سه شنبه، ۲۹ خرداد، ۱۴۰۳ | Tuesday, 18 June , 2024

ردیابی یون های منفی در قسمت دورافتاده ماه توسط کاوشگر چینی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:52277
دوشنبه، ۲۱ خرداد، ۱۴۰۳ | 16:58

ردیابی یون های منفی در قسمت دورافتاده ماه توسط کاوشگر چینی

کاوشگر «چانگ‌ای-۶» که به تازگی روی نیمه پنهان ماه فرود آمده، یون‌های منفی را که از ماه به سمت زمین حرکت می‌کنند، تشخیص داده است.

 

به گزارش دیده بان علم ایران، یک تیم اروپایی با استفاده از داده‌های جمع آوری شده توسط ابزار آشکارساز یون‌های منفی در سطح ماه(NILS) ساخته شده توسط آژانس فضایی اروپا که روی کاوشگر قمری چانگ‌ای-۶(Chang’e-۶) چین نصب شده است، موفق به شناسایی یون‌های منفی در سمت دور ماه شدند که به سمت زمین روانه می‌شوند.

کاوشگر قمری چانگ‌ای-۶ به طور موثر نمونه‌هایی را از سمت دور ماه در مدت کمی بیش از ۴۸ ساعت جمع‌آوری کرد. این یک نقطه عطف از اولین جمع‌آوری نمونه‌ها از سمت پنهان ماه را نشان می‌دهد. علاوه بر این، این کاوشگر محموله‌های علمی مانند ابزار NILS آژانس فضایی اروپا را در طول بازدید کوتاه خود راه‌اندازی کرد.

اولین آشکارساز یون منفی قمری آژانس فضایی اروپا بیش از سه ساعت داده جمع‌آوری کرد که سه برابر از الزامات ماموریت فراتر رفت و اولین کار این آژانس را در مجموعه داده‌های علمی سطح ماه نشان داد.

این کشف یک جزء پلاسمایی جدید در سطح ماه، فرصت جدیدی را برای تحقیقات فیزیک فضایی و تلاش‌های اکتشافی ماه توسط انسان و رباتیک در آینده ارائه می‌کند.

یون‌های منفی به دلیل عمر کوتاهی که دارند، نمی‌توانند به مدار برسند. این امر باعث شد تا دانشمندان اروپایی ابزار خود را در نزدیکی سطح ماه کار بگذارند که یک شاهکار پیشگام برای آشکارساز ذرات است.

مارتین ویزر پژوهشگر آژانس فضایی اروپا در موسسه فیزیک فضایی سوئد گفت: این مشاهدات روی ماه به ما کمک می‌کند تا محیط سطح آن را بهتر درک کنیم و به عنوان رهیاب برای کشف جمعیت یون‌های منفی در دیگر اجرام بدون جو در منظومه شمسی، از سیارات گرفته تا سیارک‌ها و دیگر قمرها عمل کنیم.

علاوه بر این، تیم ابزار آشکارساز یون‌های منفی در سطح ماه(NILS) پارامترهای موقعیت فرود، نگرش، زاویه خورشید و دما را تجزیه و تحلیل کرد. آنها سپس درخواست کردند که ابزار را حدود چهار ساعت پس از فرود روی ماه فعال کنند.

ابزار آشکارساز NILS جمع‌آوری داده‌های علمی را ۲۸۰ دقیقه پس از فرود آغاز کرد. جمع آوری داده‌های اولیه ۲۳ دقیقه طول کشید تا زمانی که دستگاه به ولتاژ پایینی رسید. دورهای بعدی جمع آوری داده‌ها در میان قطع ارتباط‌ها و راه‌اندازی‌های مجدد رخ داد.

ایستگاه‌های زمینی اروپا از ماموریت چانگ‌ای-۶ به ماه و بازگشت آن به زمین پشتیبانی می‌کنند. ایستگاه کورو(Kourou) آژانس فضایی اروپا در گویان فرانسه فضاپیما را پس از پرتاب برای تایید مدار آن ردیابی کرد.

سرانجام نیز ایستگاه ماسپالوماس (Maspalomas) در اسپانیا سیگنال‌هایی را از آن در حالی دریافت خواهد کرد که این فضاپیما با نمونه‌هایی از سطح ماه در حال بازگشتن به زمین است.

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها