شنبه، ۷ مهر، ۱۴۰۳ | Saturday, 28 September , 2024

احیای صنعت پنبه فیلیپین با کشت پنبه تراریخته

نسخه قابل پرینت
کد خبر:52374
سه شنبه، ۲۹ خرداد، ۱۴۰۳ | 17:57

احیای صنعت پنبه فیلیپین با کشت پنبه تراریخته

پنبه محصولی مهم از نظر اقتصادی است که به صورت تجاری در حدود ۸۸ کشور جهان کشت می شود. چین، آمریکا، هند، پاکستان و ازبکستان از تولیدکنندگان عمده پنبه در دنیا هستند.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران در سال ۲۰۲۱ فیلیپین حدود ۱۸٫۵ میلیون دلار صرف واردات پنبه کرده تا ۹۵ درصد نیاز واحدهای نساجی محلی را تامین کند. فیلیپین قادر به تولید پنبه باکیفیت قابل رقابت با محصولات وارداتی است اما هزینه های بالا و کاهش عملکرد به دلیل خسارت سنگین ناشی از آفات که مهمترین آنها، کرم غوزه پنبه (cotton bollworm) هستند، مانع از توسعه کشت پنبه در آن کشور شده است.

آفت کرم غوزه پنبه (.Helicoverpa armigera Hubn) منجر به کاهش ۶۵ درصدی عملکرد پنبه در واحد سطح شده است. مقابله با این آفت هم به دلیل باروری بالا، زمان تولید نسل کوتاه و دامنه گسترده میزبانان که اجازه افزایش سریع جمعیت به آنها را می دهد بسیار چالش برانگیز است.
با توجه به این پدیده، مزارع کشت پنبه از اراضی ای هستند که تحت سمپاشی شدید قرار دارند.
معرفی پنبه Bt – پنبه تراریخته مقاوم به حشرات – نیاز به سم پاشی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است که در کنار کاهش هزینه ها، مزایای زیادی از لحاظ سلامت کشاورزان و محیط زیست دارد.

تحقیقات نشان می دهد طی ۱۱ سال اول کشت پنبه تراریخته (۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶) استفاده از حشره کش ها در مزارع پنبه دنیا تا ۲۲٫۹ درصد کاهش یافته است. پنبه تراریخته به طور موثری مشکل آفات را برطرف کرده و منجر به افزایش عملکرد محصول و سودآوری بالاتر برای کشاورزان شده است.

تولید پنبه Bt در هند و چین

در هند، واریته های مختلف پنبه Bt حاوی ژن های ترکیبی Cry1Ab و Cry1Ac تولیدی در چین – که به عنوان GFM Cry1A شناخته می شود – از سال ۲۰۰۶ در مقیاس تجاری زیرکشت رفته است. گزارش‌ها نشان می دهد که با کشت پنبه تراریخته میزان عملکرد حدود ۳۱ درصد افزایش یافته و مصرف حشره کش ها ۳۹ درصد کاهش یافته به طوری که میزان سودآوری کشت تا ۸۸ درصد – معادل ۲۵۰ دلار امریکا در هر هکتار – افزایش یافته است. بدین ترتیب کشاورزانی که پنبه تراریخته را کشت کرده اند در مقایسه با کسانی که پنبه معمولی کشت کرده اند رفاه بیشتری را برای خانواده هایشان ایجاد کرده‌اند.

به طور مشابه در چین هم ۷٫۱ میلیون کشاورز فقیر با کشت پنبه تراریخته ۹٫۶ درصد افزایش عملکرد، ۶۰ درصد کاهش در مصرف حشره‌کش‌ها و  ۲۲۰ دلار افزایش درآمد در هر هکتار را به همراه پیامدهای مثبت بر سلامت خود و محیط زیستشان تجربه کرده اند.

پنبه Bt در فیلیپین

در فیلیپین هم پس از گذراندن دوره های گسترده ارزیابی ریسک توسط نهادهای نظارتی ملی تکثیر تجاری پنبه Bt به منظور کاشت مورد تایید قرار گرفت.

این ارزیابی ها شامل کارآزمایی های محصور و محدود از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، ارزیابی های کمیته ایمنی زیستی وزارت علوم و فناوری فیلیپین، آزمایش های میدانی در مناطق مختلف کشور بود که به صدور مجوز تکثیر تجاری پنبه تراریخته در اگوست ۲۰۲۳ منجر شد.

فیلیپین امیدوار است با تکثیر تجاری پنبه تراریخته و در کنار آن، ترویج فناوری تولید پنبه موروثی و ارگانیک، احیای صنعتپنبه فیلیپین در سال های آینده را تسریع کند.

منبع: Pinoy Biotek Magazine Vol.2 No. 1

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

ناظران مجلس در شورای ملی ایمنی زیستی چه رویکردی نسبت به زیست فناوری دارند؟

تولید «بادمجان تراریخته» با «بتاکاروتن» بیشتر در ژاپن

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها