سه شنبه، ۲۹ خرداد، ۱۴۰۳ | Tuesday, 18 June , 2024

اطفای حریق هوشمند در اسکله‌ها با دستاورد فناوران ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:52320
چهارشنبه، ۲۳ خرداد، ۱۴۰۳ | 08:52

اطفای حریق هوشمند در اسکله‌ها با دستاورد فناوران ایرانی

متخصصان شرکت دانش بنیان رهروان صنعت انرژی آسیا با طراحی و اجرای پروژه اطفای حریق هوشمند که بدون نیاز به اپراتور، می‌تواند آتش‌سوزی‌های احتمالی در اسکله‌های نفت و گاز را در نطفه خفه کند، گامی مهم در جهت ارتقای ایمنی این تاسیسات برداشته اند.

به گزارش دیده بان علم ایران به نقل از معاونت علمی، رضا نقیلی حکم آبادی، مدیرعامل شرکت رهروان صنعت انرژی آسیا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها عنوان کرد: ۱۰ سال پیش، با هدف رفع نیازهای صنعت نفت و گاز کشور، شرکت رهروان صنعت انرژی آسیا پا به عرصه گذاشت. در طول این مسیر، با تکیه بر دانش و خلاقیت متخصصان جوان خود، گام‌های بلندی در مسیر نوآوری و خودکفایی برداشتیم.

یکی از افتخارات ما، ساخت اولین بازوی بارگیری ایران در سال ۱۳۹۱ بود که در بندر امام (ره) نصب و راه‌اندازی شد. این دستاورد، نقطه عطفی در تاریخ صنعت نفت و گاز کشور به شمار می‌رود و گامی مهم در جهت رهایی از وابستگی به واردات تجهیزات این حوزه بود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰، شرکت ملی صنایع پتروشیمی طرحی ویژه و دانش‌بنیان را به ما ابلاغ کرد که ساخت بارگیری دریایی کرایژنیک بر پایه گاز اپسیلون بود. این دستگاه، وظیفه انتقال موادی با دمای منفی ۱۱۰ درجه زیر صفر را به کشتی بر عهده دارد.

گازها برای صادرات، به منظور حمل و نقل آسان‌تر، تحت فشار و دما به حالت مایع در می‌آیند و در دمای منفی به کشتی منتقل می‌شوند. بارگیر کرایژنیک، برای اولین بار توسط شرکت رهروان صنعت انرژی آسیا ساخته شد و در اسفند ۱۴۰۱ در اسکله ۱۷ بندر عسلویه نصب و راه‌اندازی شد.

با وجود اینکه به دلیل عدم تکمیل خطوط مربوطه، بهره‌برداری از این دستگاه تا آذرماه ۱۴۰۲ به تعویق افتاد، اما در نهایت با موفقیت تست‌های اولیه عملکرد خود را پشت سر گذاشت.

نقیلی حکم آبادی که با بیان این که ساخت بارگیری دریایی کرایژنیک نشان‌دهنده توانایی متخصصان ایرانی در خلق فناوری‌های نوین و حل چالش‌های پیچیده صنعت نفت و گاز است خاطرنشان کرد: دستاورد مهم اخیر ما طراحی و اجرای پروژه اطفای حریق هوشمند برای اسکله‌های نفت و گاز است.

وی تصریح کرد: این پروژه، که در نوع خود بی‌نظیر است، برای اولین بار در ایران از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری به ما ابلاغ شد و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان کارفرما، ما را در اجرای آن یاری رساند.

سیستم اطفای حریق هوشمند ما، به طور کامل تحت برنامه‌نویسی هوشمند قرار گرفته و بدون نیاز به اپراتور، می‌تواند آتش‌سوزی‌های احتمالی را در نطفه خفه کند.

به گفته وی این دستاورد که پیشرفت بزرگی در زمینه ایمنی صنعت نفت و گاز به شمار می‌رود می‌تواند در سایر بخش‌هایی که با خطر آتش‌سوزی روبرو هستند نیز مورد استفاده قرار گیرد.

نقیلی حکم آبادی در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم و تخت پوشش بیمه ۴۰ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم نیز حدود ۵۰ نفر با ما همکاری می‌کنند.

این فعال حوزه علم و فناوری در پایان در خصوص انتظارات شرکت از معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: ضمن قدردانی از حمایت‌های ارزشمند معاونت علمی ریاست جمهوری، تقاضا داریم که حمایت‌های بیشتری از تولیدات بار اول ما صورت پذیرد. تولید محصولات جدید و دانش‌بنیان در مراحل اولیه با چالش‌های متعددی روبرو است و نیازمند حمایت‌های همه‌جانبه از سوی ارگان‌های ذیربط می‌باشد. همچنین تقاضا داریم که ارگان‌های دولتی به جای خرید محصولات وارداتی، از محصولات ایرانی و دانش‌بنیان، به ویژه محصولات بار اول، استفاده کنند. این امر به رونق تولید داخلی، اشتغال‌زایی و توسعه دانش و فناوری در کشور کمک شایانی خواهد کرداز طرف دیگر برای تامین سرمایه در گردش و توسعه فعالیت‌های خود، به وام‌های کم‌سود با تنفس بالا نیاز داریم. این وام‌ها می‌توانند به ما در غلبه بر چالش‌های مالی اولیه و تثبیت موقعیت در بازار کمک کنند.

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها