دوشنبه، ۲۶ شهریور، ۱۴۰۳ | Monday, 16 September , 2024

ششمین جایزه دکتر کاظمی به استاد برجسته مؤسسه «ماکس پلانک» رسید

نسخه قابل پرینت
کد خبر:52547
چهارشنبه، ۷ شهریور، ۱۴۰۳ | 17:14

ششمین جایزه دکتر کاظمی به استاد برجسته مؤسسه «ماکس پلانک» رسید

هم‌زمان با تقدیر از برگزیدگان علمی بیست و پنجمین کنگره و جشنواره بین‌المللی رویان جهاد دانشگاهی، ششمین جایزه دکتر کاظمی به «توماس براون» دانشمند آلمانی حوزه سلول های بنیادی اعطا شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در مراسم افتتاح بیست و پنجمین کنگره و جشنواره بین‌المللی رویان که امروز چهارشنبه هفتم شهریورماه با حضور عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدرضا مخبر دزفولی، رییس فرهنگستان علوم، حسن مسلمی نائینی، رییس جهاد دانشگاهی و اسلام پناه، رییس سازمان استاندارد در محل مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، ضمن تقدیر از برگزیدگان این کنگره،  ششمین جایزه دکتر کاظمی به توماس براون (Thomas Braun)، استاد مؤسسه تحقیقات قلب و ریه ماکس پلانک (Max Planck Institute for Heart and Lung Research) اعطا شد.

تمرکز فعلی تحقیقات براون بر مطالعات مولکولی تکوین عضلات قلب و اسکلتی، سلول‌های بنیادی و بازسازی بافت‌های انقباضی و همچنین پیری و سازگاری سیستم قلبی عروقی است.

گروه تحقیقاتی این پژوهشگر برجسته از طیف گسترده‌ای از فناوری‌های پیشرفته برای پیگیری اهداف تحقیقاتی استفاده می‌کند. مؤسسه ماکس پلانک دارای یک بازوی ترجمان قوی باسابقه اثبات‌شده در درمان‌های نوآورانه است که منجر به معرفی چندین رژیم‌درمانی جدید عمدتاً در زمینه اختلالات ریوی شده است.

براون که متولد ۱۹۶۱ در هامبورگ است PhD پزشکی خود را در سال ۱۹۸۷ و هابیلیتاسیون آلمانی بیوشیمی را در سال ۱۹۹۳ از دانشگاه هامبورگ اخذ کرده و بین سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ مدیر موسسه شیمی فیزیولوژیکال و از سال ۲۰۰۴ تاکنون مدیر و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات قلب و ریه ماکس پلانک است.

وی از زمان راه‌اندازی آزمایشگاه مستقل خود در سال ۱۹۹۱، دانشجویان زیادی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و فوق دکتری آموزش داده است. او همچنین به‌عنوان سخنران در مدرسه بین‌المللی پژوهشی ماکس پلانک برای تحقیقات قلب و ریه که به‌طور مشترک توسط مؤسسه ماکس پلانک و دانشگاه‌های گیسن و فرانکفورت میزبانی می‌شود فعالیت می‌کند.

پروفسور براون در طول مسیر علمی خود بیش از ۲۰۰ مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی تألیف کرده است، چندین طرح تحقیقاتی بزرگ را مدیریت کرده است؛ تحقیقات پیشگام پروفسور توماس براون در مورد مکانیسم‌های مولکولی پرتوانی، اساس دانش روز در مورد سلول‌های بنیادی و کاربرد بالقوه آن‌ها را ایجاد کرده است.

این جایزه شامل اهدای مدال کاظمی پرایز (Kazemi Prize) و مبلغ ۱۰ هزار دلار است.

در حالیکه پیش از این اعلام شده بود پروفسور توماس براون/ Thomas Braun ، دانشمند برجسته در حوزه سلول‌های بنیادی از آلمان و دکتر نیکولاس ریورون، دانشمند جوان برجسته در زمینه جنین آزمایشگاهی از اتریش به طور مشترک برگزیدگان ششمین دوره جایزه دکتر کاظمی هستند به دلیل حضور نیافتن ریورون در مراسم امروز جایزه به وی تعلق نگرفت.

جایزه دکتر کاظمی که به محققان برجسته صاحب‌نظر و تأثیرگذار در حوزه زیست‌شناسی اعطا می‌شود، بعد از درگذشت دانشمند فقید زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی (۱۳۸۴ – ۱۳۴۰)، مؤسس و بنیانگذار پژوهشگاه رویان به منظور تکریم تلاش‌ها و زنده نگهداشتن یاد وی شکل گرفت تا به طور سالانه به دانشمندی اعطا شود که پیشرفت قابل توجهی در زمینه علوم زیستی داشته است.

این جایزه با همکاری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون به پنج محقق برجسته از کشورهای آمریکا، آلمان، هلند و ایتالیا اعطا شده بود. اولین بار این جایزه در سال ۱۳۸۹ به پروفسور رادولف یانیش (Prof Rudolf Saenisch) یکی از خلاق‌ترین دانشمندان در زمینه زیست‌شناسی تکوینی تنظیمات ژنی، زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی و درمان توسط سلول‌های بنیادی از آمریکا اعطا شد. دومین جایزه در سال ۱۳۹۰ به پروفسور هانس شولر (Prof Hans Robert Schöler) از آلمان که طی سال های متمادی سهم قابل توجهی در پیشبرد زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی داشته، تعلق گرفت.

این جایزه در سال ۱۳۹۴ به پروفسور رابرت لنگر (Prof Robert S. Langer) از آمریکا اهدا شد. وی یکی از مهم‌ترین افراد در زمینه بیوتکنولوژی و یکی از بهترین مبتکران در سراسر جهان است. چهارمین جایزه در سال ۱۳۹۵ به پروفسور هانس. کلورس (Prof Hans Clevers) از کشور هلند که یک متخصص ژنتیک، پزشک و استاد ژنتیک مولکولی است تعلق گرفت. کسی که برای نخستین بار، سلول‌های بنیادی روده را شناسایی کرد و یکی از محققان برجسته جهان در زمینه سلول‌های بنیادی طبیعی و پتانسیل آنها برای درمان ترمیمی محسوب می‌شود.

پروفسور مایکل دلوکا(Prof Michele De Luca) از کشور ایتالیا نیز در سال ۱۳۹۷ برای تحقیقات خود در زمینه سلول‌درمانی و ژن‌درمانی ترکیبی برای بیماران اپیدرمولیز بولوزا (پروانه‌ای) پنجمین جایزه دکتر کاظمی را دریافت کرده است.

همچنین در مراسم افتتاح جشنواره بین‌المللی رویان و بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان، بیستمین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی  رویان و نوزدهمین سمینار پرستاری و مامایی رویان، ندا علی محمدی، حسین فلاح محمدی، شیرین حکمتی، لیلا راشکی، سمیه ترابی، شیرین دهقان و فتانه خواجه حسینی به عنوان هفت برنده علمی این کنگره معرفی شدند.

در این مراسم، عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان با بیان اینکه دکتر کاظمی آشتیانی در زمان حیاتشان عامل روحیه‌بخشی به همکارانش بود امروز هم نام و یاد ایشان موجب حرکت و تلاش است و خداوند به دلیل نیت خیر ایشان نام و نشان ایشان را برکت داده است، گفت: رویان پرتلاش و پرامید راه خود را ادامه می‌دهد و امیدواریم اهداف دکتر کاظمی آشتیانی از تاسیس رویان تحقق پیدا کند.

بیست و پنجمین کنگره و جشنواره بین‌المللی رویان به مدت سه روز از تاریخ هفتم تا نهم شهریورماه سال ۱۴۰۳ (چهارشنبه تا جمعه) با حضور دانشمندان داخلی و خارجی، اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه زیست پزشکی در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است و در حاشیه برگزاری این کنگره‌های تخصصی، نمایشگاهی با حضور نمایندگان بیش از ۳۰ شرکت دارویی و تجهیزات پزشکی برپا شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

با همکاری جهاد دانشگاهی صورت می‌گیرد: ایجاد مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب در اصفهان

ایمنی‌درمانی، رقیبی جدی برای درمان‌های مرسوم سرطان روده بزرگ

یافته های جالب محققان رویان در خصوص عوامل موثر در تکه تکه شدن DNA اسپرم

تلاش محققان پژوهشگاه رویان برای میسر کردن انجماد تخمک در دختران نابالغ

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها