دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Monday, 29 April , 2024

بی نیازی از واردات انواع دریل و اره‌های جراحی با جایگزینی محصولات ایران‌ساخت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:51455
چهارشنبه، ۲ اسفند، ۱۴۰۲ | 14:58

بی نیازی از واردات انواع دریل و اره‌های جراحی با جایگزینی محصولات ایران‌ساخت

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید نوعی انواع دریل‌ و اره‌های ارتوپدی و جراحی شدند که در اعمال ارتوپدی، جراحی مغز و اعصاب، جناغ سینه، عمل قلب باز و … کاربرد دارند.

به گزارش دیده بان علم ایران، خسرو افشار، مدیرعامل شرکت ایرانیان تجهیز سینا در خصوص محصولات تولیدی این شرکت گفت:‌ « این شرکت که حدود ۱۹ سال است که پروانه بهره برداری از وزارت صمت دارد و حدود ۱۷ سال پیش موفق به اخذ پروانه مستقل تولید از اداره تجهیزات وزارت بهداشت شده، نخستین تولید کننده هندپیس های جراحی در داخل کشور با کیفیت استاندارد و قیمت رقابتی است. تاکنون این قبیل ابزار و وسایل جراحی از طریق واردات به ویژه از کشورهایی چون آمریکا، آلمان و سوئیس تامین می شد که به علت کمبود لوازم یدکی، فقدان نیروی متخصص برای تعمیر دستگاه و عدم ارائه خدمات پس از فروش، پزشکان و مراکز درمانی کشور با مشکلات بسیاری در این زمینه مواجه شده بودیم که با تولید این محصولات توسط شرکت ایرانیان تجهیز سینا (I.T.S) این مشکل برای همیشه برطرف شده است.

وی خاطرنشان کرد: «این محصولات و ضمائم قابل استریل آنها، در مقابل رطوبت و دما مقاوم بوده توسط بخار و فشار (اتوکلاو) در کوتاه ترین زمان استریل می‌شود. هندپیس های تولید شده توسط این شرکت جهت سهولت استفاده، قابل شارژ می باشند.»

افشار خاطرنشان کرد: «سختی و مقاومت ویژه استخوان به هنگام برش در عمل جراحی، نیازمند ابزار برشی است که بتواند با کمترین آسیب و بالاترین سرعت، استخوان را برش دهد. باید توجه داشت که ایجاد برش در برخی مواضع بی نهایت دردناک است به گونه ای که بیمار حتی در حالت بی هوشی احساس درد را با افزایش تپش قلب نشان می دهد. این مسئله بیانگر نقش مهم ابزار و وسایل مورد استفاده جهت انجام هرچه بهتر عمل جراحی است. ویژگی خاص فیزیکی اره و تیغه های تولید شده توسط این شرکت، تعدد و زاویه دنده ها می باشد. حرکت رفت و برگشت اره در فرکانسی خاص، کمترین درد، استرس و آسیب را در بدن بیمار ایجاد می کند. امید است محصولات تولیدی این شرکت (انواع اره جراحی، دریل جراحی، اره ارتوپدی و دریل ارتوپدی) با توجه به استفاده در مراکز درمانی و جلب رضایت بخش وسیعی از جامعه جراحان کشور، جایگزین مناسبی برای مشابه خارجی آن باشد.»

وی با بیان این که این شرکت دو، سه پروژه جدید دارد که برای تکمیل شدن، نیاز به حمایت دارند، تصریح کرد: «یکی از آنها اره جناغ سینه با قدرت بسیار بالا و دوم میکروفلزهایی است که برای جراحی‌های مغزی استفاده می‌شود. اگر از ما حمایت شود، قادر خواهیم بود کشور را کاملا نسبت به این فلزهای مغزی و اره‌های جناغ سینه بی‌نیاز کنیم.»

افشار درخصوص حجم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این شرکت عنوان کرد: «در شرکت قریب به ۱۷ نفر به صورت ثابت مشغول به کار هستند و حدود ۴۵ نفر نیز فعالیت‌های برون سپاری را انجام می‌دهند. به عبارتی روی هم رفته حدود ۶۰ نفر در حال فعالیت در این مجموعه هستند.»

این فعال حوزه صنعت در پایان درخصوص استفاده از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: «ما برای تولید بیشتر و بهتر محصولات خود و به ویژه تکمیل این دو محصول و اخذ مجوز دانش‌بنیان نیاز به حمایت بیشتری داریم. البته منظور صرفا حمایت مالی نیست، بلکه بیشتر روی حمایت‌هایی تاکید دارم که بتوانیم سطح دانش فنی خودمان را بالا ببریم.»

 

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها