جمعه، ۲۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 17 May , 2024

ساخت نخستین سیستم جراحی رباتیک دارای حس لامسه به رهبری دانشمند ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:8872
سه شنبه، ۱۳ مهر، ۱۳۹۵ | 12:53

ساخت نخستین سیستم جراحی رباتیک دارای حس لامسه به رهبری دانشمند ایرانی

محققان دانشگاه دیکین استرالیا به سرپرستی دکتر محسن مرادی دالوند، دانشمند ایرانی دانشکده مهندسی و علوم کاربردی جان پالسون دانشگاه هاروارد موفق به ساخت نخستین سیستم جراحی رباتیک جهان شده‌اند که می‌تواند حس لمس را در زمان انجام جراحی لاپاراسکوپی با استفاده از یک رایانه به جراحان ارائه کند.

به گزارش  دیده بان علم ایران، ربات جراح “HeroSurg” دستاورد بزرگ در راستای پیشرفتهای کنونی در این حوزه تلقی می شود که گستره جراحی رباتیک را از حس بینایی فراتر می‌برد تا بتوان امیدوار بود که جراحی‌های لاپاراسکوپی آینده با کاهش تروما و کاستن خطر از دست دادن خون و ابتلا به عفونت، ایمن‌تر و دقیق‌تر از قبل شود.

با بهره‌گیری از این ربات پیشرفته جراحان می توانند از فاصله هزاران کیلومتر دورتر اعمالی را که مستلزم لمس بافت هستند، انجام دهند.

افزودن حس لمس به این گونه جراحی‌های ظریف از طریق فناوری بازخورد لمسی امکان ‍پذیر شده و می‌تواند به نتایج بهتر برای بیماران منجر شود.

بازخورد لمسی به جراح اجازه می‌دهد تا بتواند بین بافت‌ها تمایز قائل شده و بافت‌های ظریفی را که در اثر عفونت و التهاب ضعیف شده‌اند، حس کند.

به گفته محققان، فناوری لمسی همچنین توانایی تفاوت قائل شدن بین بافت‌های دخیل در سرطان و بافت عادی را بهبود خواهد بخشید.

دالوند محقق ایرانی مهمان دانشگاه هاروار اظهار کرد بازخورد لمسی باعث ارتقای ایمنی شده و اجرای مطمئن‌تر مانورها و تشخیص‌های خاص را ممکن می‌سازد.

دالوند گفت: اجتناب خودکار از برخود به جراح اجازه می‌دهد تا با راحتی خیال و اطمینان از اینکه هیچ برخوردی بین بدن بیمار با ابزار، بازوی رباتیک یا لاپاراسکوپ صورت نمی‌گیرد، به جراحی بپردازد.

سایر ویژگی‌های این سیستم رباتیک شامل تصاویر سه‌بعدی وضوح بالا، افزایش دامنه حرکتی جراح و ارگونومیک‌تر شدن میز کار است.

به گفته دالوند، تصاویر مجازی سه بعدی بیشتر در زمان واقعی می‌تواند به جراحان در شناسایی موقعیت ابزار و لاپاراسکوپ کمک کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها