سه شنبه، ۲۹ خرداد، ۱۴۰۳ | Tuesday, 18 June , 2024

بررسی پاسخ دارویی و مدل سازی سرطان کبد با استفاده از داربست حاصل از برگ سلول زدایی شده بادمجان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:52291
سه شنبه، ۲۲ خرداد، ۱۴۰۳ | 16:16

بررسی پاسخ دارویی و مدل سازی سرطان کبد با استفاده از داربست حاصل از برگ سلول زدایی شده بادمجان

در مطالعه ای که با همکاری دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه داندی اسکاتلند، انستیتوپاستور ایران، و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران صورت پذیرفت، استفاده از داربست حاصل از برگ سلول زدایی شده گیاه بادمجان، جهت بررسی پاسخ دارویی و مدلسازی سرطان کبد مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

 

به گزارش دیده بان علم ایران به نقل از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، این مطالعه که با الهام گیری و تقلید از ریزمحیط‌های بافت‌ سرطانی در سیستم‌های کشت سلولی سه بعدی انجام شد، به عنوان یک مدل مطالعاتی برای ارزیابی و غربالگری دارویی و با هدف پر کردن شکاف دانش بین تحقیقات آزمایشگاهی و کاربردهای کلینیکی و in vivo انجام شد.

از طریق این استراتژی نوآورانه، محققان می توانند تعاملات سلولها با یکدیگر، مسیرهای سیگنال دهی سلولی، و پاسخ آنها به محرک های خارجی و دارو را در یک محیط فیزیولوژیکی مشابه تر با بدن مطالعه نمایند.

نتایج این پژوهش نشان داد داربست سه بعدی تولیدی از جنس سلولز طبیعی با تریکوم های سطحی و ویژگی های توپوگرافی الهام گرفته از طبیعت می تواند به عنوان یک ریزمحیط کشت بافت سرطانی کبد برای بررسی و غربالگری داروهای شیمی درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است نتایج این مطالعه در مجله بین المللی Material today communication  به چاپ رسیده است.

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها