سه شنبه، ۲۹ خرداد، ۱۴۰۳ | Tuesday, 18 June , 2024

تشخیص سلولهای سرطانی توسط جراح با رنگ نشانه گذار فلوروسنت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:52284
سه شنبه، ۲۲ خرداد، ۱۴۰۳ | 15:26

تشخیص سلولهای سرطانی توسط جراح با رنگ نشانه گذار فلوروسنت

محققان دانشگاه آکسفورد رنگ نشانه گذار درخشانی ابداع کرده اند که به عنوان یک جفت چشم ثانویه برای پزشکان در زمان عمل جراحی سرطان پروستات عمل می کند.

به گزارش دیده بان علم ایران به نقل از مهر، این رنگ فلورسنت به بافت های بدخیم میکروسکوپی می چسبد که به طور معمول برای چشم غیر مسلح نامرئی هستند. این روش به پزشکان اجازه می دهد به طور کامل بافت های مذکور را حذف کنند و به این ترتیب ریسک عود کردن سرطان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

فردی حمدی مولف ارشد این پژوهش می گوید: با کمک این روش می توان تمام سرطان از جمله سلول هایی که از تومور جدا و پراکنده شده اند و امکان عود کردن سرطان را ایجاد می کنند، از بین برد. همچنین این روش به پزشکان اجازه می دهد ساختار سالم در اطراف پروستات را تا حد ممکن حفظ کنند تا عوارض جانبی نیز کاهش یابد.

این رنگ با پیوند خوردن به یک مولکول نشانگر خاص فعال می شود تا سلول های سرطانی را به طور واقعی حذف کند.

ترکیب نشانگر رنگ که به پروتئینی به نام «آنتی ژن غشایی اختصاصی پروستات» (Prostate-Specific Membrane Antigen) می چسبد به طور گسترده روی سطح سلول های سرطان پروستات توزیع می شود.

این مولکول های نشانگر از آنتی بادی هایی به نام «مینی بادی» تشکیل شده اند.

جراح قبل از عمل این رنگ را به بدن بیمار تزریق می کند و سپس از یک سیستم عکسبرداری برای تاباندن نوری خاص به پروستات و بافت های اطراف آن استفاده می کند. این روش سبب می شود سلول های سرطانی بدرخشند.

 

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها