نانوذرات تشخیصی-درمانی برای داروهای شیمی درمانی نظیر دوکسوروبیسین بر پایه پروتئین آلبومین شیرگاوی (آلفالاکتالبومین) و نانوذرات مغناطیسی آهن شده‌اند.

این نانوکامپوزیت توانایی ردیابی پاسخ‌های درمانی از طریق بهبود کنتراست MRI را دارا است. این نانوکامپوزیت فرموله شده کاهش عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی و هم‌چنین کاهش روند رشد تومور در موش‌ها را با موفقیت گذرانده است.

این رساله توسط بهداد دلاوری، دانشجوی دکتری نانوبیوتکنولوژی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران، با عنوان «طراحی، ساخت و بررسی عملکرد سامانه هوشمند آلفالاکتالبومین -Fe3O4 به‌عنوان حامل داروهای پاکلی تاکسل و دوکسوروبیسین به‌منظور تشخیص و درمان سلول‌های سرطانی» دفاع شد.

این کار پژوهشی به صورت مشترک میان دانشکده علوم و فنون نوین به راهنمایی دکتر علی‌حسین رضایان و مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران به راهنمایی دکتر علی اکبر صبوری و با کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشکده داروسازی دانشگاه سیدنی به انجام رسیده است.

اهمیت این رساله در آنجاست که بر طبق آمار وزارت بهداشت، ایران بالاترین سرعت رشد سرطان در جهان را دارد و سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در میان زنان ایرانی است. بر طبق این آمار، سالانه ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم درمان سرطان در ایران است.

خروجی این رساله تا به امروز چاپ دو مقاله در مجلات Scientific Reports از انتشارات Nature و ACS Biomaterials science and engineering از انتشارات انجمن شیمی آمریکا است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رهیافت جدید محقق ایرانی دانشگاه میشیگان برای درمان «ام اس» و «پارکینسون» با کمک «نانوذرات»

انجام نخستین پژوهش در حوزه «باستان‌شناسی جنایی» در ایران/باستان‌شناسی در خدمت پلیس جنایی

تشخیص زودهنگام سرطان پستان با بیوسنسور الکتروشیمیایی محققان ایرانی

راهکار نوین پژوهشگران ایرانی برای تأمین پایدار آب آشامیدنی در مناطق دوردست

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها