جمعه، ۲۳ شهریور، ۱۴۰۳ | Friday, 13 September , 2024

با همکاری جهاد دانشگاهی صورت می‌گیرد: ایجاد مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب در اصفهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:52502
دوشنبه، ۱۵ مرداد، ۱۴۰۳ | 16:46

با همکاری جهاد دانشگاهی صورت می‌گیرد: ایجاد مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب در اصفهان

همزمان با چهل و چهارمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی و یک شرکت خصوصی توافق‌نامه همکاری راه اندازی مرکز هم افرینی و زیست بوم تولید داروهای زیستی و نوترکیب منعقد کردند.
به گزارش دیده بان علم ایران، این توافق‌نامه در روز دوشنبه پانزدهم مردادماه به منظور تکمیل پروژه ساختمانی پژوهشگاه رویان مستقر در استان اصفهان و ایجاد محلی متمرکز برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان نوپا و کمک به رشد و توسعه آن‌ها در قالب مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب منعقد شد.

براساس این توافقنامه سه جانبه که با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی رئیس جمهور، حسن مسلمی نایینی، رئیس جهاد دانشگاهی، شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و مدیران شرکت رهادارو امضا شد، ساختمانی در استان اصفهان که قریب به ۴۰ هزار متر زیربنا دارد و سال‌ها نیمه کاره رها شده است، با همت و پیگیری جهاد دانشگاهی، همکاری بخش خصوصی و حمایت جدی معاونت علمی، به یکی از بزرگ‌ترین مراکز توسعه محصولات، خدمات و فناوری‌های زیستی تبدیل خواهد شد به طوری‌که بتواند در منطقه به عنوان یکی از قطب‌های توسعه زیست‌فناوری مطرح شود.

قرار است این مرکز طی این همکاری سه جانبه، ظرف دو سال آینده به بهره برداری برسد. در این توافق‌نامه، جهاد دانشگاهی در اختصاص ساختمان و زمین مشارکت داشته است. همچنین مشارکت هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی که در حوزه دارو فعالیت می‌کند و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات مالیاتی و سایر حمایت‌های معاونت علمی به تکمیل و بهره‌برداری از این مرکز کمک خواهد کرد. علاوه بر این حمایت‌ها، یک اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه ۲۰۰ میلیارد تومانی هم برای حمایت از شرکت دانش بنیان و مجموعه های تحقیقاتی که در این مرکز مستقر می‌شوند در نظر گرفته شده است.

روح الله دهقانی طی سخنانی در آیین امضای توافق‌نامه ایجاد «مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب» که در محل معاونت برگزار شد با بیان این‌که جهاد دانشگاهی یکی از پیشران‌های اصلی تولید علم نافع و به خدمت گیری دانش و فناوری در کشور است، افزود: اگرچه متاسفانه در برهه‌هایی از زمان به عمد یا غیر عمد، بی توجهی هایی به جهاد دانشگاهی صورت گرفت و در حالی که جهاد دانشگاهی ظرفیت های لازم را داشت، نهادهای دیگری تشکیل شدند اما باز هم توسط جهاد دانشگاهی اتفاقات خوبی به معنای واقعی کلمه محقق شد و نقش خود را در مردمی‌سازی اقتصاد، مولد سازی و ایجاد ثروت به کمک بخش عمومی – نسبت به بسیاری از دستگاه ها و نسبت به ابعادش – به خوبی ایفا کرد. جهاد دانشگاهی به سراغ افراد توانمند رفت و افرادی را از بخش خصوصی پیدا کرده که توانمند و امین هستند.

دهقانی تأکید کرد: جهاد دانشگاهی با توجه به ساختارهای کنونی کشور با تکیه به ساختارهای دولتی نمی تواند اتفاق ویژه ای را رقم بزند بلکه در پیوند با شرکت های دانش بنیان و‌ توسعه این اقتصاد است که می تواند کار اساسی را با مردمی ساختن اقتصاد محقق کند.

وی با بیان این‌که مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی که ایجاد خواهد شد می‌تواند یکی از قطب‌های توسعه زیست‌فناوری منطقه باشد، افزود: اصفهان در میان تمامی شهرهای دیگر شهری است که توانسته نخبگانش را به دلیل زیرساخت های فرهنگی اقتصادی و … در خودش نگه دارد. این استفاده از نخبه بومی، هزینه های پایین‌تر و ظرفیت های بومی، یک فرصت ویژه ایجاد کرده است تا افق روشنی پیش روی اقتصاد دانش‌بنیان این استان و به ویژه توسعه فناوری‌های زیستی قرار بگیرد.

مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی هم با اشاره به حمایت‌های جدی معاونت علمی از فرآیند توسعه محصولات دانش‌بنیان به ویژه در عرصه زیست‌فناوری گفت: از شخص دکتر دهقانی که واقعا از حامیان جدی جهاد دانشگاهی بودند تشکر می‌کنم. ایشان در دوره‌ای که رئیس جهاد دانشگاهی بودند بنیان‌گذار اقدامات بسیار خوبی شدند و اکنون مسیر زحماتی را که ایشان شروع کردند ادامه می دهیم.

وی با تبریک چهل و چهارمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی گفت: یاد و خاطره زنده‌یاد مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی – بنیانگذار فقید پژوهشگاه رویان – را هم زنده می‌کنیم که کار بزرگی انجام داد و تشکری ویژه از بخش خصوصی دارم. بخش خصوصی واقعا در کشور ما بسیار غنی است و در مدتی که با این بخش ارتباط ایجاد کردم متوجه این ظرفیت بالا شدم و باید از این ظرفیت استفاده شود.

مسلمی نائینی گفت: امیدوارم در چهل و چهارمین سالگرد جهاد دانشگاهی بتوانیم اصل ۴۴ قانون اساسی در جهاد دانشگاهی پیاده کنیم و با استفاده درست از این ظرفیت بزرگ و ارزشمند بخش خصوصی را محقق کنیم.

عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در این نشست عنوان کرد: معاونت علمی ریاست جمهوری، همراهی و پیگیری جدی ای داشتند تا این کار به نقطه قابل قبولی برسد. سپاسگزار بخش خصوصی هم هستیم که با جدیت همراهی کردند و توافق‌نامه‌ راه‌اندازی مرکز هم‌آفرینی زیست‌فناوری و داروهای نوترکیب در اصفهان که امروز به نقطه‌ای قابل قبول رسیده، ماحصل همکاری سه جانبه جهاد دانشگاهی، بخش خصوصی و معاونت علمی ریاست جمهوری است.

وی با بیان این‌که در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی از توانایی و تجربه در حوزه زیست‌فناوری و تولید داروهای نوترکیب برخوردار است، افزود: در قالب پروژه‌های مختلفی که بخشی از آن‌ها در تهران و بخشی دیگر در اصفهان دنبال می شوند محصولات مختلفی می‌توانند به بازار وارد شوند. اما به دلیل مشکلات و مسائل اقتصادی نتوانسته بودیم برخی از این طرح‌ها را به سرانجام برسانیم که راهنمایی‌های کارشناسان معاونت علمی، در رفع این مشکلات بسیار راه‌گشا بوده است.

شاهوردی با اشاره به نقش کلیدی معاونت علمی در پیش بردن پروژه مرکز هم‌آفرینی زیست‌فناوری و داروهای نوترکیب گفت: جهاد دانشگاهی گام اول را برداشت و دانشی را که در زمینه زیست‌فناوری دارد، با کمک بخش خصوصی به بازار برساند در این میان معاونت علمی، حلقه وصلی شده است تا به کمک بخش خصوصی و دولت، زیست بومی در زمینه تولید داروهای نوترکیب و محصولات بیوتکنولوژی مهیا شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با کمک بخش خصوصی به خصوص مجموعه هایی که توانایی تولید و خط تولید دارند، سرعت کار تولید این دانش را در کشور افزایش داده و به زودی محصولات زیست‌فناوری را در بازار شاهد باشیم.

مطالب مرتبط

ششمین جایزه دکتر کاظمی به استاد برجسته مؤسسه «ماکس پلانک» رسید

ایمنی‌درمانی، رقیبی جدی برای درمان‌های مرسوم سرطان روده بزرگ

یافته های جالب محققان رویان در خصوص عوامل موثر در تکه تکه شدن DNA اسپرم

تلاش محققان پژوهشگاه رویان برای میسر کردن انجماد تخمک در دختران نابالغ

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها