سه شنبه، ۲۹ خرداد، ۱۴۰۳ | Tuesday, 18 June , 2024

تولید داروی سکته مغزی ایسکمیک حاد و آمبولی ریوی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:52317
چهارشنبه، ۲۳ خرداد، ۱۴۰۳ | 08:43

تولید داروی سکته مغزی ایسکمیک حاد و آمبولی ریوی در کشور

یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به بومی سازی دارویی برای حل کردن لخته های خون در رگ های خونی شده است که در درمان سکته‌های قلبی و مغزی و آمبولی ریوی کاربرد دارد.

به گزارش دیده بان علم ایران، شرکت آرنا حیات دانش در سال ۱۳۹۳ با هدف کمک به ارتقا سطح سلامت تاسیس شد و بیشتر در حوزه داروهای قلبی و عروقی فعالیت دارد.

این شرکت طی هفت سال با بهره گیری از متخصصان خود در انتخاب داروهای جدید و هم چنین بازاریابی علمی محصولات گام های بلندی را در مسیر توسعه برداشت. رشد بیش از ۴۰ برابری نیروی انسانی این شرکت از سه نفر در سال ۱۳۹۳ به حدود ۱۳۵ نفر در سال ۱۴۰۰، موید این رشد است.

این شرکت از ابتدای تاسیس در بخش R&D علاوه بر داروهای شیمیایی، تمرکز بر تولید داروهای نوترکیب و بیوسیمیلار را نیز در دستور کار خود قرار داد که اولین محصول در این گروه داروی ALTELYSE  است که به عنوان یکی از پیچیده ترین داروهای پروتئینی نوترکیب و داروی درمان قطعی سکته های مغزی به درمان سکته های قلبی کمک می‌کند.

مرتضی محسنی، سرپرست تولید این شرکت در معرفی محصول دانش بنیان این مجموعه گفت: آلتلایز (نمونه بیوسیمیلار دارویAlteplase ) به عنوان فعال کننده پلاسمینوژن بافتی (tPA)  شناخته می شود که کاربرد آن در درمان سکته‌های قلبی و مغزی و آمبولی ریوی است. این محصول، با فناوری پیشرفته و استفاده از تجهیزات روز دنیا تولید شده و  کاملا مشابه محصول خارجی عمل می کند.

وی ادامه داد: عملکرد این دارو به این صورت است که برخلاف سیستم انعقادی خون عمل می کند. در واقع آلتلایز یک آنزیم طبیعی است که فیبرین(نقش اساسی در ایجاد لخته) را تجزیه می کند و به طور موثر لخته خونی که در اثر سکته مغزی یا قلبی و همچنین آمبولی ریه در رگ ایجاد شده است را حل می کند و جریان خون را بازیابی می کند. بنابراین، دارویی است که برای حل کردن لخته های خون در رگ های خونی استفاده می شود. این دارو در درمان ترومبولیتیک در سکته حاد میوکارد (AMI) برای کاهش مرگ و میر و کاهش بروز نارسایی قلبی، درمان ترومبولیتیک در آمبولی حاد شدید ریه (PE) و درمان ترومبولیتیک در سکته مغزی ایسکمیک حاد کاربرد دارد.

به گفته او، فرایند تحقیق و توسعه این دارو در شرکت آرنا حیات دانش حدود شش سال به طول انجامیده و هم اکنون وارد بازار ایران شده و امکان تولید انبوه آن فراهم شده است.

محسنی تصریح کرد: برنامه ریزی تولید ۲۰ هزار ویال در سال انجام شده است که علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، امکان صادرات نیز وجود دارد.

سرپرست تولید شرکت آرنا حیات دانش با اشاره به اینکه این دارو می تواند ارزآوری قابل توجهی برای کشور به همراه داشته باشد، اظهار داشت: داروی آلتلایز در داخل با قیمت ۷ میلیون تومان و قیمت صادراتی ۲۷ میلیون تومان عرضه می‌شود که در بحث صرفه جویی ارزی می تواند راهگشا باشد.

محسنی همچنین در خصوص صادرات این محصول افزود:  از کشورهای عمان، بوسنی و هرزگوین و کلمبیا درخواست صادرات داریم و به زودی صادرات به این کشورها را کلید خواهیم زد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۰ نفر در جریان تولید این محصول فعالیت دارند که البته درصدد جذب نیروی بیشتر هستیم.

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها