چهارشنبه، ۶ تیر، ۱۴۰۳ | Wednesday, 26 June , 2024

تلاش محققان رویان برای سلول‌درمانی «یائسگی زودرس» و «چسبندگی رحم»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:52040
یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | 17:17

تلاش محققان رویان برای سلول‌درمانی «یائسگی زودرس» و «چسبندگی رحم»

معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان از تلاش محققان پژوهشگاه برای درمان عارضه «یائسگی زودرس» و احیای باروری و درمان مشکلات داخل رحم نظیر چسبندگی رحم با استفاده از سلول‌های بنیادی خبر داد.
به گزارش دیده‌بان علم ایران، احمد وثوق اظهار داشت: از جمله اقدامات پژوهشگاه رویان در زمینه درمان ناباروری، استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان «یائسگی زودرس» و احیای دوباره بارداری است و علاوه بر این در درمان برخی «مشکلات داخل رحم» مانند «چسبندگی رحم» نیز ورود کرده‌ایم. چسبندگی رحم، امکان پذیرش جنین در رحم را از بین برده و بیمار را ناگریز از روش‌هایی مانند رحم‌اجاره‌ای می‌کند.

معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان گفت: با استفاده از سلول‌های بنیادی در مسیر درمان چسبندگی رحم (Asherman Syndrome) گام برداشته‌ایم و با استفاده از این روش درمانی نه تنها می‌توانیم چسبندگی رحم را برطرف کنیم بلکه با ترمیم حفره رحم می‌توانیم توانایی پذیرش جنین برای رحم را به وجود بیاوریم. امیدوارم بتوانیم مراحل کارآزمایی بالین درمان چسبندگی رحم را با سپری کردن کارآزمایی بالین این روش درمانی را به دنیا معرفی کنیم.

وی با بیان این که پژوهشگاه رویان جزو ۱۰ مرکز برتر درمان ناباروری مردان در دنیاست، اظهار داشت: درمان مشکلات ناباروری مردان نسبت به زنان سخت‌تر است. تحقیقات رویان در حوزه درمان ناباروری آقایان با استفاده از سلول‌های بنیادی نظیر مراکز مشابه خارجی هنوز در مرحله آزمایش روی نمونه حیوانی قرار دارد و به مرحله آزمایش‌های انسانی نرسیده است ولی درمان ناباروری زنان به وسیله سلول‌های بنیادی توانسته‌ است فاز یک و دو را با موفقیت سپری کند و وارد فاز سوم یعنی «بررسی اثربخشی» قرار دارد.

چسبندگی رحم

این متخصص با بیان اینکه هنگامی که مردان دچار مشکلات ناباروری می‌شوند قدرت اسپرم‌سازی را از دست می‌دهند، خاطرنشان کرد: ما با استفاده از سلول‌های بنیادی درنظر داریم که قدرت باروری آقایان را احیا کنیم. هدف از انجام مطالعات، صرفا تولید اسپرم نیست؛ بلکه تولید اسپرم و داشتن جنین سالم است. این احتمال وجود دارد اسپرم تولید کنیم، اما با یک جنین ناسالم مواجه شویم. بنابراین دو مولفه «اسپرم» و «جنین سالم» باید در مطالعات روی نمونه حیوانی تثبیت شود.

وثوق در گفت‌و‌گو با ایسنا بر ضرورت ایجاد مرکز ملی حفظ باروری در کشور تاکید و خاطرنشان کرد:اگر بتوانیم این مرکز را ایجاد کنیم، نسبت به ایجاد یک الگو در زمینه درمان ناباروری اقدام کرده‌ایم. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، نخستین مرکز را در شهر تهران احداث کنیم و سپس به سایر شهرها گسترش می‌دهیم.

وی درباره اعتبار مورد نیاز برای ایجاد مرکز ملی حفظ باروری نیز گفت: فضای فیزیکی مرکز ملی حفظ باروری باید به نحوی باشد که تمام مداخلات حفظ باروری را در یک مجموعه ارائه دهد. نیروی انسانی مورد نیاز نیز باید در کانون توجه قرار گیرد، به نحوی که متخصصان حفظ باروری و جنین‌شناس بتوانند خدمات تخصصی را در قالب تیم‌های تخصصی ارائه دهند. البته مشخص است که نیازها تنها به فضای فیزیکی و نیروی انسانی محدود نمی‌شود و لازم است تجهیزات مورد نیاز نیز فراهم شود. به طور قطع، خیرین می‌توانند در زمینه احداث مرکز ملی باروری موثر باشند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

یافته های جالب محققان رویان در خصوص عوامل موثر در تکه تکه شدن DNA اسپرم

تلاش محققان پژوهشگاه رویان برای میسر کردن انجماد تخمک در دختران نابالغ

بهینه‌سازی فرایند انجماد تخمک به کمک میدان مغناطیسی و نانوذرات

افتتاح «مرکز ملی نخستی‌سانان» در نیمه مردادماه

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها