چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 15 May , 2024

ژئوپارک ارس عضو شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29344
سه شنبه، ۲ آبان، ۱۳۹۶ | 14:49

ژئوپارک ارس عضو شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو می‌شود

پرونده ژئوپارک ارس جهت ثبت به‌عنوان دومین ژئوپارک خاورمیانه آماده ارسال به یونسکو شد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران دکتر گیمارتین مارتینی، رئیس شورای ژئوپارک‌های یونسکو که برای دومین بار به ایران سفر کرده بود، به طبس رفت و ضمن بازدید از سایت‌های زمین‌شناختی مهم، اقامتگاه بوم‌گردی و جاذبه‌های فرهنگی و گفت‌وگو با مردم محلی و فعالان بخش ژئوپارک از لوگوی جهانی ژئوپارک طبس رونمایی کرد.

علیرضا امری‌کاظمی نماینده ایران و یکی از دوازده عضو شورای عالی ژئوپارک جهانی یونسکو  از سفر گیمارتین مارتینی، به منطقه ارس و شهر جلفا جهت بررسی روند ثبت جهانی این ژئوپارک خبر داد و گفت: پتانسیل ارس برای ارسال درخواست عضویت در شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو  بررسی شد.

به گفته امری‌کاظمی، بازدید و بررسی آخرین اقدامات انجام گرفته از سوی منطقه آزاد ارس در مسیر پرونده ثبت جهانی ژئوپارک ارس هدف اصلی سفر رئیس شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو به این منطقه است.

ژئوپارک ارس یکی از سایت‌های منحصر به فرد جهان است و وجود گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، از منظر طبیعی و فرهنگی حائز اهمیت است و پرونده ثبت جهانی این ژئوپارک بعد از دو سال پیگیری سازمان منطقه آزاد ارس، آماده ارسال به یونسکو جهت بررسی و ارزیابی مجدد است تا به‌عنوان دومین ژئوپارک خاورمیانه در یونسکو ثبت شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران ژئوپارک ارس شامل پنج ژئوسایت کوه علی‌باشی، کوه کیامکی، کوه گئچی قالاسی، آبشار ماهاران و آبشار آسیاب خرابه است که هر کدام نمونه‌های زمین‌شناسی کم‌نظیری دارند و یکی از مهم‌ترین و بارزترین جاذبه‌های علمی منطقه ارس، مرز دوره‌های زمین‌شناسی «پرمین» و «تریاس» است که تنها در چند نقطه‌ معدود در جهان قابل مشاهده است و از بین آنها جلفا بهترین نقطه به شمار می‌رود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کلوت‌های بیابان لوت و غار نمکدان قشم در فهرست ۱۰۰ محدوده برتر میراث زمین شناختی جهان

ثبت سه گونه جدید «شاه میگو» در بانک ژن جهانی

جزئیات همکاری محققان ایران و آمریکا در زمینه داده‌های شتابنگاری

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها