دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Monday, 29 April , 2024

پیشگیری از خودکشی در ایستگاه‌های مترو با سیستم هوش مصنوعی شناسایی رفتارهای مشکوک

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51697
سه شنبه، ۲۱ فروردین، ۱۴۰۳ | 13:44

پیشگیری از خودکشی در ایستگاه‌های مترو با سیستم هوش مصنوعی شناسایی رفتارهای مشکوک

محقق ایرانی دانشگاه «لنکستر» با همکاری شرکت Purple Transform در حال توسعه راه حلی مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی افراد مشکوک و جلوگیری از خودکشی آنها در ایستگاه‌های راه آهن بریتانیا است.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، مهسا هنری، استاد دانشکده مدیریت دانشگاه لنکستر با Purple Transform – شرکتی که پلتفرم‌های تحلیلی را برای کمک به سازمان‌ها در پردازش حجم عظیمی از داده‌ها در زمان واقعی فراهم می‌کند – برای اجرای آزمایشی یک سیستم هوش مصنوعی که گرایش‌ها در رفتارها یا حرکات نگران‌کننده را شناسایی می‌کند و هشدارهایی را به سازمان‌ها ارسال می‌کند، همکاری دارد.

پروژه SAIVE (اجتناب از خودکشی از طریق معاینه ویدیویی هوشمند) اخیراً مبلغ ۵۰ هزار پوند را از محل اعتبارات ویژه موسسه تحقیقات و نوآوری بریتانیا (UKRI) که به “مطالعات امکان سنجی برای راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی” اختصاص داده شده دریافت کرده است.

بین آوریل ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲، ۲۶۱ نفر در طول شبکه ریلی بریتانیا جان خود را از دست دادند. این تراژدی‌ها نه تنها هزینه اجتماعی هنگفتی – از نظر آسیب‌های وارده به خانواده‌ها، دوستان، کارمندان راه‌آهن و دیگر شاهدان – دارند بلکه باعث اختلال گسترده در این خطوط هم می‌شوند، به طوری که شبکه ریل تخمین می‌زند که هر حادثه به طور متوسط ۱٫۶۷ میلیون پوند خسارت در پی دارد.

هنری، متخصص سیستم‌های اطلاعاتی در دانشکده مدیریت دانشگاه لنکستر، بخش بزرگی از زندگی حرفه‌ای خود را در NHS (سرویس ملی سلامت انگلستان) در زمینه این که چگونه فناوری‌هایی مانند نشانگرهای زیستی دیجیتال و راه‌حل‌های سنجش می‌توانند به مدیریت شرایط سلامت روان کمک کنند، صرف کرده است.

او با تکیه بر این تجربیات با پروژه SAIVE همکاری خواهد کرد تا به طور موثر پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی خود را با روندها و الگوهایی در رفتارهایی که اغلب توسط افراد در معرض آسیب نشان داده می شود، «آموزش دهد».فناوری هوش مصنوعی Purple Transform سپس داده‌های دوربین‌ها و حسگرها را قبل از ارائه بینش در مورد رویدادها، الگوها یا معیارهای مورد علاقه شناسایی، ادغام، تجزیه و تحلیل و تجسم می‌کند. پلتفرم فناوری این کار را با استفاده از سه لایه هوش مصنوعی انجام می دهد. اولین سطح هوش مصنوعی از الگوریتم های روانشناسی، علوم رفتاری و بینایی رایانه‌ای استفاده می‌کند که بر روی دوربین های هوشمند نصب شده در سراسر ایستگاه ها و در طول مسیر پیاده سازی شده اند.

این دوربین‌ها برای جستجوی نشانگرهای احتمالی اقدام به خودکشی آموزش دیده اند. مدل دوم هوش مصنوعی از یادگیری عمیق استفاده می‌کند که بر روی فیلم‌های موجود آموزش داده شده است تا با انتخاب برخی از رفتارها، امتیازات ریسک را پیش‌بینی و ایجاد کند. لایه سوم هوش مصنوعی به کارکنان هشدار می دهد که ممکن است یک حادثه در حال رخ دادن باشد و به آنها توصیه های عملی در مورد چگونگی ادامه می دهد. هشدارهای مشابهی نیز می‌تواند به متخصصان سلامت روان، کارکنان راه‌آهن آموزش‌دیده ویژه، پلیس حمل‌ونقل بریتانیا و رانندگان قطاری که به منطقه نزدیک می‌شوند، صادر شود.

شرکت Purple Transform و دانشگاه لنکستر نیز به عنوان بخشی از این پروژه با خطوط ریلی Govia Thameslink همکاری خواهند کرد.

هنری می گوید: «با تکیه بر تحقیقات قبلی درباره ادغام فناوری برای مدیریت سلامت روان و تحلیل رفتاری کاربران، الگوهایی را در حرکات و رفتارهای احتمالی افراد بسیار آسیب‌پذیر شناسایی خواهیم کرد تا به طور مؤثر سیستم هوش مصنوعی را آموزش دهیم. با برنامه‌ریزی آن با نشانگرهای کلیدی که باید مراقب آن باشیم، امیدواریم شاهد مداخلات سریع و مؤثری باشیم که بتوان جان‌های بیشتری را نجات داد.»

گرگوری باتلر، مدیرعامل Purple Transform، گفت: «ما واقعاً به مشارکت خود با دانشگاه لنکستر و راه‌آهن Govia Thameslink افتخار می‌کنیم و خوشحالیم که توسط Innovate UK به رسمیت شناخته شده است. هر فرد آسیب‌پذیر مستحق حمایت است و ما متعهد به توسعه هوش مصنوعی اخلاقی هستیم که با ایجاد نتایج انسانی بهتر، تأثیر مثبتی بر جامعه دارد.»

پروژه SAIVE از طریق پلتفرم هوش مصنوعی اختصاصی شرکت «پارپل ترنسفرم» موسوم به SiYtE، ارائه می‌شود که داده‌های بلادرنگ را از زیرساخت‌های کل سازمان – از جمله دوربین‌های مداربسته، حسگرهای اینترنت اشیا و فیدهای شخص ثالث – استخراج و جمع‌آوری می‌کند.

هوش مصنوعی برای تشخیص رفتارهای معمولی آموزش دیده است و در صورت شناسایی یا پیش‌بینی ناهنجاری‌ها، هشدارها را راه‌اندازی می‌کند. این پلت فرم مطابق با GDPR برای محافظت از حریم خصوصی کارکنان و مشتریان طراحی شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید اپلیکیشن تشخیص بیماری‌های پوستی با هوش مصنوعی + لینک دسترسی

پیش‌بینی بودجه پنج هزار میلیارد تومانی در حوزه هوش مصنوعی

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

چاپ مقاله محققان دانشگاه صنعتی شریف در معتبرترین نشریه شیمی تجزیه دنیا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها