جمعه، ۲۳ شهریور، ۱۴۰۳ | Friday, 13 September , 2024

ناظران مجلس در شورای ملی ایمنی زیستی چه رویکردی نسبت به زیست فناوری دارند؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:52521
یکشنبه، ۲۱ مرداد، ۱۴۰۳ | 17:15

ناظران مجلس در شورای ملی ایمنی زیستی چه رویکردی نسبت به زیست فناوری دارند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو نماینده را به عنوان ناظر در شورای ملی ایمنی زیستی انتخاب کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یک‌شنبه)، سلام ستوده را با ۱۵۴ رای و بهشید برخوردار را با ۱۰۴ رای به عنوان ناظر مجلس در شورای ملی ایمنی زیستی انتخاب کردند.

بهشید برخوردار که به عنوان نماینده زرتشتیان و نخستین نماینده زن اقلیت های دینی در سال های پس از پیروزی انقلاب به مجلس راه یافته، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی است.

وی متولد ۱۳۶۰ و دانش آموخته دکتری گیاه پزشکی است و آن طور که از محتوای سخنرانی ها و مطالب منتشره از سوی وی دیده می شود، ظاهرا رویکرد چندان مثبتی به موجودات تغییر شکل یافته ژنتیکی و محصولات تراریخته که محور اصلی مباحث شورای ملی ایمنی زیستی است، ندارد.

برخوردار در یک سخنرانی که در رویدادی با عنوان «دانش و دانشوری» در سال ۹۷ داشته آورده است: «درهزاره سوم با همه پیشرفتهای علمی که حاصل شده است همسو نشدن علم با اخلاق، گفتار با کردار در اندیشه و زندگی بشری، آسیبهای اجتماعی گسترده ای به همراه داشته است. بیو تروریسم و محصولات تراریخته ای (دست کاری شده ژنتیکی) که با هدف ایجاد بیماریهای مختلف در بین جوامع تولید می گردد از جمله میوه های زهرآگین این عدم همسوئی / هماهنگی است.
مردم فقیر و نیازمند در دنیا نباید تبدیل به ابزار آزمایشگاهی شوند و برای یافتن نتیجه با محصولات تراریخته آزمایش شوند. سوء استفاده از جهل و نادانی و فقر مردم و خوراندن محصولات تراریخته تایید نشده از بد اخلاقی های نابخشودنی است که باید مورد توجه ما هم قرار بگیرد. آموزش، استفاده نکردن از محصولات ناشناخته مثلا ده محصول تراریخته بدون گواهی وارداتی به ایران و روی آوردن و استفاده مردم از محصولات سالم کشاورزی و باغی با کسب دانش و اطلاعات لازم مورد توصیه بوده است که باید مورد توجه ویژه هموطنان قرار گیرد.»

سلام ستوده هم که از حوزه انتخابیه مهاباد به مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان راه یافته، متولد ۱۳۵۶ و دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی و کارمند مجری و صدا و سیمای مرکز مهاباد است.

در دوره گذشته، علیرضا عباسی، دانش آموخته دکتری بیوتکنولوژی گیاهی و عضو هیات علمی پردیس کشاروزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران دانشگاه تهران که از چهره های شاخص مخالف تولید و رهاسازی محصولات تراریخته در کشور به شمار می رود و همایون سامه یح نجف آبادی، دکتر داروساز و نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی به عنوان اعضای ناظر در شورای ملی ایمنی زیستی حضور داشتند.

براساس قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران، «شورای ملی ایمنی زیستی» متشکل از معاون اول رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، یک نفر از اعضاء انجمن های علمی ـ تخصصی فناوری زیستی جدید (تشکل های مردم نهاد) با درجه دکتری به پیشنهاد این تشکل ها و تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با حکم رئیس جمهور، یک نفر از اعضاء هیأت علمی مرتبط با ایمنی زیستی دانشگاه ها (حداقل دانشیار) به پیشنهاد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با حکم رئیس جمهور و یک نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و یک نفر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون های مذکور و با رأی مجلس به عنوان ناظر است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

احیای صنعت پنبه فیلیپین با کشت پنبه تراریخته

تولید «بادمجان تراریخته» با «بتاکاروتن» بیشتر در ژاپن

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها