جمعه، ۳۰ شهریور، ۱۴۰۳ | Friday, 20 September , 2024

دستیابی به دانش فنی تکثیر کشت بافتی ارقام سخت ریشه‌زای توت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:52584
چهارشنبه، ۲۸ شهریور، ۱۴۰۳ | 12:24

دستیابی به دانش فنی تکثیر کشت بافتی ارقام سخت ریشه‌زای توت

پژوهشکده بیوتکنولوژی جانوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با ارائه دانش فنی و تعداد ۴۰۰ اصله نهال کشت بافتی ارقام سخت ریشه زای توت، گام بلندی در رفع مشکل تغذیه کرم‌های ابریشم که از چالش های اصلی توسعه نوغانداری در کشور است، برداشت.
به گزارش دیده‌بان علم ایران، آئین تحویل مفاد قرارداد فی مابین پژوهشکده بیوتکنولوژی جانوری و مرکز تحقیقات ابریشم کشور با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، برگزار شد. در ابتدای جلسه بابک تیزکار، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی جانوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ضمن بیان خلاصه ای از اقدامات و حمایت های صورت گرفته در راستای به ثمر رسیدن این پروژه از تلاش‌های روسای قبلی پژوهشکده تشکر و قدردانی کرد.
وی در ادامه با اشاره به زمان بندی اجرای پروژه و نظارت های صورت گرفته در حین اجرا گفت: با توجه به اهمیت این پروژه در احیای صنعت نوغانداری، محققان پژوهشکده آن را به عنوان پروژه‌ای اولویت دار تعریف و نهایت تلاش خود را در راستای اجرای این پروژه مصروف داشتند.
رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور نیز با اشاره به اهمیت تغذیه در پرورش کرم ابریشم به ثمر رسیدن این پروژه را به مثابه رفع یکی از چالش های اصلی توسعه نوغانداری در کشور برشمرد. رضا صورتی زنجانی با اشاره به نقش ۵۰ درصدی تغذیه در اقتصاد پرورش کرم ابریشم گفت: اولویت های این مرکز در کنار بهبود سایر شاخص های پرورش کرم ابریشم، دستیابی به دانش بومی تکثیر و ریز ازدیادی ارقام سخت ریشه زای توت می باشد.
در ادامه سحر بهلولی زنجانی، مجری پروژه ریز ازدیادی ارقام سخت ریشه زای توت با بیان معضلات بخش نوغانداری و اهمیت تکثیر ارقام سخت ریشه زای توت به بیان گزارشی از روند اجرای پروژه، چالش ها و دستاوردهای اجرای پروژه پرداخت. در بخش بعدی این نشست، صالح محمدی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان ضمن قدردانی از تلاش‌های همکاران پژوهشکده بیوتکنولوژی جانوری در روند اجرای این پروژه گفت: فعالیت های مراکز تحقیقاتی استان میبایست در نهایت به حل مشکلات عرصه کشاورزی منجر شود.
وی در ادامه با مهم برشمردن این قبیل همکاری ها بین دستگاه های تحقیقاتی گفت: استفاده از پتانسیل و دانش علمی محققان مراکز پژوهشی و همکاری بین این مراکز می تواند عامل رسیدن به خودکفایی استان در عرصه کشاورزی باشد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

امکان ردیابی تراریختگی مواد اولیه و خوراک آبزیان در کشور فراهم شد

دانشمندی که علم را «از مردم، با مردم و برای مردم» زندگی‌ کرد/در مراسم سالگرد درگذشت استاد عنوان شد: قره‌یاضی،سکوت نخبگان را خطرناکتر از مهاجرت نخبگان می‌دید

تولید افزودنی باکتریایی سیلاژ علوفه ای در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها