دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Monday, 6 May , 2024

دستیابی محققان ایرانی به بیوتکنیک تکثیر شانه‌دار مهاجم دریای خزر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7372
شنبه، ۲۰ شهریور، ۱۳۹۵ | 11:43

دستیابی محققان ایرانی به بیوتکنیک تکثیر شانه‌دار مهاجم دریای خزر

محققان پژوهشکده اکولوژی دریای خزر موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به بیوتکنیک تکثیر شانه­ دار مهاجم (Mnemiopsis leidyi) دریای خزر دست یافتند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در این تحقیقات که در راستای مطالعه و آشنایی هر چه بیشتر با گونه شانه دار مهاجم دریای خزر به منظور مقابله با آن صورت گرفت، نمونه های شانه دار Mnemiopsis leidyi برای بررسی تولید مثل و هم آوری از اعماق ۵ ، ۱۰ و ۲۰ متر حوزه جنوبی دریای خزر (منطقه خزر آباد) جمع آوری و بلافاصله‌ در یک پتری دیش با چشم غیر مسلح‌ به وسیله خط کش (از لوپ تا لوپ جانور) با دقت میلی متر اندازهگیری و پس از آدابتاسیون به داخل آکواریوم ها منتقل شد.
تعداد ۱۲ عدد آکواریوم به حجم ۵۰ لیتر با آب دریای خزر با شوری های مختلف جهت بررسی تولید مثل و میزان هم آوری شانه دار طراحی شد که در هریک از آنها هوا دهی به صورت صورت گرفت. تعداد سه عدد از آکواریوم ها با شوریppt۱±۹ ، ۳ عدد از این آکواریوم ها با شوری ppt ۱±۱۱و ۳ عدد از آنها با شوری ppt ۱±۱۲ با آب دریای خزر پر شد.
تیمارهای درجه حرارت آب در هریک از تیمارها در سه گروهoC ۲±۲۰،oC ۲±۲۳ وoC ۲±۲۵ تنظیم شد. همچنین تعداد سه عدد آکواریوم در شوری متوسط (ppt ۵/۱۲) و دمای همزمان آب دریای مازندران (oC ۲۰،۲۳،۲۵) در طی نمونه برداری بعنوان شاهد در نظر گرفته شد. در هریک از آکواریوم ها تعداد سه تا پنج قطعه شانه دار در دو گروه اندازه های کمتر از ۱۵ میلی متر و بزرگتر از ۱۶ میلیمتر قرار داده شد.
نمونه های شانه دار طی شب در تاریکی مطلق قرار گرفتند و محتویات آب هریک از آکواریوم ها در ابتدای هر صبح تخلیه و جهت بررسی تعداد تخم ها و شمارش در زیر لوپ و یا میکروسکوپ معکوس صورت گرفت.
در مطالعات آزمایشگاهی تولید مثل شانه دار در آب حوزه جنوبی دریای خزر که با اندازه های مختلف و در دماهای مختلف صورت گرفت به طور متوسط ۱۲ عدد تخم در روز مشاهده شد. بیشترین میزان تخم ریزی شانه دار با ۱۱۵ عدد تخم در روز برای نمونه های ۱۵ تا ۴۶ میلیمتر به ثبت رسید که با افزایش اندازه میزان تخم ریزی افزایش یافت.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

ثبت کیت ایرانی تشخیص مولکولی لکه سفید میگو

بیت اللهی هشدار داد: تشدید خطر فرونشست در شهرهای ساحلی شمال با کاهش سطح آب دریای خزر

گونه مناسب برای تکثیر ماهیان دریایی در خلیج فارس و دریای عمان چیست؟

پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار می کند: هشت کارگاه آموزشی علوم دریایی در هفته پژوهش

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها