یکشنبه، ۱ مهر، ۱۴۰۳ | Sunday, 22 September , 2024

مرکز تولید سلول‌های خورشیدی با فناوری پیشرفته تاپکان در کشور ایجاد می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:52591
یکشنبه، ۱ مهر، ۱۴۰۳ | 15:41

مرکز تولید سلول‌های خورشیدی با فناوری پیشرفته تاپکان در کشور ایجاد می‌شود

مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان پیشگام در صنعت انرژی خورشیدی در ایران از راه اندازی فاز دوم طرح تولید سلول خورشیدی با ظرفیت تولید ۱۳۵۰ مگاوات در سال ۱۴۰۴ خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، شرکت مانا انرژی پاک به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان در زمینه فناوری، ماشین‌آلات و تجهیزات‌پیشرفته در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می کند. این شرکت در سال ۱۳۹۷ در شهرستان خمین واقع در استان مرکزی و در زمینی به مساحت بیش از ۴۰ هکتار آغاز به کار کرد.

مانا انرژی پاک که به عنوان بزرگترین تولید کننده پنل خورشیدی در ایران و نخستین مجموعه تولید کننده زنجیره فتوولتائیک با رویکرد بهینه سازی ساختار انرژی در کشور شناخته می شود نه تنها نیاز داخلی کشور را تأمین می کند، بلکه با کیفیت بالای محصولات خود، قابلیت صادرات به بازارهای بین المللی را نیز دارد.

با توجه به اینکه کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و تابش بسیار بالای خورشید قادر است به یکی از قطب های تولید انرژی خورشیدی در منطقه تبدیل شود؛ بنابراین، بومی سازی زنجیره‌ صنعت فتوولتائیک می‌تواند به تامین نیاز بازار این صنعت، کاهش وابستگی به واردات فناوری و تجهیزات و ایجاد فرصت‌های شغلی جدیدی در این حوزه منجر شود.

این اقدام همچنین از خروج ارز جلوگیری کرده و به تقویت اقتصاد ملی کمک می کند و ایران را در مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار قرار می دهد؛ در این راستا، خوشبختانه در سال‌های اخیر توانمندی‌های تولید داخلی در صنعت انرژی های تجدیدپذیر به وضوح نمایان شده است.

رضا محمد صادق، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخل در سال های اخیر به اهمیت جلوگیری از ارزبری واردات پرداخت و اظهار کرد: ما در شرکت، به دنبال ارائه راهکارهایی هستیم که نه تنها به نیازهای روز جامعه پاسخ دهد، بلکه به تقویت برندهای داخلی و افزایش اعتماد به محصولات بومی نیز کمک کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا حمایت متولیان امر در قالب اقداماتی برای ارتقاء آگاهی عمومی و تشویق مصرف کنندگان به انتخاب محصولات ایرانی می تواند مسیر را برای تولیدکنندگان هموار کند.

محمد صادق با بیان این که ظرفیت تولید پنل خورشیدی در ایران بیش از ۲۵۰۰ مگاوات است که بخش اعظم آن متعلق به شرکت مانا انرژی است، خاطرنشان کرد: این ظرفیت ایجاد شده با امکان تامین نیروگاه های کوچک مقیاس و بزرگ مقیاس با توجه به تمایل مشتریان به پنل های خارجی و حجم واردات عملا مورد استقبال قرار نگرفته است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۳ در مجموع قریب به ۴۰۰ مگاوات پنل خورشیدی ثبت سفارش شده که این نیاز کاملا می توانست توسط تولید کنندگان داخلی پاسخ داده شود. با سوق دادن مشتریان این سفارشات قطعا میزان ارزبری برای پنل خورشیدی نیروگاه‌ها حداقل تا ۴۰ درصد کاهش می یابد؛ حمایت از تولید کنندگان توسط بدنه حاکمیتی موجبات کاهش ارزبری پروژه‌های نیروگاهی، اشتغال زایی، توسعه صنعت تجدید پذیر و به طبع آن افزایش استقلال انرژی را فراهم می آورد.

محمد صادق، به اشتغال هزار نفر نیروی مستقیم و ایفا نقش مهمی در توسعه اقتصادی و فناوری کشور اشاره و بیان کرد: مانا انرژی پاک با هدف ارتقاء سطح فناوری و بهبود کیفیت محصولات، به تحقیق و توسعه مداوم در زمینه انرژی های تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی می‌پردازد.

کارخانه های پنل و سلول خورشیدی

وی ضمن اشاره به اینکه کارخانه پنل خورشیدی مانا انرژی با استفاده از جدیدترین تجهیزات خطوط تولید پنل از معتبرترین تولیدکنندگان جهانی، به تولید پنل‌هایی با کیفیت بالا و عملکرد بهینه می پردازد؛ افزود: این خطوط تولید با به کارگیری دانش متخصصین تراز اول کشور و با استفاده از فناوری های پیشرفته، پنل هایی با سلولهای PERC و TOPCON با توان های بالا تا ۷۰۰ وات تولید می کنند .

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، شرکت با کسب گواهینامه های دانش‌بنیان و استفاده از مهندسی معکوس، نصب و راه اندازی خطوط تولید سلولهای خورشیدی را در ایران برای اولین بار به انجام رساند.

محمدصادق گفت: این کارخانه در سال ۱۴۰۰ به امکان تولید سلول های PERC و BSF با ظرفیت ۱۵۰ مگاوات سالانه دست یافت. فاز دوم تولید سلول خورشیدی نیز با ظرفیت تولید ۱۳۵۰ مگاوات در سال ۱۴۰۴ راه اندازی خواهد شد. این کارخانه با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری ها و تجهیزات، به تولید سلول های TOPCON با راندمان ۲۵٫۲ درصد می پردازد و به عنوان تنها مرکز تولید سلول‌های خورشیدی پیشرفته در کشور شناخته می شود.

کارخانه های شمش و ویفر سیلیکونی

وی در ادامه از راه اندازی کارخانه های تولید شمش ویفر سیلیکونی در راستای تعمیق زنجیره فتوولتائیک خبر داد و گفت: کارخانه تولید ویفر سیلیکونی با ظرفیت تولید ۱۵۰۰ مگاوات سالیانه برای اولین بار در ایران با کیفیت بالا و استانداردهای جهانی راه‌اندازی خواهد شد.

محمدصادق ادامه داد: کارخانه تولید شمش سیلیکونی نیز که تا سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری خواهد رسید، ظرفیت تولید ۱۵۰۰ مگاوات درسال را دارد و با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، به تولید شمش‌های سیلیکونی باکیفیت مناسب برای صنعت پنل‌های خورشیدی می‌پردازد.

آزمایشگاه پیشرفته

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه شرکت دارای یک آزمایشگاه پیشرفته در خط تولید است؛ عنوان کرد: این آزمایشگاه بر اساس استانداردهای معتبر بین‌المللی ۶۱۲۱۵IEC و ۶۱۷۳۰IEC فعالیت می کند و با انجام بیش از ۴۰ تست مختلف، شامل آزمایش‌های بازرسی عمومی، خطرات شوک الکتریکی، خطرات حریق و تنش های مکانیکی، به تضمین کیفیت محصولات تولیدی را برعهده دار است.

مرکز صادراتی برای محصولات انرژی خورشیدی ایرانی در حال احداث است

محمد صادق در ادامه از احداث یک شهرک تخصصی تولید تجهیزات خورشیدی در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار خبر داد و گفت: در این شهرک کارخانجاتی شامل شیشه سولار، فریم آلومینیوم، ریبون و ورق EVA احداث خواهد شد که به تولید و تأمین اجزای کلیدی مورد نیاز برای صنعت انرژی خورشیدی کمک خواهد کرد.

وی افزود: این اقدام به بهبود زنجیره تأمین و افزایش عمق داخلی سازی پنل خورشیدی و کاهش ارزبری منجر خواهد شد و علاوه بر این، مانا انرژی پاک در حال برنامه‌ریزی برای احداث یک شهرک تخصصی در منطقه آزاد مکران است که شامل کارخانجات تولید متال سیلیکون، پلی سیلیکون، تولید شمش و ویفر سیلیکونی، تولید سلول و پنل خورشیدی و تجهیزات پنل با ظرفیت سالانه ۶۰۰۰ مگاوات خواهد بود.

به گفته او، این پروژه نه تنها به تأمین نیازهای داخلی کمک می کند، بلکه به عنوان یک مرکز صادراتی برای محصولات انرژی خورشیدی ایرانی به بازارهای منطقه نیز عمل خواهد کرد.

روند توسعه فناوری‌های صنعت جهانی فتوولتائیک

وی ضمن اشاره به اینکه، شرکت مانا انرژی به طور منظم و به‌روز، روند توسعه صنعت و بازار فتوولتائیک را بر اساس ترندهای جهانی رصد می کند؛ ادامه داد: طبق بررسی‌های به عمل آمده، طی سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ سلول های type-P سهم عمده‌ای در تولید پنل‌های خورشید داشتند. با این حال، در سال ۲۰۲۳ شاهد کاهش مصرف این نوع سلول‌ها بودیم.

محمد صادق، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، %۴۰ سهم بازار به سلول‌های type-P و %۴۵ سهم بازار به سلول‌های خورشیدی Type-N TOPCon اختصاص دارد؛ این تغییرات نشان‌دهنده تحولاتی در تکنولوژی و نیازهای بازار است همچنین پیش‌بینی می شود که سلول های خورشیدی Type-N در ۱۰ سال آینده بیش از %۷۰ سهم بازار را به خود اختصاص دهند؛ این روند نه تنها نشان‌دهنده پیشرفت‌های تکنولوژیکی در صنعت فتوولتائیک است، بلکه فرصتی برای شرکت های فعال داخلی در این حوزه، از جمله مانا انرژی، فراهم می آورد تا با اتخاذ استراتژی های مناسب، از این تغییرات بهره‌برداری کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درخصوص روند تغییرات اندازه‌های فیزیکی سلول و پنل گفت: در سال ۲۰۲۳بیش از ۶۰ درصد سلول‌های استفاده شده در پنل‌ها از سایزM10 و ۳۰ درصد از سایز ۱۲G بوده‌اند. به طور کلی، انتظار می رود که هر دو سایز در سال‌های آتی به عنوان رهبران بازار باقی بمانند.

وی ضمن اشاره به اینکه شرکت با بهره گیری از آخرین تکنولوژی های روز دنیا در حوزه تولید پنل‌های خورشیدی، همواره پایبند انطباق با پیشرفته‌ترین فناوری های تجاری صنعت فتوولتائیک بوده و به ارائه محصولات متنوع در زمینه های صنعتی، نیروگاهی و خانگی پرداخته است؛ادامه داد: به طور مثال، با توسعه سلول های Type_N و TOPCon و همچنین پنل های دوطرفه در دنیا و استقبال بازار جهانی از این فناوری ها به دلیل راندمان بالاتر، مانا انرژی نیز راه اندازی خطوط تولید مبتنی بر این فناوری را در دست اقدام قرار دارد و در حال حاضر سبد محصولات مانا انرژی از تنوع بالایی در نوع تکنولوژی ساخت، ظرفیت و توان تولیدی و همچنین پوشش تمام بازار هدف این صنعت برخوردار است.

محمد صادق، ادامه داد: به طور مثال پنل‌های خورشیدی نیروگاهی مانا انرژی در رنج توان های ۶۰۰ تا ۷۰۰ وات و با استفاده از بروزترین تکنولوژی ساخت پنل یعنی فناوری مونوکریستال Type_N دوطرفه تولید شده و دردسترس مشتریان سراسر کشور قرار دارد؛ همچنین، پنل‌های خورشیدی صنعتی مانا انرژی با دارا بودن رنج توان خروجی بالا ( ۵۰۰ تا ۶۰۰ وات) و با استفاده از تکنولوژی ساخت مونوکریستال دوطرفه Type_N پاسخگوی مناسبی برای نیاز صنایع مختلف در کشور است.

مدیرعامل شرکت مانا پاک انرژی در پایان با اشاره به اینکه ظرفیت تولید مانا انرژی در سال ۱۴۰۳، مجموعا به ۱۰۵ مگاوات رسیده که شامل پنل های خورشیدی یک‌طرفه، دوطرفه و مطابق با ترندهای جهانی در نوع تکنولوژی ساخت و همچنین اندازه و سایز است؛ افزود: از این حجم برنامه تولید کارخانه های مانا، ۲۵ مگاوات به پیشبرد اجرای نیروگاه ۱۴۰ مگاواتی مانا در محلات تخصیص یافته و تنها توانسته ۵۰ مگاوات را در بازار هدف خود به فروش برساند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

چشم اندازی تازه در تولید صفحات خورشیدی با نانوساختار ابداعی دانشمند ایرانی

افزایش ۷ برابری کارایی سلول‌های خورشیدی پلیمری با دستاورد محققان دانشگاهی

موفقیت محققان کشور در افزایش جذب انرژی خورشیدی با نانوسیالات

قایق خورشیدی ساخت محققان دانشگاه آزاد بندرعباس رونمایی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها